Průměrné stáří vozu v ČR je 17,2 roku

Průměrné stáří všech vozidel evidovaných v centrálním registru ministerstva vnitra činilo ke konci loňského roku 17,2 roku. Průměrný věk motorových vozidel byl jen o trochu nižší a představoval 16,45 roku. Osobních aut evidují úřady 3,65 milionu a jejich průměrné stáří je 13,72 roku. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Počet registrovaných osobních aut vzrostl za poslední rok o 125 628 aut a jejich průměrné stáří se zvýšilo o 0,11 roku.

V Centrálním registru vozidel ministerstva vnitra ČR je 1,8 milionu vozidel s rokem výroby 1990 a nižším, což je téměř polovina vozového parku osobních aut. Téměř 54 procent z těchto aut tvoří značka Škoda, zbytek tvoří starší zahraniční. Ostatní tuzemské značky se podílejí asi polovinou procenta.
 
Vyřazování starších škodovek z provozu je však podle SAP rychlejší než u ostatních zahraničních značek. Za poslední tři roky odhlásili majitelé celkem 227 998 škodovek. Za stejnou dobu se v ČR prodalo 232 018 nových vozů Škoda.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) se v letech 1991 až 2002 dovezlo do ČR přibližně 1,269 milionu ojetin. Z toho 375 tisíc ojetých vozů jejich majitelé nepřihlásili do provozu.

"Toto číslo mne samotného šokovalo, protože každoročně 30 procent dovezených ojetin jde na náhradní díly nebo jezdí na papíry svého typově blízkého staršího předchůdce," řekl ředitel SAP Antonín Šípek.

Za samotný loňský rok se dovezlo 132 tisíc ojetin a téměř 40 tisíc z nich jejich majitelé rovněž nepřihlásili.

Od počátku roku 1991 do konce loňského roku se na tuzemské silnice vydalo celkem téměř 2,8 milionu osobních aut. Ojetin z dovozu bylo dvakrát víc než dovezených nových aut. Těch se za uvedených 12 let prodalo téměř 630 tisíc. Nová osobní auta z domácí produkce se podílela 886 tisíci prodanými vozy.

Ke konci loňského roku evidovaly úřady přes 3,6 milionu osobních aut. Z toho přes 1,24 milionu, tedy asi třetina, byla v evidenci i před rokem 1991. Za uvedených 12 let se tedy obměnily necelé dvě třetiny osobních aut, vyplývá z údajů SAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků