Průměrné stáří vozu v ČR je 17,2 roku

Průměrné stáří vozu v ČR je 17,2 roku

Průměrné stáří všech vozidel evidovaných v centrálním registru ministerstva vnitra činilo ke konci loňského roku 17,2 roku. Průměrný věk motorových vozidel byl jen o trochu nižší a představoval 16,45 roku. Osobních aut evidují úřady 3,65 milionu a jejich průměrné stáří je 13,72 roku. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Počet registrovaných osobních aut vzrostl za poslední rok o 125 628 aut a jejich průměrné stáří se zvýšilo o 0,11 roku.

V Centrálním registru vozidel ministerstva vnitra ČR je 1,8 milionu vozidel s rokem výroby 1990 a nižším, což je téměř polovina vozového parku osobních aut. Téměř 54 procent z těchto aut tvoří značka Škoda, zbytek tvoří starší zahraniční. Ostatní tuzemské značky se podílejí asi polovinou procenta.
 
Vyřazování starších škodovek z provozu je však podle SAP rychlejší než u ostatních zahraničních značek. Za poslední tři roky odhlásili majitelé celkem 227 998 škodovek. Za stejnou dobu se v ČR prodalo 232 018 nových vozů Škoda.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) se v letech 1991 až 2002 dovezlo do ČR přibližně 1,269 milionu ojetin. Z toho 375 tisíc ojetých vozů jejich majitelé nepřihlásili do provozu.

"Toto číslo mne samotného šokovalo, protože každoročně 30 procent dovezených ojetin jde na náhradní díly nebo jezdí na papíry svého typově blízkého staršího předchůdce," řekl ředitel SAP Antonín Šípek.

Za samotný loňský rok se dovezlo 132 tisíc ojetin a téměř 40 tisíc z nich jejich majitelé rovněž nepřihlásili.

Od počátku roku 1991 do konce loňského roku se na tuzemské silnice vydalo celkem téměř 2,8 milionu osobních aut. Ojetin z dovozu bylo dvakrát víc než dovezených nových aut. Těch se za uvedených 12 let prodalo téměř 630 tisíc. Nová osobní auta z domácí produkce se podílela 886 tisíci prodanými vozy.

Ke konci loňského roku evidovaly úřady přes 3,6 milionu osobních aut. Z toho přes 1,24 milionu, tedy asi třetina, byla v evidenci i před rokem 1991. Za uvedených 12 let se tedy obměnily necelé dvě třetiny osobních aut, vyplývá z údajů SAP.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 420 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků