Průměrné emise CO2 z nových aut klesly o 2,6 % pod plánovaný limit

Evropští zákazníci jsou ekologicky uvědomělí a kupují si úsporná auta s nízkými emisemi CO2.
Průměrné emise CO2 z nových aut klesly o 2,6 % pod plánovaný limit

Evropská Unie si dala za cíl srazit průměrné emise CO2 z nových aut prodaných v roce 2015 na 130 g/km CO2. Jenže to se podařilo splnit už v roce 2013 a i v loňském roce průměrné emise dále klesaly, ukázala studie Evrospké agentury pro životní prostředí (EEA).

Průměrné emise v roce 2014 dosahovaly na 123,4 g/km CO2. Přesto Evropská Unie neplánuje polevovat ve svých represáliích a na rok 2021 stanovila cíl 95 g/km CO2, aby se zachránila planeta před globálním oteplením a lední medvědi před utonutím.

Život řidiče

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Co možná nevíte o CO2

  • Oxid uhličitý není toxický
  • Průměrný člověk vydýchá za den necelý 1 kg CO2
  • Doprava, včetně námořní a letecké, se podílí na celosvětových emisích CO2 z 20 %
  • V porovnání s přírodními procesy vyprodukuje veškerá lidská činnost jen necelá 4 % CO2

Auta s nejnižšími normovanými emisemi CO2 kupovali zákazníci v Nizozemí, Portugalsku a Řecku, nejméně zodpovědní jsou zákazníci v Estonsku, Lotyšsku a Bulharsku. Na tyhle rozvratné živly si určitě ještě EU pořádně posvítí!

Agentura EEA se obávala, že průměrné emise nových aut vzrostou spolu s nárůstem prodejů a zlevněním pohonných hmot na konci roku 2014. Trh EU se totiž vzpamatoval z propadu po roce 2007, kdy bylo prodáno 15,5 milionu nových vozů. V roce 2014 trh rostl o 6 % na 12,5 milionu nových aut.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Přesto lidé kupovali ekonomičtější a ekologičtější auta. Automobilkám se totiž daří srážet normované emise dolů i u velkých aut a zákazníci využívají toho, že mohou mít relativně slušné auto s nízkými emisemi, což ho ve většině zemí určujících daně podle emisí CO2 řadí do nejnižších daňových sazeb. Dnes už i velká část vozů kategorie C dokáže srazit emise pod 120 g/km CO2.

Nejméně emisí vedle zatím nepříliš populárních hybridů vypouští malé downsizované turbodiesely. Těm teď ale jednotlivé státy stále více šlapou na krk, protože se „najednou ukázalo“, že malé diesely vlastně nejsou tak ekologické...

Zajímavosti | Život řidiče | Statistiky | Palivo

Studie: Moderní diesely vypouštějí sedmkrát víc emisí, než slibují

Skutečnost ale bude trochu jiná a EEA se obává, že skutečné emise odpovídající nikoli nepřesné normě NEDC, ale reálnému provozu, budou odhadem o 20 až 30 procent vyšší. I zákazníci hlásí v různých anketách průměr nových aut asi 6,5 l/100 km, zatímco průměrná hodnota kombinované spotřeby se pohybuje okolo pěti litrů na sto kilometrů.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků