Automobilky snižují tabulkovou spotřebu i emise, ale jak se to změní s novými testy měření spotřeby? Nebude to pak mnohem horší?
Automobilky předbíhají plány Evropské unie ohledně regulace maximálního množství vypouštěných emisí z nových osobních aut. Nová auta prodaná v roce 2015 měla v celé EU průměrné emise 119,6 g/km CO2, což je o 10,4 gramu, respektive o 8 % méně než byl původní cíl EU do roku 2020. To mají průměrné emise dosahovat na maximálně 130 g/km CO2.
Spolu s tím to také znamená pokles průměrné tabulkové spotřeby a emisí nových aut o tři procenta proti roku 2014, kdy už i tak průměrné emise CO2 klesly pod plánovaný limit o 2,6 %.
V celé EU mírně poklesl podíl dieselů a to na 52 %, benzínových aut se prodalo 45 %. Zbytek spadá na plyn, hybridy a elektromobily. Průměrné emise dieselů jsou 119,2 g/km CO2, benzínová auta mají průměr 122,6 g/km CO2. Nejvyšší tržní podíl dieselů je v Irsku a Lucembursku a to 71 %.
Přepočtem tak průměrná tabulková spotřeba nových benzínových aut vychází na 5,28 litru na 100 km, u dieselů je to průměrná kombinovaná spotřeba 4,5 litru na 100 km. Průměrné emise klesly i přesto, že roste tržní podíl crossoverů a SUV.
Plug-in hybridy a čisté elektromobily mají v EU tržní podíl 1,3 %, ale například v Nizozemí mají skoro 12% podíl. Nizozemí je také země s nejnižšími průměrnými emisemi a to 101,2 g/km CO2.
V Česku byly průměrné emise nových aut 126,3 g/km CO2, což je méně než na Slovensku, v Polsku nebo Německu. Nejvyšší průměrné emise v celé EU má Estonsko a to 137,2 g/km CO2.
Průměrné nové auto prodané v EU váží 1381 kg. Nejtěžší auta se prodávala ve Švédsku (1530 kg), nejlehčí pak na Maltě (1199 kg). Průměrný diesel prodaný v roce 2015 měl také o 311 kg vyšší hmotnost než průměrné benzínové auto. Ještě se sluší připomenout, že veškerá lidská populace včetně průmyslu, zemědělství a dopravy se podílí na celosvětových emisích CO2 čtyřmi procenty. 96 % CO2 si vyrobí příroda sama.