Průměrné auto v USA? Hmotnost 1,8 tuny, výkon 226 koní

Auta prodávaná v Americe jsou stále lehčí a úspornější, jejich výkon jde ale nahoru. Vyplývá to z údajů státní organizace, která má v gesci otázky životního prostředí.
Průměrné auto v USA? Hmotnost 1,8 tuny, výkon 226 koní

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) sleduje mimo jiné trendy vývoje základních parametrů aut, která se v USA prodávají, a pravidelně zveřejňuje vybrané statistické přehledy. 

Díky tomu víme, že průměrný automobil modelového roku 2012 (novější údaje nejsou k dispozici) na americkém trhu vážil 1804 kg – o 68 kg méně než v modelovém roce 2011. Poklesl rovněž průměrný výkon, ale jen o 6 kW, na 166 kW (226 koní). Zrychlení 0-100 km/h zůstalo na hodnotě 9,4 s. 

Evropské modely v USA aneb Snahy o nový život v utajení

Evropské modely v USA aneb Snahy o nový život v utajení

Nepodařilo se nám vypátrat srovnatelné údaje pro Evropu (případné tipy nebo odkazy nám prosím napište do diskuze), ale není těžké odhadnout, že s průměrným výkonem i zrychlením na tom budou evropská auta o desítky procent hůř. Zato spotřebu, alespoň tu tabulkovou, by nám nejspíš záviděli naopak Američané.

Průměrná spotřeba aut modelového roku 2012 v USA činila 23,6 mil na (americký) galon, což znamená 9,97 litrů na sto kilometrů. Mějme ale prosím na paměti, že americké normy předepisují jinou metodiku měření než příslušné směrnice EU a hodnoty spotřeby proto nelze vzájemně porovnávat – ani u konkrétních modelů, ani statisticky. 

Agentura pro ochranu životního prostředí monitoruje klíčové parametry aut dlouhodobě. Na následujícím grafu vidíme, že hmotnost nových aut přestala růst už v polovině minulé dekády.

Klepněte pro větší obrázek
Procentnuální vývoj spotřeby, hmotnosti a výkonu automobilů prodávaných na americkém trhu od roku 1975; údaje za rok 2013 jsou předběžná prognóza. Zdroj: EPA

Výkon jde nahoru už od začátku 80. let, jen s příchodem ekonomické krize v roce 2008 propadli Američané na čas panice a začali kupovat slabší auta. A průměrná spotřeba je historicky nejnižší. Nenechte se zmást stoupající křivkou – Američané vyjadřují hospodárnost aut obráceně, ve vzdálenosti ujeté na jednotku paliva. Vyšší číslo proto znamená menší spotřebu.

10 aut, která nejvíc změnila Ameriku

10 aut, která nejvíc změnila Ameriku

V sestupném trendu spotřeby a hmotnosti se odráží především pokračující odklon amerických zákazníků od velkých aut. Ty jsou stále velmi populární, ale jejich tržní podíl postupně klesá. EPA uvádí, že podíl kategorie „light truck“ (pick-upy, minivany, SUV) dosáhl v roce 2012 hodnoty 36 %, což bylo nejméně od roku 1993. 

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků