Průměrné auto v USA? Hmotnost 1,8 tuny, výkon 226 koní

Auta prodávaná v Americe jsou stále lehčí a úspornější, jejich výkon jde ale nahoru. Vyplývá to z údajů státní organizace, která má v gesci otázky životního prostředí.
Průměrné auto v USA? Hmotnost 1,8 tuny, výkon 226 koní

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) sleduje mimo jiné trendy vývoje základních parametrů aut, která se v USA prodávají, a pravidelně zveřejňuje vybrané statistické přehledy. 

Díky tomu víme, že průměrný automobil modelového roku 2012 (novější údaje nejsou k dispozici) na americkém trhu vážil 1804 kg – o 68 kg méně než v modelovém roce 2011. Poklesl rovněž průměrný výkon, ale jen o 6 kW, na 166 kW (226 koní). Zrychlení 0-100 km/h zůstalo na hodnotě 9,4 s. 

Evropské modely v USA aneb Snahy o nový život v utajení

Evropské modely v USA aneb Snahy o nový život v utajení

Nepodařilo se nám vypátrat srovnatelné údaje pro Evropu (případné tipy nebo odkazy nám prosím napište do diskuze), ale není těžké odhadnout, že s průměrným výkonem i zrychlením na tom budou evropská auta o desítky procent hůř. Zato spotřebu, alespoň tu tabulkovou, by nám nejspíš záviděli naopak Američané.

Průměrná spotřeba aut modelového roku 2012 v USA činila 23,6 mil na (americký) galon, což znamená 9,97 litrů na sto kilometrů. Mějme ale prosím na paměti, že americké normy předepisují jinou metodiku měření než příslušné směrnice EU a hodnoty spotřeby proto nelze vzájemně porovnávat – ani u konkrétních modelů, ani statisticky. 

Agentura pro ochranu životního prostředí monitoruje klíčové parametry aut dlouhodobě. Na následujícím grafu vidíme, že hmotnost nových aut přestala růst už v polovině minulé dekády.

Klepněte pro větší obrázek
Procentnuální vývoj spotřeby, hmotnosti a výkonu automobilů prodávaných na americkém trhu od roku 1975; údaje za rok 2013 jsou předběžná prognóza. Zdroj: EPA

Výkon jde nahoru už od začátku 80. let, jen s příchodem ekonomické krize v roce 2008 propadli Američané na čas panice a začali kupovat slabší auta. A průměrná spotřeba je historicky nejnižší. Nenechte se zmást stoupající křivkou – Američané vyjadřují hospodárnost aut obráceně, ve vzdálenosti ujeté na jednotku paliva. Vyšší číslo proto znamená menší spotřebu.

10 aut, která nejvíc změnila Ameriku

10 aut, která nejvíc změnila Ameriku

V sestupném trendu spotřeby a hmotnosti se odráží především pokračující odklon amerických zákazníků od velkých aut. Ty jsou stále velmi populární, ale jejich tržní podíl postupně klesá. EPA uvádí, že podíl kategorie „light truck“ (pick-upy, minivany, SUV) dosáhl v roce 2012 hodnoty 36 %, což bylo nejméně od roku 1993. 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 48 069 km
Cena: 360 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 83 878 km
Cena: 300 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků