Průhledový displej: z letadel do aut

Takzvaný head-up displej, označovaný zkratkou HUD, zamířil koncem 80. let z kokpitů letadel do výbavy automobilů, aby zvýšil úroveň aktivní bezpečnosti. Optimalizace funkce a nastavení průhledového displeje probíhá během vývoje ve vyspělých jízdních simulátorech.

Technika průhledového displeje byla původně vyvinuta pro vojenská letadla, od 70. let se však používá také v civilním sektoru a stále častěji se objevuje i v konstrukci automobilů.

Průhledový displej pro automobily prodělává v současnosti vývoj směrem od jednoduchého zobrazování několika málo základních informací k multifunkčnímu, konfigurovatelnému a plně barevnému zobrazování s náročným grafickým zpracováním.

Klepněte pro větší obrázek
Průhledový displej pochází z vojenských letadel.

Oči stále na silnici

Výhodou průhledového displeje je zobrazování informací přímo do zorného pole řidiče, který tak nemusí kvůli kontrole provozních údajů odvracet zrak od dění před vozidlem. Vypadá to možná jako nepodstatná drobnost.

Klepněte pro větší obrázek
Koncern PSA používá jednoduchý průhledový displej s pomocným sklíčkem. 

Potenciální přínos průhledového displeje pro bezpečnost silničního displeje je ovšem velký, protože například při jízdě ve městě rychlostí 50 km/h ujede vůz během jediné sekundy, kdy se řidič nedívá dopředu, téměř 14 metrů „poslepu“.

Virtuální obraz

Průhledový displej promítá obraz nad kapotu motoru do větší vzdálenosti, aby řidič nemusel nejen odvracet zrak od dění před vozem, ale ani přeostřovat. Moderní systémy přizpůsobují jas displeje automaticky panujícím světelným podmínkám, jsou nastavitelné a konfigurovatelné.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Nejmodernější průhledové displeje zobrazují rovněž informace a pokyny od navigačních a asistenčních systémů.

Uvnitř přístrojové desky svítí silný zdroj světla přes průsvitný displej TFT (Thin Film Transistor) a speciálně tvarovaná zrcadla přenášejí obraz na čelní okno, které slouží jako reflektor.

Klepněte pro větší obrázek
Průhledový displej vytváří virtuální obraz v zorném úhlu řidiče.

Aby se zabránilo vzniku dvojitého obrazu v důsledku lomu světla způsobeného klenutým tvarem čelního okna a fyzikálními vlastnostmi skla, je do čelního okna vložena tenká fólie, která zajišťuje překrytí obrazů, a tím dokonale ostré zobrazení.

Koncern PSA používá levnější řešení v podobě rovného pomocného sklíčka z polykarbonátu, které se po zapnutí průhledového displeje vyklopí nad přístrojovou desku.  

Klepněte pro větší obrázek

 
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků