Průhledový displej: z letadel do aut

Takzvaný head-up displej, označovaný zkratkou HUD, zamířil koncem 80. let z kokpitů letadel do výbavy automobilů, aby zvýšil úroveň aktivní bezpečnosti. Optimalizace funkce a nastavení průhledového displeje probíhá během vývoje ve vyspělých jízdních simulátorech.

Technika průhledového displeje byla původně vyvinuta pro vojenská letadla, od 70. let se však používá také v civilním sektoru a stále častěji se objevuje i v konstrukci automobilů.

Průhledový displej pro automobily prodělává v současnosti vývoj směrem od jednoduchého zobrazování několika málo základních informací k multifunkčnímu, konfigurovatelnému a plně barevnému zobrazování s náročným grafickým zpracováním.

Klepněte pro větší obrázek
Průhledový displej pochází z vojenských letadel.

Oči stále na silnici

Výhodou průhledového displeje je zobrazování informací přímo do zorného pole řidiče, který tak nemusí kvůli kontrole provozních údajů odvracet zrak od dění před vozidlem. Vypadá to možná jako nepodstatná drobnost.

Klepněte pro větší obrázek
Koncern PSA používá jednoduchý průhledový displej s pomocným sklíčkem. 

Potenciální přínos průhledového displeje pro bezpečnost silničního displeje je ovšem velký, protože například při jízdě ve městě rychlostí 50 km/h ujede vůz během jediné sekundy, kdy se řidič nedívá dopředu, téměř 14 metrů „poslepu“.

Virtuální obraz

Průhledový displej promítá obraz nad kapotu motoru do větší vzdálenosti, aby řidič nemusel nejen odvracet zrak od dění před vozem, ale ani přeostřovat. Moderní systémy přizpůsobují jas displeje automaticky panujícím světelným podmínkám, jsou nastavitelné a konfigurovatelné.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Nejmodernější průhledové displeje zobrazují rovněž informace a pokyny od navigačních a asistenčních systémů.

Uvnitř přístrojové desky svítí silný zdroj světla přes průsvitný displej TFT (Thin Film Transistor) a speciálně tvarovaná zrcadla přenášejí obraz na čelní okno, které slouží jako reflektor.

Klepněte pro větší obrázek
Průhledový displej vytváří virtuální obraz v zorném úhlu řidiče.

Aby se zabránilo vzniku dvojitého obrazu v důsledku lomu světla způsobeného klenutým tvarem čelního okna a fyzikálními vlastnostmi skla, je do čelního okna vložena tenká fólie, která zajišťuje překrytí obrazů, a tím dokonale ostré zobrazení.

Koncern PSA používá levnější řešení v podobě rovného pomocného sklíčka z polykarbonátu, které se po zapnutí průhledového displeje vyklopí nad přístrojovou desku.  

Klepněte pro větší obrázek

 
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků