Průhledné sloupky Jaguaru si český designér patentoval už před 12 lety

Seznam kapitol
  1. Systém zobrazení plného výhledu
  2. Fotogalerie

Automobilka Jaguar Land Rover představila tento týden systém 360 Virtual Urban Windscreen, který vytváří efekt průhledných A-sloupků karoserie. Využívá k tomu soustavy kamer a speciálních obrazovek, které tvoří vnitřní plochu sloupků. Převratná novinka? Ne tak docela. Český designér Martin Kusala si takový systém chtěl nechat patentovat již na počátku minulého desetiletí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nákresy z patentové přihlášky osvětlují princip fungování a naznačují i technické řešení systému „průhledných“ A-sloupků

Jeho „systém zobrazení plného výhledu“ (Full-View Depiction System, FVDS) byl v patentové přihlášce popsán takto:

„Eliminaci nepříjemných dopadů „mrtvých úhlů“ na zhoršený výhled řidiče umožňuje a nedostatky dosavadního stavu odstraňuje systém zobrazení plného výhledu podle vynálezu, který sestává z přestavitelného snímacího systému, nejméně jednoho zobrazovacího prvku a řídící elektroniky a jehož   podstata  spočívá  v  tom, že  nejméně jeden zobrazovací prvek má tvar překážky ve výhledu z dopravního prostředku a je umístěn v dopravním prostředku před překážku ve výhledu a nebo na tuto překážku. Na zobrazovacím prvku je zobrazen kamerovým systémem snímaný prostor před překážkou tak, že vytvořený obraz  eliminuje při výhledu z vozidla existenci překážky a dává řidiči či pasažérovi ve vozidle dojem uceleného, překážkou nerozděleného, výhledu z vozidla.“ (Zvýraznění provedla redakce AutoRevue.cz.)

Inspiraci přinesl digitální fotoaparát

Myšlenka na „zprůhlednění“ sloupků Kusalu napadla, když si kdysi hrál v autě s novým digitálním fotoaparátem. „Bylo to v době, kdy se začaly potkávat požadavky – tedy auta se silnými sloupky – s technologickými možnostmi – kamerky a displeje,“ vysvětluje dnes.

Kusala v patentové přihlášce zmínil rovněž možnost „integrace systémů nočního pozorování“ – připomeňme, že to bylo dlouho předtím, než noční vidění začali nabízet první výrobci luxusních vozů. A nezapomněl ani na možnost využít displeje k promítání údajů z palubního počítače, čímž vlastně předpověděl funkci pozdějších průhledových („head-up“) displejů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vynálezce nezapomněl ani na možnost spojit systém FDVS s nočním viděním

Pohádkové zbohatnutí však na českého návrháře nečeká. Kusala sice v roce 2002 podal patentovou přihlášku, kterou Úřad průmyslového vlastnictví zveřejnil ve věstníku 10/2003 pod číslem CZ20020901, jenže podáním přihlášky patentové řízení nekončí.

Přihláška nestačí

Do 36 měsíců po podání přihlášky musí přihlašovatel zažádat o „úplný průzkum patentovatelnosti“ a teprve na jeho základě úřad patent udělí, pokud vynález splňuje všechny podmínky. To ale Kusala nevěděl. „Nepohlídal jsem si to a tím pádem jsem o možnost držet tento patent přišel,“ říká. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kusala navrhl i jednodušší variantu s obrazovkami v kritických místech A-sloupků

Nelituje toho dnes? Zdá se, že ne, přestože přihlášku před lety podával s vidinou komerčního uplatnění: „V době, kdy jsem na displejích dělal, jsem samozřejmě měl na mysli finanční profit, protože bylo jasné, že dříve či později s tím některá z automobilek přijde. Dnes jsem každopádně rád, že to Angličané řeší a třeba i zavedou do reality. Celosvětově to může ušetřit mnoho životů. Mne zajímá hlavně to, jak bude systém v praxi fungovat.“

Foto: Archiv Martina Kusaly

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Systém zobrazení plného výhledu
  2. Fotogalerie
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků