Prozkoumali jsme novinku Citroën C3 Aircross. S dieselem jezdí "pod pět"

Nový crossover, který je po technické stránce dvojčetem Opelu Crossland X, jsme během tuzemské novinářské prezentace stihli krátce projet na silnicích okresu Praha-východ.

O pozici číslo dvě až tři - po nedostižném berlingu a společně s městským hatchbackem C3 - by se měl v prodejních žebříčcích Citroënu v České republice ucházet nový crossover Citroën C3 Aircross.

Tuzemské zastoupení francouzské automobilky ho tento týden oficiálně uvádí na trh. Vstupní cena je na úrovni 309 900 Kč.

I když se auto tváří jako SUV, možnost pohonu všech kol nenabízí. V tomto ohledu je na tom stejně jako Opel Crossland X, s nímž se společně vyrábí v továrně koncernu General Motors ve Španělsku, a se kterým také sdílí velkou část technických řešení.

Citroën v ČR zavádí šrotovné. Sleví zákazníkům s "vraky" až 120 000 Kč

Citroën v ČR zavádí šrotovné. Sleví zákazníkům s "vraky" až 120 000 Kč

Po designové stránce je to ovšem svébytný "Francouz".  Nemůžou tedy chybět hlavní světlomety, které jsou vlastně pokračováním chromovaných linek tvořících uprostřed vozu pod kapotou i logo s typickými dvojitými šípy i další světla ve tvaru čtverců či obdélníků se zaoblenými rohy.

I uvnitř lze poznat typický rukopis designérů této značky. Například sedáky i opěradla jsou vlastně rovné plochy, k nimž je na okraji přidáno určité množství materiálu naznačujícího boční vedení. Ale opravdu jen naznačuje - je to totiž měkký molitan, který v zatáčkách tělo neudrží.

Na druhou stranu - je to pohledné i díky barevné kombinaci. Ve voze, za jehož volant jsme mohli usednout (jednalo se provedení s nejvýkonnějším vznětovým agregátem a v nejvyšší výbavě Shine) bylo totiž jejich čalounění hned trojbarevné - v kombinaci černé, šedivé a oranžovo červené. To ladilo s vnější barvou karosérie. Stejně zajímavým a ozvláštňujícím prvkem byly oranžovočervené rámečky na jinak tmavých plastových mřížkách klimatizačních otvorů a rovněž ve spodní části volantu.

Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

O vzhled jde hodně...

Dnes na takových autech samozřejmě nemůže chybět nabídka jinou barvou lakované střechy (možných barevných kombinací karosérie - střecha - doplňky- je prý 85). Objevili jsme také jakési žaluzie - tedy bílé pruhy přes poslední boční okénko mezi třetím a čtvrtým sloupkem karosérie. Ve výsledku to dává vzhled, který autu nepochybně zajistí slušný odbyt.

Zajímaly nás pochopitelně ale i praktičtější záležitosti. Tak třeba vnitřní prostor. Citroën se chlubí základní velikostí zavazadlového prostoru 410 litrů. To na auto, které má délku 415 centimetrů a je tedy jen o zhruba desimetr delší než jsou klasické městské hatchbacky, není vůbec špatná hodnota. Po usednutí na zadní lavici jsme se však nemohli ubránit dojmu, že litry v kufru se získaly tak trochu na úkor prostoru pro lidskou posádku. Redaktor vysoký 186 centimetrů se sice takzvaně sám za sebe posadil, ale před koleny měl poté rezervu jen necelý centimetr. Na hlavou ale ještě celých pět.

Jelikož jde zadní lavice posunout směrem vpřed o patnáct centimetrů, což zajistí zvětšení kufru až na 520 litrů, je jasné, že při takové konfiguraci si už dozadu sednou jen opravdu malé děti. Pro převoz nákladu je ale auto uspořádáné velmi dobře. Opěradlo prostředního sedadla vzadu lze sklopit a překlopit dopředu jde i stejný díl sedačky předního spolucestujícího. Uvnitř auta tak je možné přepravovat i předměty s délkou 2,4 metru.

Prozkoumali jsme Opel Crossland X. Jak dopadla spolupráce s Francouzi?

Prozkoumali jsme Opel Crossland X. Jak dopadla spolupráce s Francouzi?

V autě se sedí i na poměry aut této třídy vysoko. Není ale divu. Vůz má podvozek umístěný nad povrchem 17,5 centimetru a střecha leží v úrovni 164 centimetrů.

Aby výrobce uživatelům přece jen umožnil jízdu v lehkém terénu, je k dispozici systém Grip Control, na němž je možno vybrat z pěti režimů třeba i ten pro jízdu v písku. V podstatě jde ale jen o to, že elektronika rozhoduje o rozdělení točivého momentu na jedno z obou předních kol v závislosti na momentálních podmínkách. Další elektronickou vymožeností je asistent pro sjíždění svahů. Ten funguje na kopcích se sklonem větším než pět procent a je možno nastavit tempo sjíždění v rychlostním pásmu 3 - 30 kilometrů v hodině.

Tyto asistenty jsme při krátkém svezení po silnicích druhé a třetí třídy v okolí hlavního města nezkoušeli. Zajímala nás ale spotřeba v příměstském provozu. Zde se ukázalo, že dieselová šestnáctistovka se při svižné jízdě, ale za dodržování rychlostních limitů, spokojí s necelými pěti litry. Zásadní problém jsme neměli ani s řazením šestistupňové manuální převodovky. Páka s masivní hlavicí se ve svých drahách nepohybuje zcela hladce, ale naštěstí to již nedoprovází žádné rušivé zvuky.

Pohodlí především

Podvozek je měkký. To jsme s povděkem kvitovali na zhruba dvoukilometrovém úseku jedné okresky, kde zcela chyběla pravá krajnice. Auto plavně "přeplulo" i díry s hloubkou přes deset centimetrů. Na druhou stranu - po prvním rychlejším průjezdu ostřejší levotočivou zatáčkou jsme před tou druhou raději o dost zvolnili. Kombinace měkkého nastavení podvozku společně s chybějícím bočním vedením sedaček způsobí, že řidič, ani další cestující, by se při sportovnější jízdě opravdu necítili komfortně. Ovšem v případě takovéhoto rodinného vozu je to svým způsobem logické.

Hydropneumatické odpružení v Citroënech lidé milovali. Přesto končí

Hydropneumatické odpružení v Citroënech lidé milovali. Přesto končí

Zmíněný stodvacetikoňový diesel je tím nejdražším motorem v nabídce. Kromě něho je k dispozici ještě o pětadvacet tisíc levnější stokoňová verze., Základní motorizací je zážehová dvanáctistovka (60 kW - 82 koní) nebo turbomotor 1,2 PureTech s výkonem 110 koňských sil. Ten může být spojený jak s manuální, tak i automatickou měničovou převodovkou. Obě skříně mají šest stupňů.

Nabídka motorů se ale příští rok bude měnit. Zatímco nyní má vznětová šestnáctistovka vstřikování kapaliny AdBlue, příští rok přijde patnáctistovka, která se obejde bez něho. Naopak přímovstřikové zážehové agregáty také dostanou filtr pevných částic.

Základní výbava Live obsahuje manuální klimatizaci, tempomat, asistenta pro rozjezdy co kopců, systém pro čtení dopravních značek a varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, šest airbagů, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, ocelové disky šestnáctipalcových kol a úchyty ISOFIX pro tři dětské sedačky.

Druhý stupeň Feel pak přidává kožený volant, podélné střešní nosiče, LED světla pro denní svícení a multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem.

V nejvyšší výbavě pak je obsažen rovněž zadní parkovací asistent, automatická klimatizace, mlhovky, navigace, sklopná a posuvná zadní lavice a hliníková kola.

Za příplatek pak lze získat například také zadní parkovací kameru, bezklíčkové odemykání a startování, střešní okno, systém Grip Control nebo výsuvný štítek před řidičem nahrazující head up displej.

Na komentovanou galerii snímků pořízených během prvního svezení se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 6 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků