Provoz znovu houstne

Pomalu začíná léto a nastává očekávaný vzrůst provozu na silnicích. Za volant se dostávají i ti, kteří z mnoha důvodů přes zimu nejezdili – buď protože nechtěli, báli se, nebo čekali na motocyklovou sezonu. Teď už jsou na silnicích všichni – tak pozor.
Provoz znovu houstne

Mezi cyklisty je stále více dětí. Rodiče by s nimi měli překontrolovat technický stav kol a dbát na to, aby malé děti samy na silnici nevyjížděly vůbec. Móda bikrosových a horských kol je na vrcholu, ale pozor - kola, která nejsou vybavena podle předpisu, do silničního provozu nepatří!

Řidiči musejí předvídat neočekávané reakce cyklistů - sledujte provoz vedle vozu i při otevírání levých a pravých dveří. Mezi jednostopá vozidla přibylo za loňský rok kolem 7000 nových motocyklů. V posledních letech se začínají množit i stroje velmi silné, často obsazené odchovanci stařičkých pionýrů a simsonů. Ti mohou na své malé řidičské zkušenosti velmi těžce doplatit sami, ale i ohrozit druhé. Naštěstí zákonodárci vyhověli dlouholetému volání po větší diferenciaci řidičských oprávnění pro motocykly, takže by se na silných strojích měli objevovat jen řidiči zkušenější.

Vždyť mnohdy stačí šok, způsobený zaburácením silného stroje, který se okolo nás mihne jako raketa, aby uvedl řadu svátečních jezdců do stresu. Bohužel, zatím – až na čestné výjimky některých výrobců - postrádáme speciální kursy pro tuto řidičskou kategorii, ve kterých by nevyježdění majitelé superstrojů mohli nabývat zkušenosti.

Dalším příznakem sezóny jsou plně obložené zahrádky. Tady je třeba počítat se vztlakem, který vzniká působením proudu vzduchu a roste s přibývající rychlostí, takže může lehce přetrhat gumové pavouky a neštěstí je hotové. Gumové provazce, kterými obvykle náklad poutáme, mohou prasknut. Nebezpečnou se může stát i změna těžiště vozu a brzdné dráhy, na které jsme zvyklí při normálním zatížení.

Zopakujme si proto i desatero pro naši bezpečnost:

  1. buďte vlídní na ostatní účastníky silničního provozu a nestyďte se dát jim to najevo;
  2. chraňte slabší - děti, nemocné a starší, zpomalením, nebo dáním přednosti ve vhodný čas a na vhodném místě;
  3. předvídejte - za míčem může vyběhnout dítě, cyklista může náhle vybočit. Stále myslete na to, co se teď může přihodit;
  4. nedejte se vyprovokovat, nechtějte být soudci, nevymáhejte své právo násilím, prostě snažte se jít příkladem;
  5. spěchejte pomalu, uvědomte si, se časové zisky z neúměrného spěchu přinášejí značné riziko;
  6. jezděte jen přiměřenou rychlostí. Déšť, mlha, náledí, tma, zatáčky - to vše se dá zvládnout, ale míru, tu si musíte zvolit sami;
  7. dodržujte odstup - tím získáte čas k reakci na nebezpečí. A když vám někdo tenhle odstup naruší, pak pomůže jediné - znovu si jej vytvořit;
  8. při sebemenších pochybách nepředjíždějte. Čekejte na ten svůj okamžik, buďte trpěliví. Zlomky ušetřených sekund nevyváží větší riziko;
  9. respektujte přednost v jízdě podle hesla „Dvakrát měř, jednou řež“. Na komplikovaných křižovatkách se snažte předvídat i chyby druhých;
  10. ruce pryč od alkoholu! Při troše dobré vůle a plánování si lze i návrat po oslavě zařídit jinak, než za volantem auta, nebo řídítky motocyklu.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků