Provoz znovu houstne

Pomalu začíná léto a nastává očekávaný vzrůst provozu na silnicích. Za volant se dostávají i ti, kteří z mnoha důvodů přes zimu nejezdili – buď protože nechtěli, báli se, nebo čekali na motocyklovou sezonu. Teď už jsou na silnicích všichni – tak pozor.
Provoz znovu houstne

Mezi cyklisty je stále více dětí. Rodiče by s nimi měli překontrolovat technický stav kol a dbát na to, aby malé děti samy na silnici nevyjížděly vůbec. Móda bikrosových a horských kol je na vrcholu, ale pozor - kola, která nejsou vybavena podle předpisu, do silničního provozu nepatří!

Řidiči musejí předvídat neočekávané reakce cyklistů - sledujte provoz vedle vozu i při otevírání levých a pravých dveří. Mezi jednostopá vozidla přibylo za loňský rok kolem 7000 nových motocyklů. V posledních letech se začínají množit i stroje velmi silné, často obsazené odchovanci stařičkých pionýrů a simsonů. Ti mohou na své malé řidičské zkušenosti velmi těžce doplatit sami, ale i ohrozit druhé. Naštěstí zákonodárci vyhověli dlouholetému volání po větší diferenciaci řidičských oprávnění pro motocykly, takže by se na silných strojích měli objevovat jen řidiči zkušenější.

Vždyť mnohdy stačí šok, způsobený zaburácením silného stroje, který se okolo nás mihne jako raketa, aby uvedl řadu svátečních jezdců do stresu. Bohužel, zatím – až na čestné výjimky některých výrobců - postrádáme speciální kursy pro tuto řidičskou kategorii, ve kterých by nevyježdění majitelé superstrojů mohli nabývat zkušenosti.

Dalším příznakem sezóny jsou plně obložené zahrádky. Tady je třeba počítat se vztlakem, který vzniká působením proudu vzduchu a roste s přibývající rychlostí, takže může lehce přetrhat gumové pavouky a neštěstí je hotové. Gumové provazce, kterými obvykle náklad poutáme, mohou prasknut. Nebezpečnou se může stát i změna těžiště vozu a brzdné dráhy, na které jsme zvyklí při normálním zatížení.

Zopakujme si proto i desatero pro naši bezpečnost:

  1. buďte vlídní na ostatní účastníky silničního provozu a nestyďte se dát jim to najevo;
  2. chraňte slabší - děti, nemocné a starší, zpomalením, nebo dáním přednosti ve vhodný čas a na vhodném místě;
  3. předvídejte - za míčem může vyběhnout dítě, cyklista může náhle vybočit. Stále myslete na to, co se teď může přihodit;
  4. nedejte se vyprovokovat, nechtějte být soudci, nevymáhejte své právo násilím, prostě snažte se jít příkladem;
  5. spěchejte pomalu, uvědomte si, se časové zisky z neúměrného spěchu přinášejí značné riziko;
  6. jezděte jen přiměřenou rychlostí. Déšť, mlha, náledí, tma, zatáčky - to vše se dá zvládnout, ale míru, tu si musíte zvolit sami;
  7. dodržujte odstup - tím získáte čas k reakci na nebezpečí. A když vám někdo tenhle odstup naruší, pak pomůže jediné - znovu si jej vytvořit;
  8. při sebemenších pochybách nepředjíždějte. Čekejte na ten svůj okamžik, buďte trpěliví. Zlomky ušetřených sekund nevyváží větší riziko;
  9. respektujte přednost v jízdě podle hesla „Dvakrát měř, jednou řež“. Na komplikovaných křižovatkách se snažte předvídat i chyby druhých;
  10. ruce pryč od alkoholu! Při troše dobré vůle a plánování si lze i návrat po oslavě zařídit jinak, než za volantem auta, nebo řídítky motocyklu.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků