Proton Lekir: další malajský „originál” odhalen

Proton Lekir: další malajský „originál” odhalen

Malajský Proton se na domácím autosalonu v Kuala Lumpur činí a vytasil se hned s několika koncepty vozů, které očividně čeká brzká výroba. Nemůžeme ale říci, že bychom po jejich odhalení zůstali stát s vytřeštěnýma očima, to jsme spíše zůstali v údivu z označení konceptu Jebat. Důvod je přitom prostý, novinky pro nás nevypadají příliš nově.

Zatímco Jebat je klonem Lanceru Evo X, další novinka s poněkud konformějším jménem Lekir je jen lehce modifikovaným Lotusem Europa. Změn je v tomto případě podobně málo jako u... dříve představeného konceptu s podivným jménem a krom loga Protonu tak na Lekiru najdeme oproti Europě odlišné jen nárazníky a pár černých polepů. Pod kapotou ale najdeme motor 1,6 turbo z dílen Protonu, který se jinak pro Europu nenabízí. Dynamické ani další technické parametry vozu zveřejněny nebyly, automobilka ale doufá v to, že sériové Lekir bude v Asii dlouhodobě úspěšně nabízet, v Evropě se totiž jakožto Europa s velkým úspěchem paradoxně nesetkal.

Stejně jako v předchozím případě není ani Lekir žádnou ilegální kopií v čínském stylu. Proton je totiž již čtrnáct let většinovým a sedm let jediným majitelem Lotusu, a tak si od něj může „půjčit” co chce.

Firma Proton jako taková je dle proběhnuvších diskusí pro mnohé čtenáře záhadou, a tak jen dodejme, že opravdu není součástí žádného automobilového koncernu, naopak sama jiné značky vlastní. Pokud se ptáte, jak je možné, že relativně málo významný asijský výrobce aut nebyl zatím pohlcen větším nadnárodním koncernem, sám provádí nákladné akvizice a účastní se skrze tým Lotus F1 Racing třeba nákladné Formule 1, je třeba říci, že zakladatelem a majoritním vlastníkem firmy je stát (název Proton je malajským akronymem pro „národní automobilové závody”, tedy něco jako naše někdejší AZNP) a v takovém případě běžné tržní mechanismy neplatí. V minulosti bylo významným akcionářem firmy japonské Mitsubishi, proto také spousta Protonů Mitsubishi připomíná, později ale Japonci svou investici z malajské automobiliky zcela stáhli. Technická spolupráce však zůstala zachována až do dnešních dnů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Proton Lekir
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

včera | Miro Mihálik | 11 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků