Proton Jebat: klon Eva X s podivným jménem

Ne, opravdu si z vás neděláme legraci. Právě představená novinka značky Proton pouze naznačuje, jak důležité je ověřit si, zda jméno nového modelu náhodou neznamená v jiné řeči něco nevhodného. Už jsme zažili několik podobných případů, ale středoevropské jazyky většinou míjely (i když takový Nissan Pivo také není k zahození), tentokrát jsme se ale „dočkali” i my. Přiznejme si bez reptání, že studie s označením Jebat chtě nechtě svádí k nemístným asociacím.

Jebat byl představen na mezinárodním autosalonu v malajském Kuala Lumpur a asi vám bude na první pohled jasné, že jde o klon Mitsubishi Lancer Evo X. Spolupráce mezi Mitsubishi a Protonem již trvá pěknou řádku let, a tak ani „kopie” slavných sportovních modelů Mitsu v hávu malajského výrobce nejsou ničím novým.

Vzhled vozu jako by Evu X z předního světlometu vypadl, i když pár prvků, zejména ztvárnění obou nárazníků a doplnění černých ploch na příď, záď i boky vozu, činí Proton Jebat alespoň trochu odlišným. Podobná je i technika vozu, když pod kapotou najdeme přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu až 237 koní (177 kW) při 6 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 343 Nm při 3 000 otáčkách. Výrobce neuvedl, zda je vůz vybaven i pohonem všech kol, ale údaj o zrychlení na stovku za 5,6 sekundy svědčí o tom, že ano. A pro úplnost, maximální rychlost je 232 km/h.

Jebat je oficiálně prezentován jako koncept, je ale jasné, že se jej dočkáme i v sériové výrobě. Tedy my, spíše asijští řidiči, na starém kontinentu se Protony vyskytují jen nahodile. A s ohledem na nebohé prodejce aut ženského pohlaví dodejme: díky bohu. Běžná obchodní komunikace ve stylu: „Dobrý den, co byste si přál?” - „Dobrý den, já bych chtěl Jebat!” by mohla nabrat nepříjemné konsekvence pro tu či onu stranu. Nehledě na to, že už samo spojení „Proton Jebat” by mohlo u zákaznílků vést k podvědomé ignoraci značky jako takové...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koncept Proton Jebat
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků