Proton Jebat: klon Eva X s podivným jménem

Ne, opravdu si z vás neděláme legraci. Právě představená novinka značky Proton pouze naznačuje, jak důležité je ověřit si, zda jméno nového modelu náhodou neznamená v jiné řeči něco nevhodného. Už jsme zažili několik podobných případů, ale středoevropské jazyky většinou míjely (i když takový Nissan Pivo také není k zahození), tentokrát jsme se ale „dočkali” i my. Přiznejme si bez reptání, že studie s označením Jebat chtě nechtě svádí k nemístným asociacím.

Jebat byl představen na mezinárodním autosalonu v malajském Kuala Lumpur a asi vám bude na první pohled jasné, že jde o klon Mitsubishi Lancer Evo X. Spolupráce mezi Mitsubishi a Protonem již trvá pěknou řádku let, a tak ani „kopie” slavných sportovních modelů Mitsu v hávu malajského výrobce nejsou ničím novým.

Vzhled vozu jako by Evu X z předního světlometu vypadl, i když pár prvků, zejména ztvárnění obou nárazníků a doplnění černých ploch na příď, záď i boky vozu, činí Proton Jebat alespoň trochu odlišným. Podobná je i technika vozu, když pod kapotou najdeme přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu až 237 koní (177 kW) při 6 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 343 Nm při 3 000 otáčkách. Výrobce neuvedl, zda je vůz vybaven i pohonem všech kol, ale údaj o zrychlení na stovku za 5,6 sekundy svědčí o tom, že ano. A pro úplnost, maximální rychlost je 232 km/h.

Jebat je oficiálně prezentován jako koncept, je ale jasné, že se jej dočkáme i v sériové výrobě. Tedy my, spíše asijští řidiči, na starém kontinentu se Protony vyskytují jen nahodile. A s ohledem na nebohé prodejce aut ženského pohlaví dodejme: díky bohu. Běžná obchodní komunikace ve stylu: „Dobrý den, co byste si přál?” - „Dobrý den, já bych chtěl Jebat!” by mohla nabrat nepříjemné konsekvence pro tu či onu stranu. Nehledě na to, že už samo spojení „Proton Jebat” by mohlo u zákaznílků vést k podvědomé ignoraci značky jako takové...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koncept Proton Jebat
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků