Proton Jebat: klon Eva X s podivným jménem

Ne, opravdu si z vás neděláme legraci. Právě představená novinka značky Proton pouze naznačuje, jak důležité je ověřit si, zda jméno nového modelu náhodou neznamená v jiné řeči něco nevhodného. Už jsme zažili několik podobných případů, ale středoevropské jazyky většinou míjely (i když takový Nissan Pivo také není k zahození), tentokrát jsme se ale „dočkali” i my. Přiznejme si bez reptání, že studie s označením Jebat chtě nechtě svádí k nemístným asociacím.

Jebat byl představen na mezinárodním autosalonu v malajském Kuala Lumpur a asi vám bude na první pohled jasné, že jde o klon Mitsubishi Lancer Evo X. Spolupráce mezi Mitsubishi a Protonem již trvá pěknou řádku let, a tak ani „kopie” slavných sportovních modelů Mitsu v hávu malajského výrobce nejsou ničím novým.

Vzhled vozu jako by Evu X z předního světlometu vypadl, i když pár prvků, zejména ztvárnění obou nárazníků a doplnění černých ploch na příď, záď i boky vozu, činí Proton Jebat alespoň trochu odlišným. Podobná je i technika vozu, když pod kapotou najdeme přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu až 237 koní (177 kW) při 6 000 ot./min a nejvyšším točivým momentem 343 Nm při 3 000 otáčkách. Výrobce neuvedl, zda je vůz vybaven i pohonem všech kol, ale údaj o zrychlení na stovku za 5,6 sekundy svědčí o tom, že ano. A pro úplnost, maximální rychlost je 232 km/h.

Jebat je oficiálně prezentován jako koncept, je ale jasné, že se jej dočkáme i v sériové výrobě. Tedy my, spíše asijští řidiči, na starém kontinentu se Protony vyskytují jen nahodile. A s ohledem na nebohé prodejce aut ženského pohlaví dodejme: díky bohu. Běžná obchodní komunikace ve stylu: „Dobrý den, co byste si přál?” - „Dobrý den, já bych chtěl Jebat!” by mohla nabrat nepříjemné konsekvence pro tu či onu stranu. Nehledě na to, že už samo spojení „Proton Jebat” by mohlo u zákaznílků vést k podvědomé ignoraci značky jako takové...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koncept Proton Jebat

bazar

Nissan Qashqai 2
Rok výroby: 2007
Stav: 125 143 km
Cena: 200 000 Kč
Nissan Pulsar 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 174 km
Cena: 340 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2014
Stav: 36 794 km
Cena: 330 000 Kč
Nissan Qashqai 1,2
Rok výroby: 2014
Stav: 36 666 km
Cena: 399 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků