Protihlukové bariéry na dálnicích nefungují, tvrdí experti na akustiku

Teoreticky mají protihlukové bariéry na dálnicích zajišťovat jednoduchý výsledek – zabránit hluku z provozu putovat do okolí dálnice. Podle mnoha expertů ale nejsou klasické bariéry příliš efektivní.

S protihlukovými bariérami se pochopitelně setkáte i u nás, načež klasických rovných zdí okolo dálnic či rychlostních silnic se nejen v ČR staví čím dál více. Tento tradiční způsob odhlučnění provozu k poklidnějšímu životu obyvatel v místech hlavních tahů má ovšem fungovat pouze nepatrně, navíc jen při ideálních podmínkách a v některých případech může hluk ještě zvyšovat.

S těmito poznatky přišel v rozhovoru s vědeckým magazínem Undark viceprezident pro vývoj a expert na hluková opatření Robert Bernhard z americké univerzity Notre Dame v Indianě. Podle něj je stále rozsáhlejší výstavba klasických bariér neefektivní a místní orgány by měly hledět na mnohem účinnější alternativy ke snížení hluku provozu.

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

Normální bariéry totiž fungují nejlépe, pokud auto jede těsně vedle ní – na tříproudé dálnici tedy hluk proudící od vzdálenějších vozů stále uniká do okolí (viz znázornění v galerii), a jelikož zvuk necestuje rovnou přímkou, ale ve vlnách, hluk z provozu se může snadno dostat i přes bariéru vysokou kolem pěti metrů.

„Část zvukové vlny je absorbována, ale další část je odražena a rozptýlena do okolí,“ takto zase komentoval účinnost bariér Mariano Berrios, koordinátor ekologických programů na ministerstvu dopravy na Floridě.

Mýtné na evropských silnicích. Jak se dá zaplatit?

Mýtné na evropských silnicích. Jak se dá zaplatit?

Jiní výzkumníci z Tennessee zase zjistili, že například během větrného počasí bariéry dokonce amplifikují hlasitost dopravy pro obyvatele vzdálené i několik stovek metrů od dálnice. Zvukové vlny prý byly hlasitější až o 5 decibelů. Tomuto jevu napomáhají i dálniční výjezdy a úseky, kde je zvuková bariéra přerušena a za pár metrů pokračuje dále. V těchto místech hluk rezonuje a nakonec je pro bezprostřední okolí hlasitější.

Ačkoliv se na dálnicích také v Evropě objevují ještě modernější bariéry, které částečně obloukem zastřešují kus dálnice, aby hluk neunikal přes bariéru, o další způsoby odhlučnění nemají orgány většinou zájem – postavit zeď okolo dálnice je nejjednodušší a často zde hraje roli i samotné financovaní těchto projektů, kdy na experimenty či složitější zásahy do infrastruktury nejsou čas a peníze.

Test ukázal, proč Tesly s Autopilotem bourají. Komentář značky nepřekvapí

Test ukázal, proč Tesly s Autopilotem bourají. Komentář značky nepřekvapí

Další výzkumy přitom zmiňují, že pokládaní modernějšího „tiššího“ asfaltu je mnohem účinnější, jelikož největší procento hluku na dálnicích pochází od valících se pneumatik. Další možností je stavění speciálních bariér s absorpčními materiály, namísto zděných či skleněných bariér. Obojí je však samozřejmě nákladnější.

Se zajímavým nápadem nakonec přišli experti na akustiku v Nizozemsku. Jejich protihluková „bariéra“ je totiž schována u krajnice v zemi. Zvuk poté nepohlcuje, ale díky řadě přesně akusticky vyměřených komor jej ztišuje a následně odráží vertikálně mimo zastavěné okolí. Hluk je snížen o 3 až 4 decibely, načež v kombinaci s moderním, tichým asfaltem je výsledek ještě lepší.

Řešení firma 4Silence představila již před dvěma lety a úspěšně bylo použito na řadě míst po celém Nizozemsku. Pořád se ovšem jedná o novou a málo rozšířenou technologii pro snižování hluku dopravy.

TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

DS 7 Crossback PureTech 225

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

dnes | Milan Lažanský | 24 příspěvků
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků