Prokop před startem: Švédská rallye mě baví

Do startu Švédské rallye chyběly hodiny, ale Martin Prokop si před úvodním dílem MS našel čas na otázky Autorevue.cz.

AR: Jak to právě teď vypadá na trati s počasím?
Je tady dost sněhu, ale tratě se pořád upravují, jen se zvětšují bariéry. Nic jiného než bílá barva není prakticky vidět. Počasí se ale mění. Jeden den je kolem nuly a sněží, jindy je zase jasno a pořádně mrzne. Bylo tu i mínus osmnáct a podle víkendové předpovědi má teploměr klesnout dokonce na 24 pod nulou. Prostě pravé Švédsko, čeká nás určitě krásná zimní soutěž.

AR: Vyhovují vám takové podmínky?
Rád ve Švédsku startuji, tím ale nechci říct, že si troufám na skandinávské piloty. Strašně mě to baví, proto jsem tady, i když nejedu o body. Je to zábavné a vyplatí se tu závodit, protože to jsou zkušenosti k nezaplacení.

AR: Švédská rallye není součástí šampionátu S-WRC, máte ještě jiný důvod, že jste odjel na sever?
Je to jednak kvůli velké pauze, jakou jsem měl od konce minulé sezony. Jsem tady ale hlavně kvůli specifickým podmínkám. Pokud chci někdy bojovat o body v nejvyšší kategorii, musím v Karlstadu každý rok startovat. Bez toho to nemá cenu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

AR: Jak zvládáte specifickou jízdu na zimních pneumatikách s ocelovými hřeby?
Nemám s tím zásadní problém. Člověk musí získat pocit, že sníh neklouže a že s hřebíky je to vlastně stejné jako jinde na šotolině. Styl jízdy není zase tak odlišný, spíš jde o jiný způsob využívání trati, kdy se jezdec odráží od sněhové bariéry nebo se o ní přibrzdí. Není to jako jinde na tratích, kde auto po jezdcově chybě hned letí ven. Bariéra se dá efektivně využívat při rychlé jízdě.

AR: S jakými vylepšeními na voze Ford Fiesta S2000 vstupujete do nové sezony?
Zkoušíme tady několik pár nových komponentů, jako jsou převodovka nebo tlumiče. Jsem spokojený, protože auto je díky tomu o kus dál. Je stabilnější, lépe vyvážené a dá se s ním jet rychleji. Největší změna ale teprve přijde. Věřím, že až dostaneme nový motor, dočkáme se dalšího posunu. Mělo by to být na květnové Sardinii.

AR: Co čekáte od letošní sezony?
Cíle jsou vysoké. Už loni jsme byli s navigátorem Honzou Tománkem docela blízko. Mohli vyhrát, a proto chceme zase bojovat o absolutní čelo. Máme ale hodně silné soupeře.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Foto Josef Petrů a Anna Vacková

AR: Jedním z nich je Fin Juho Hänninen s fabií, jehož bude podporovat tovární tým z Mladé Boleslavi. Jak tipujete vaše souboje?
Juho je výborný jezdec a strašně těžký soupeř. Myslím, že bude hrát prim. Bude hodně kousat a dohánět ho bude pro nás veliká motivace. Fanoušci se mají na co těšit.

AR: Nerozdělí vaše nahánění Hänninena tábor českých fanoušků?
Budu rád, když k tomu nedojde. Juho je mezi českými fanoušky hodně oblíbený. Fandím mu taky, protože dokáže zajet fantastické výsledky. Teď jsme ale soupeři, což pamatuji už z dob, kdy jsme se utkávali v kategorii produkčních aut. Těším se na ty souboje a jen doufám, že si je diváci budou užívat a vnímat sportovně. Moc by mě netěšilo, kdyby v nich viděli nějakou nezdravou rivalitu.

AR: Jako juniorský mistr světa z roku 2009 stále čekáte na příležitost v nejvyšší kategorii WRC. Jak k ní máte daleko?
Myslím, že tomu už moc nechybí. Když se vedle sebe postaví obě fiesty – moje S200 a nová WRC – tak vypadají hodně podobně, i když jsou v každé jiné agregáty. V našich silách ovšem nebylo pro letošek získat angažmá v továrním týmu ani si vůz WRC koupit a jet jako soukromník. K tomu snad směřujeme v budoucnosti. Už se ale těším na závěr sezony, protože jsem s Fordem domluvený, že mi Fiestu WRC půjčí na rallye ve Walesu.

Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 153 578 km
Cena: 130 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků