Vstup týmu Mini John Cooper Works WRC do mistrovství světa v automobilových soutěží je už za dveřmi. Do letošního pátého dílu šampionátu, kterou je květnová Italská rallye na Sardinii (5.-8. 5.), naskočí dva tovární vozy, jenž budou řídit Brit Kris Meeke a Španěl Dani Sordó. Nový tým bude provozovat společnost Prodrive, která v minulosti sbírala úspěchy se značkou Subaru. Další tři vozy Mini WRC se mají na Sardinii objevit v privátních stájích.
Ve značkovém Poháru konstruktérů se však pro letošek nic nemění. O body budou dál bojovat jen Citroën a Ford, protože stáj Mini se přihlásila jen do soutěže týmů. Zkušenosti s její technikou má kromě továrních jezdců i český pilot Martin Prokop, který se zúčastňuje šampionátu S-WRC s vozem Ford Fiesta S2000.
Porovnání přijde až na první erzetě
„Je to určitě dobře, že na scénu vstupuje další značka, i když to je letos jen na pár závodů. Čekalo se na to už hodně dlouho. Poslední roky začínal být šampionát přece jen trochu nudný. Větší konkurence soutěžím určitě prospěje. Myslím, že je to pozitivní okamžik pro celé mistrovství světa,“ řekl AutoRevue.cz Prokop.
Soutěžní vozy Mini předcházející specifikaci WRC
V programu nového týmu jsou po Sardinii ještě soutěže ve Finsku, Německu, Francii, Katalánsku a Walesu. „Musím říct, že příliš nevěřím tomu, že by se vozy Mini mohly hned zkraje zapojit do soubojů o nejvyšší příčky. Určitě to bude nějaký čas trvat, ale těžko říct, s jakým potenciálem se na Sardinii představí. Žádné porovnání ještě neexistuje, to přijde až na první erzetě. Teprve pak se ukáže, jestli se vydali správnou cestou. Jestli se vůz na rallye hodí a jestli BMW připravilo kvalitní motor,“ pokračoval jezdec.
Značka Mini se do rallye vrací po dlouhé době. Model Mini Cooper zaznamenal v šedesátých letech minulého století několik úspěchů včetně vítězství na slavné Rallye Monte Carlo. „Když jsem Mini testoval, přišlo mi jako funkční auto, ale ještě ne na takové úrovni jako třeba Fiesta. Pro celý tým je letošní sezona hlavně zkušební. Sami určitě neočekávají, že by se mohli nějak výrazně prosadit. Hlavní bude posbírat data, aby se příští rok mohli s plnou vervou vrhnout do skutečných soubojů,“ poznamenal Prokop.
Jedna z variant jak se dostat k vozu WRC
Zároveň přiznal, že když loni na podzim jezdil s testovacím autem, uvažoval o spojení s touto značkou. „O Mini se ví, že půjde cestou obchodu a bude nabízet auta k prodeji. Proto nebylo od věci si jejich vůz vyzkoušet. Při testech jsem ale usoudil, že pomýšlet na něco konkrétnějšího je brzo. Rozhodl jsem se rok počkat a ještě zůstat v šampionátu S-WRC,“ svěřil se jezdec, který však bude během léta se svým týmem znovu zvažovat, s jakou značkou bude v příštím období nejvhodnější spolupracovat. „Mini je jednou z variant, jak se dostat do elitní kategorie WRC.“
Mini WRC čeká na soutěžní premiéru
Nadcházející Italskou rallye na Sardiinii má Prokop rovněž ve svém kalendáři, a tak bude moci porovnat výkon své Fiesty S2000 se zbrusu novým Mini WRC. „Budeme je mít před sebou, takže budu mít přehled o všem, co se děje,“ dodal.
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman