Prokletý úsek D8 se (snad) otevírá. Tato místa už potom asi neuvidíte

Čtrnáct kilometrů dlouhý úsek přes České středohoří projede osobní auto asi za sedm minut. Na staré silnici to trvalo dvacet minut i déle.

Na 17. prosinec roku 2016 budou nejspíše obyvatelé obcí Velemín, Bořislav a Žalany vzpomínat docela rádi. Pod jejich okny totiž přestanou jezdit dlouhé hady kamionů a dalších vozidel na trase mezi Prahou a severním Německem. Doufejme, že natrvalo, že Ředitelství silnic a dálnic nebude nuceno problematický úsek z bezpečnostních důvodů uzavřít.

Po dlouhých 32 letech se završí strastiplný příběh budování dvaadevadesát kilometrů dlouhé dálnice spojující hlavní město, Ústí na Labem a německou dálnici A 17.

Připomeňme si, proč to všechno trvalo tak dlouho. Plány na stavbu této komunikace měli už nacisté krátce po roce 1938. Stavba ale nakonec nezačala a nic se nedělo až do roku 1984. Tehdy stavbaři začali kopat do země na Ústecku.

Tudy se má za tři týdny jezdit 130 km/hod. Věříte ŘSD?

Tudy se má za tři týdny jezdit 130 km/hod. Věříte ŘSD?

První čtyřkilometrový úsek mezi Řehlovicemi a Trmicemi byl otevřen v listopadu roku 1990. Jde právě o onu část, na kterou po 26 letech naváže právě otevíraný úsek.

O měsíc dříve začala stavba D8 u Praha a na naše poměry poměrně rychle - již v červenci 1993 začal fungovat téměř deset kilometrů dlouhý úsek Zdiby-Úžice, za další tři roky se otevřela další navazující devět kilometrů část k Nové Vsi a 26. října 1998 se stříhala páska na úseku Doksany-Lovosice. Ten měří dokonce 13,5 kilometru.

V květnu 2000 byla schválena česko-německá dohoda o propojení dálnic D8 a A17, v létě téhož roku Ministerstvo životního prostředí schválilo výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny a povolilo tak šestnáctikilometrový úsek přes České středohoří. Je tomu tedy již více než šestnáct let.

Stavělo se ale zatím jinde, konkrétně na šestnáctikilometrovém úseku mezi Novou Vsí a Doksany. Když práce v červnu 2001 skončily, byl dokončen souvislý dálniční pás mezi Prahou a Lovosicemi. Následovala opět poměrně rychlá stavba z Trmic na hranice s Německem. 23 kilometrů se začalo stavět v roce 2004 a stavbaři ukončili dílo v prosinci 2006. V kontextu následujících událostí se sluší připomenout, že na tomto úseku jsou dva dlouhé tunely (Panenská měří přes dva kilometry) a dva přes kilometr dlouhé mosty.

Dálnice D8 se může zase stavět, ekologové neuspěli  

Dálnice D8 se může zase stavět, ekologové neuspěli  

V listopadu 2007 začaly práce na stavbě posledního úseku Lovosice-Řehlovice. V té chvíli nikdo netušil, že k jeho otevření dojde až za deset let. Teprve po třech letech byla otevřena první část - křižovatka u Lovosic.

V roce 2011 tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš slíbil, že D8 bude dostavěna do roku 2015. V prosinci 2011 bylo vydáno stavební povolení, proti kterému se ale odvolali ekologové.

I když stavba v květnu 2012 začala, už v červenci musela být zakonzervována, neboť soud zrušil rozhodnutí krajského úřadu o zamítnutí odvolání ekologů. Papírová válka pokračovala. V srpnu krajský úřad znovu odmítl požadavky ekologických organizací, což nakonec posvětil i soud. Bagry tedy mohly opět vyjet.

Jenže, 7. června 2013 se na rozestavěnou část u Litochovic nad Labem sesunul asi dvousetmetrový pás zeminy. Ta se odklidila až letos v létě. Na úseku před sesuvem i za ním se ale nadále pracovalo, a tak mohl současný ministr dopravy dan Ťok v létě prohlásit, že dálnice se zprovozní ještě do konce roku.

Slavnostní otevření se nakonec koná, přestože pouhý den před slavnostním ceremoniálem čidla ukázala, že svah, na kterém stojí podpěry takzvané Prackovické estakády, se opět hýbe více než se předpokládalo. Kvůli tomu se v této části bude sice jezdit, ale pouze po jedné polovině dálnice. Prý to je jen dočasné. Uvidíme...

Informace o místech, které nám na staré silnici ležely v žaludku, najdete v popiscích pod fotografiemi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků