Projeli jsme Mini po faceliftu. Má ještě vtipnější detaily a skvělý podvozek

Už třetí novodobá generace základní modelové řady Mini dospěla do poloviny životního cyklu. S tím se pojí facelift, který toho mění dost i po technické stránce.

Mini v posledních letech už dávno nevyrábí jen malý třídveřový hatchback. Právě kořen modelové řady v podobě třídveřové, otevřené a později už i pětidveřové varianty hatchbacku je ve svém třetím moderním vydání na trhu od roku 2014. Možná jste ještě nestačili vstřebat větší rozměry maskované obrovskými zadními svítilnami, a už je tady facelift. Vyzkoušel jsem zmodernizovaného "Miňase", který právě přichází na český trh.

Union Jack kam se podíváš

Jak je u konzervativního budovatele retro stylu zvykem, změny jsou po designové stránce spíše kosmetické. Světlomety mají stejný tvar, ale jinou grafiku. Nově především nabídnou i mou velice oblíbenou funkci Matrix, tedy vykrývání ostatních vozů v dálkovém režimu. Prezentace probíhala za denního světla, a tak jsem novinku v tomto směru prověřit zatím nemohl. LED zadní svítilny mají nyní grafiku britské vlajky, inspirují se u konceptu Works GP, a pro mě osobně je to naprosto skvělý designový prvek. 

Novinka jako první model přichází s inovovaným, zjednodušeným logem. Nové jsou také laky karoserie Emerald Grey (šedá ve fotogalerii), Starlight Blue (modrá) a Solaris Orange (oranžová) a design litých kol. Možnosti individualizace vnějšího vzhledu rozšiřuje volitelná výbava Piano Black, jejíž součástí jsou leskle černé rámečky světlometů, zadních svítilen a masky chladiče, nahrazující chromované provedení.

Národní symboly: Jak je automobilky používají a proč se některým vyhýbají?

Národní symboly: Jak je automobilky používají a proč se některým vyhýbají?

Uvnitř je nyní přepínání jízdních režimů umístěno mezi tlačítky na palubní desce a netvoří tak prstenec. Sedí se zde stejně řidičsky jako před faceliftem. Před sebou máte volant kolmo, stejně jako čelní sklo a tlusté sloupky A. Nové jsou materiály včetně čalounění. Infotainment nyní sleduje dopravní situaci a umí spolupracovat i s chytrými hodinkami a mobilní aplikací. Celkově jde o dobrého společníka, blízce příbuzného s poslední verzí iDrive od BMW. Zvykat si musíte jen na obrácenou logiku ovládání právě oproti Bavorákům - když typickým kolečkem kroutíte doprava, v menu se posouváte nahoru...

Nově si lze "miníka" lépe přizpůsobit. Maximální individualizaci zajišťuje program MINI Yours Customised, která užívá i technologií 3D tisku a gravírování. Přizpůsobit lze mimo jiné boční ozdoby, dekorativní obložení interiéru před spolujezdcem, LED prahové lišty a LED dveřní projektory.

Produkty MINI Yours Customised lze vybírat, navrhovat a objednávat prostřednictvím speciálně vytvořeného online obchodu. Zde si můžete vybrat mezi různými barvami, vzory, povrchovými strukturami a ikonami, stejně jako přispívat svými vlastními texty a přidávat do designu osobní styl. Ve zkoušeném voze opět nechyběl vzor britské vlajky. 

Dvě nové převodovky

Základní verze One si polepšila nejen díky lepší standardní výbavě, ale i motorem. Místo dvanáctistovky bude nyní k dispozici výhradně s patnáctistovkou. Se 75 kilowatty se jedná o podladěnou příbuznou s variantou Cooper, která má 100 kW. Ta byla navíc upravena. Jiný je blok motoru, elektronika motoru, mazání, vedení nasávaného vzduchu, chladicí a výfukový systém.

Změnami prošla i dieselová tříválcová jednotka, která nyní disponuje vstřikování o tlaku až 2.500 barů. Poslední možností je dvoulitr s výkonem 141 kW ve verzi S a 170 v případě JCW. Doznal také změn, aby plnil přísnější "béčkovou" normu Euro 6. Kvůli tomu ale celé pohonné ústrojí nabralo pár kilogramů a změnami tak prošlo například uložení přední nápravy.

Právě inovovaný zážehový dvoulitr jsem vyzkoušel v obou testovacích vozech, které jsem měl při prvních jízdách v okolí Kutné Hory k dispozici. První typicky kulatý "klíček" patřil k pětidveřovému provedení S. Druhý pár dveří přibral Mini dva roky po uvedení současné generace.

Důvod je samozřejmý - praktičnost při nastupování či manipulaci s dětskými sedačkami. Zadní dveře jsou sice poměrně úzké, ale kdy se jimi protáhnete, překvapí vás podélný prostor - s výškou 190 centimetrů jsem si za sebe relativně pohodlně sedl, a to za volantem jezdím "na dlouhé nohy".

Mini slaví královskou svatbu unikátním autem. Nabídne ho charitě

Mini slaví královskou svatbu unikátním autem. Nabídne ho charitě

Dvoulitr je skvělý - má znatelnou výkonovou špičku, a skvělý zvuk - krom cvakavého volnoběhu. Dokáže si i odfrknout při přeřazení. Mini odhodilo šestistupňový automat s měničem točivého momentu od Aisinu a nahradilo jej dvěma jinými skříněmi. Sedmistupňovou dvouspojkovou a osmistupňovou automatickou pro JCW.

Dvouspojka pracuje většinou dobře. Řadí rychle a plynule, a to i při popojíždění. Přesto se nedokáže úplně zbavit typického neduhu této konstrukce. Jedete kolem stovky a sešlápnete plyn - dlouho se nic neděje a potom vás auto kopne do zad. Přesto novou převodovku zatím po docela krátkém svezení hodnotím jako jednu z těch nejlepších tohoto druhu. Jen si připlaťte za sportovní verzi. Nabídne i páčky pro řazení pod volantem.

Tuhý, ale nebouchá!

Mini se vždy profilovalo jako sportovně laděná značka s "motokárovým pocitem řízení". Této filozofii zůstává věrná i současná hmotnější generace. Navazuje jej i samotným řízením. Má velmi strmý převod, což si může dovolit díky kompaktním rozměrům. Na můj vkus je ovšem naladění elektrického posilovače ve sportovním módu zbytečně tuhé, ostatně jako u většiny dnešních "sporťáků". Vzniká tak zvláštní pocit gumovitosti a tuhosti zároveň, byť cit a určitý zpětný vjem od předních kol máte.

Co je však naprosto exaktní, je chování podvozku. Vyzkoušel jsem oba vozy bez adaptivních tlumičů, ty ovšem dle mého názoru ani nepotřebujete. Předchozí dvě generace byly auty do města, které se svým prkenným podvozkem ve sportovních verzích vlastně do města ani moc nehodily. V současné verzi se v rámci faceliftu na odpružení ještě zapracovalo. 

Výsledkem je sice dost tuhý, ale vyrovnaný projev auta. Nerovný povrch cítíte, ale zároveň vám nevadí. Kola totiž ani na největších výmolech neodskakují a netlučou do podběhů - to je znak precizně naladěných tlumičů. Zároveň ale máte dostatek důvěry, přilnavosti a odolnosti vůči náklonům v zatáčkách k tomu, abyste se znovu mohli zmínit o motokáře.

Mini už je také elektrické. Zatím to původní...

Mini už je také elektrické. Zatím to původní...

Po přesednutí do kabrioletu verze John Cooper Works jsem čekal velkou změnu charakteru pružení, ale i JCW mě překvapil svým umem na nerovnostech. Je sice o něco tužší, ale opět na okresce nezvolníte jen kvůli odskakování, rozhoupání či jiným vertikálním jevům. Zvyknout si v tomto případě ale musíte na třes karoserie a vyšší hmotnost, která pocitově takřka smazává rozdíl oproti slabšímu dvoulitru.

Více si však užijete práskajícího výfuku a také přeci jen o něco plynulejší a příjemnější převodovky. Zmíněnou šestistupňovou, která byla kritizována za ospalejší reakce, nahradila rychlejší osmistupňová. Skvěle reaguje i na manuální pokyny, které budete v tomto autě z principu a tvorby hutnějšího práskání výfuku často využívat.

Mini tedy do dalších let v aktuálním vydání přijíždí s lehce vylepšeným vzhledem v čele s krásnými svítilnami, lepší individualizací, konektivitou, ale také vylepšenou technikou v čele s povedeným podvozkem a převodovkami. Tento facelift se podle všeho povedl!

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků