Prodeji nových vozidel v prvním pololetí roku 2015 stále dominují Škoda, Hyundai a Volkswagen

V prvním pololetí roku 2015 bylo prodáno 89 571 osobních a 7 280 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut zůstávají od začátku roku Škoda (34 057), Hyundai (8 777) a Volkswagen (7 010). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (11 611), Fabia (7 794), Rapid (6 288), Hyundai i30 (2 807) a Hyundai ix20 (2 680).
Prodeji nových vozidel v prvním pololetí roku 2015 stále dominují Škoda, Hyundai a Volkswagen

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Reálná situace na trhu

Podle reálných čísel prodala v prvním pololetí roku 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (34 057) následována značkou Hyundai (8 777) a Volkswagen (7 010).  Za nimi se umístila Dacia (4 478), dále následují automobilky Opel (3 988), KIA (3 681), Renault (3 352) a Peugeot (3 116). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v prvních šesti měsících loňského roku Škoda Octavia s 11 611 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (7 794) a Rapid (6 288). Následují dva modely značky Hyundai - i30 (2 807) a ix20 (2 680). Prodeje osobních vozů se zvýšily meziročně o 21 %.

V prvních šesti měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty SUV-B a sportovních vozů. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (23 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 1 392 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (1 116), Ford (811), Volkswagen (771) a Renault (721). Celkově se za dosavadní průběh roku 2015 v Česku prodalo bez započtení účelových registrací a neprůhledné kategorie 7 280 užitkových vozidel (LUV), což představuje vysoký meziroční nárůst o 34 %.

Ford, Volkswagen a Seat stále nejvíce využívají účelové registrace

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak lze zjistit z dat Ministerstva dopravy ČR, trend využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 16,2 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno 14 285 vozů (12 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (13 862).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (3 154) s nárůstem 19 %, následuje Volkswagen (2 999 vozů) s meziročním nárůstem 73 % a třetí Seat (2 185). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích má Seat (63 %), následuje Fiat (51 %), Lamborghini (50 %) a Ford (43 %).

Neidentifikovatelné zákazníky má především Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují auta, která si nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 9 904 osobních automobilů. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii (o 26 %) dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 2 716 vozů a meziročním navýšením o 87 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří za první pololetí letošního roku 21 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 1 852 vozy a meziročním nárůstem 62 %, Ford s 1 466 vozy a poklesem 7 %, Škoda s 1 014 auty a nárůstem o 30 % a Fiat s 590 vozy, což je nárůst o 4 %.

Domácnosti kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních šesti měsíců roku 2015 registrováno 28 740 automobilů na fyzické osoby (což značí 9 % meziroční nárůst), z toho absolutní většina (28 571 vozů) se týkala osobních aut.  Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (7 882 vozů), následuje Hyundai (4 387 vozů), dále Dacia (2 025 vozů) a KIA (1 841 vozů).

Celkové registrace za prvních šest měsíců letošního roku

V celkových registracích jsou zahrnuty jak účelové registrace, tak i neprůhledná kategorie.

Za první pololetí letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 113 337 osobních a 7 989 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 36 549 vozy před Volkswagenem s 12 725 registrovanými vozy a Hyundai s 8 958 vozy. Na dalších místech je Ford (7 420 vozů), Dacia (5 203), Opel (4 090), Kia (3 855), Renault (3 714) a Peugeot (3 625).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-červen 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia  (12 221 modelů), dále Škoda Fabia (8 613) a Škoda Rapid (6 422). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 3 819 modely, pátá Škoda Yeti (3 119), šestý Hyundai i30 (2 873), sedmý Hyundai iX20 (2 726) a osmá Škoda Superb (2 573 registrací). 

bazar

Hyundai Santa Fe 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 229 102 km
Cena: 122 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 622 km
Cena: 202 000 Kč
Hyundai i20 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 105 374 km
Cena: 114 000 Kč
Hyundai i20 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 76 513 km
Cena: 140 000 Kč
Hyundai i30 1
Rok výroby: 2017
Stav: 9 010 km
Cena: 385 000 Kč
Hyundai ix35 1,7
Rok výroby: 2015
Stav: 17 071 km
Cena: 440 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků