Prodeje nových aut v Evropě šly v létě ke dnu, doslova

Prodeje nových aut v Evropě šly v létě ke dnu, doslova

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) včera vydalo očekávanou zprávu o vývoji prodejů nových aut v evropské sedmadvacítce v červenci a srpnu letošního roku. ACEA sídlí v Bruselu, a tak snad ani nepřekvapí, že přes léto nevyvíjí kvůli dovoleným žádnou činnost a výsledky prodejů za letní měsíce zveřejňuje až v polovině září.

Po téměř úplném vymizení efektu vlny státy podporovaných likvidací jinak pojízdných vozů (známé jako „šrotovné”) se čekal významný útlum prodejů, výsledky za uplynulé dva měsíce jsou ale ještě horší, než se očekávalo. Propad prodejů za oba měsíce dosáhl dvouciferných hodnot, v červenci se dostal dokonce na masivních 18,6 procenta, což je největší červencový meziroční pokles, který se nám v historii statistik ACEA vůbec podařilo dohledat. Situace v srpnu pak byla o něco málo lepší, když prodeje zaźily meziroční pokles o 12,9 procenta a napodobily tak situaci z před dvou let (-15,6 %).

V červenci se na poklesu podílel hlavně úpadek největších evropských trhů. Pokles o 30,2 % v Německu je i v absolutních číslech obrovský, podobně jako minus 13,2 % platných pro Velkou Británii a pád o 12,8 % ve Francii. Velký pád se čekal ve Španělsku (-24,1 %) a Itálii (-25,7 %).

V srpnu dále táho úpadek Německo (-27 %) následované Španělskem (-23,8 %), Itálií (-19,3 %), Velkou Británií (-17,5 %) a Francií (-7,9 %).

Nedařilo se ale ani mnoha menším trhům, které vlna šrotovného nikterak nezasáhla. Čevencové prodeje v naší domovině reflektovaly celkový úpadek (-19,5 %) a snad jen srpnová stagnace (-0,7 %) naznačuje alespoň dobrý trend. Kolegové ze Slovenska pak mohou pomalu zavírat showroomy - v červenci se prodalo meziročně o 43,4 % méně aut, v srpnu pak o 18,6 %.

Z depresivních zpráv v podstatě neexistuje výjimky, nedařilo se téměř nikomu a nikde. Z alespoň trochu větších trhů rosty prodeje v Nizozemí (+15,2 v červenci a + 32 % v srpnu), Dánsku (+28,4 a +44,9 %), Belgii (+9,5 a + 24,8 %) a Švédsku (+40 a +44 %). Nárůst prodejů ze všech těchto zemí dohromady však nevyrovná ani pokles německého trhu, natož pak řady dalších.

Mezi výrobci nezaznamenal v červenci nárůst prodejů už prakticky vůbec nikdo. Výjimky jsou přesně 2 (slovy dvě), když Volvu narostly prodeje o 1,1 % a Jaguaru a Land Roveru o 32 %. Mezi jednotlivými značkami pak ještě bodoval Smart (+0,7 %). Pozoruhodný je i pokles prodejů naší Škody (-22 %), která si tak vysloužila černého Petra mezi koncernovými značkami. Ani sám Volkswagen s úpadkem ve ve výší 13,8 % ale nemá co slavit.

V srpnu nebyla situace o mnoho lepší, do černých čísel se vyhouplo znovu jen Volvo (+13 %), Jaguar/Land Rover (+7,5 %) a Mitsubishi (+30,5 %). Je však třeba říci, že v absolutních číslech jsou prodeje těchto značek mizivé, třeba Jaguar/Land Rover má se svými prodeji tržní podíl 4,13 promile...

Podíváme-li s ještě krátce na evropské země mimo EU, pak docházíme k pozitvním výsledkům + 5,2 % procenta meziročního nárustu pro červenec a +14,3 % pro srpen, na kterých se podílelo jak Švýcarsko, tak Norsko.

Uvidíme, kam se budou evropské prodeje aut dále vyvíjet, minimálně do konce letošního roku ale pozitivnímu trendu nic nenasvědčuje.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

bazar

Land Rover Range Rover 3
Rok výroby: 2003
Stav: 279 830 km
Cena: 165 000 Kč
Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 70 886 km
Cena: 740 000 Kč
Land Rover Freelander 2
Rok výroby: 2003
Stav: 225 537 km
Cena: 100 000 Kč
Land Rover Discovery 2,5
Rok výroby: 2003
Stav: 224 824 km
Cena: 170 000 Kč
Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 35 747 km
Cena: 750 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2008
Stav: 215 968 km
Cena: 270 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků