Prodeje nových aut v Evropě šly v létě ke dnu, doslova

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) včera vydalo očekávanou zprávu o vývoji prodejů nových aut v evropské sedmadvacítce v červenci a srpnu letošního roku. ACEA sídlí v Bruselu, a tak snad ani nepřekvapí, že přes léto nevyvíjí kvůli dovoleným žádnou činnost a výsledky prodejů za letní měsíce zveřejňuje až v polovině září.

Po téměř úplném vymizení efektu vlny státy podporovaných likvidací jinak pojízdných vozů (známé jako „šrotovné”) se čekal významný útlum prodejů, výsledky za uplynulé dva měsíce jsou ale ještě horší, než se očekávalo. Propad prodejů za oba měsíce dosáhl dvouciferných hodnot, v červenci se dostal dokonce na masivních 18,6 procenta, což je největší červencový meziroční pokles, který se nám v historii statistik ACEA vůbec podařilo dohledat. Situace v srpnu pak byla o něco málo lepší, když prodeje zaźily meziroční pokles o 12,9 procenta a napodobily tak situaci z před dvou let (-15,6 %).

V červenci se na poklesu podílel hlavně úpadek největších evropských trhů. Pokles o 30,2 % v Německu je i v absolutních číslech obrovský, podobně jako minus 13,2 % platných pro Velkou Británii a pád o 12,8 % ve Francii. Velký pád se čekal ve Španělsku (-24,1 %) a Itálii (-25,7 %).

V srpnu dále táho úpadek Německo (-27 %) následované Španělskem (-23,8 %), Itálií (-19,3 %), Velkou Británií (-17,5 %) a Francií (-7,9 %).

Nedařilo se ale ani mnoha menším trhům, které vlna šrotovného nikterak nezasáhla. Čevencové prodeje v naší domovině reflektovaly celkový úpadek (-19,5 %) a snad jen srpnová stagnace (-0,7 %) naznačuje alespoň dobrý trend. Kolegové ze Slovenska pak mohou pomalu zavírat showroomy - v červenci se prodalo meziročně o 43,4 % méně aut, v srpnu pak o 18,6 %.

Z depresivních zpráv v podstatě neexistuje výjimky, nedařilo se téměř nikomu a nikde. Z alespoň trochu větších trhů rosty prodeje v Nizozemí (+15,2 v červenci a + 32 % v srpnu), Dánsku (+28,4 a +44,9 %), Belgii (+9,5 a + 24,8 %) a Švédsku (+40 a +44 %). Nárůst prodejů ze všech těchto zemí dohromady však nevyrovná ani pokles německého trhu, natož pak řady dalších.

Mezi výrobci nezaznamenal v červenci nárůst prodejů už prakticky vůbec nikdo. Výjimky jsou přesně 2 (slovy dvě), když Volvu narostly prodeje o 1,1 % a Jaguaru a Land Roveru o 32 %. Mezi jednotlivými značkami pak ještě bodoval Smart (+0,7 %). Pozoruhodný je i pokles prodejů naší Škody (-22 %), která si tak vysloužila černého Petra mezi koncernovými značkami. Ani sám Volkswagen s úpadkem ve ve výší 13,8 % ale nemá co slavit.

V srpnu nebyla situace o mnoho lepší, do černých čísel se vyhouplo znovu jen Volvo (+13 %), Jaguar/Land Rover (+7,5 %) a Mitsubishi (+30,5 %). Je však třeba říci, že v absolutních číslech jsou prodeje těchto značek mizivé, třeba Jaguar/Land Rover má se svými prodeji tržní podíl 4,13 promile...

Podíváme-li s ještě krátce na evropské země mimo EU, pak docházíme k pozitvním výsledkům + 5,2 % procenta meziročního nárustu pro červenec a +14,3 % pro srpen, na kterých se podílelo jak Švýcarsko, tak Norsko.

Uvidíme, kam se budou evropské prodeje aut dále vyvíjet, minimálně do konce letošního roku ale pozitivnímu trendu nic nenasvědčuje.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků