Prodeje nových aut v Česku zrychlují

Prodeje nových osobních a užitkových vozů v Česku výrazně zrychlují.
Prodeje nových aut v Česku zrychlují

Za první dva měsíce nového roku bylo prodáno 27 468 osobních a 2 203 užitkových vozů, což je o 20,3 procenta více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly v lednu Škoda (9 802 vozů s nárůstem o 23,5 %), Hyundai (2 842 aut s nárůstem o 24,8 %) a Volkswagen (2 803 vozů s nárůstem o 34,2 %). Z modelů osobních vozů byl největší zájem tradičně o tři modely Škoda – Octavia (3 633), Rapid (2 013), Fabia (1 645) a Hyundai i30 (1 046).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách.

Reálné prodeje v roce 2015 – nejvíce osobních aut prodává Škoda a Hyundai

Podle reálných čísel tak v lednu a únoru prodala v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (9 802 vozů), která meziročně posílila o 23,5 % následována značkou Hyundai (2 842), která prodala o 24,8 % vozů více a Volkswagen (2 803) s nárůstem o 34,2 %. Za nimi se umístila Dacia (1 517), za ní se pak s malými odstupy seřadily automobilky KIA (1 058),  Opel (987) a Renault (967). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v předešlém roce, respektive měsíci, Škoda Octavia s 3 633 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Rapid (2 013) a Fabia (1 645). Následuje čtvrtá Hyundai i30 (1 046) a pátý Volkswagen Golf (4 871). 

V prvních dvou měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty SUV-B, sportovních a minivozů. Nejprodávanějším segmentem je stále jednoznačně nižší střední třída, její podíl se ale mírně snížil na 29,2 % všech prodejů. Celkově se letos zatím prodalo o 19,1 % osobních vozů více než loni (27 468).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 420 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (389), Volkswagen (258), Ford (235) a Renault (198). Celkově se  za první dva měsíce v Česku prodalo bez započtení účelových registrací 2 203 užitkových vozidel (LUV) o 36,6 % více než loni.

Celkové registrace v roce 2015 – podezřelý nárůst

Poté, co Svaz dovozců automobilů (SDA) začal ve svých statistikách uvádět registrace takzvaných neidentifikovatelných zákazníků pod kategorií firemní registrace, se zdá, že pro některé značky odpadla poslední překážka k tomu, aby mohly počty svých prodejů ještě více nadsazovat.

Za první dva měsíce letošního roku bylo v České republice celkově zaregistrováno 32 108 osobních vozů. V této statistice vede Škoda se 10 241 vozy před Volkswagenem s 4 002 registrovanými vozy a Hyundai s 2 887 vozy. Na dalších místech je Ford (1 896 vozů),  Dacia (1 678),  Kia (1 091), Seat (1 058)  Renault (1 049), Opel (1 005) a  Peugeot (930).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-únor 2015 nejvíce zaregistrováno: Škoda Octavia (3 732 modelů), dále Škoda Rapid (2 034) a Škoda Fabia (1 733). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 1 250 modely, pátý Hyundai i30 (1 062), šestá a sedmá Škodovka Superb (866) a Yeti (850) a osmý Hyundai ix20 (716 modelů).

Rostou registrace v neprůhledné kategorii, nejvíce ji zneužívá Volkswagen

Médea Research se reálnými prodeji vozidel v Česku zabývá dlouhodobě. Od začátku roku 2015 Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku prvních registrací včetně výše zmíněných účelových registrací. Naproti tomu Svaz dovozců automobilů (SDA) zveřejňuje pouze registrace.

Řada z uskutečněných registrací je však zařazena do kategorie, v níž nelze jednoznačně identifikovat zákazníka. Neprůhledná kategorie eviduje například neúplné zápisy a neumožňuje určit, zda byla kupujícím osoba či firma. Médea Research bude v analýze této kategorie pokračovat, na rozdíl od SDA, které se rozhodlo veřejnost o detailech této neprůhledné, ale některými automobilkami hojně využívané kategorie, již nadále neinformovat. Médea Research tak kromě reálných prodejů přináší i další exkluzivní informace o automobilovém trhu.

Naprosto mimořádný nárůst prodejů v této kategorii (meziročně o 60,2 %) totiž fakticky přispívá k další neprůhlednosti v otázce nárůstu účelových registrací některých značek. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 3 486 automobilů. 

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 1 129 vozů a meziročním navýšením o 205,1 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos již 28,2 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 567 vozy a meziročním nárůstem 115,6 %, Ford s 562 vozy a nárůstem 62,9 %, Škoda s 313 auty a nárůstem o 4,7 % a Dacia s 130 vozy. 

Volkswagen, Ford a Seat stále využívají účelové registrace

Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR dále zjistila společnost Médea Research, trend účelových registrací bohužel stále ve velkém pokračuje i v novém roce 2015, meziročně jich přibylo 41,7 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno již 4 805 vozů (13,9 % registrací), tempo využívání účelových registrací roste. Nejčastěji jsou účelově registrovány modely automobilek Volkswagen (1230 vozů), Ford (1147) a Seat (709).

bazar

Renault Megane 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 33 075 km
Cena: 200 000 Kč
Renault Scenic 2
Rok výroby: 2000
Stav: 171 885 km
Cena: 40 000 Kč
Renault Megane 1,9
Rok výroby: 2004
Stav: 168 436 km
Cena: 80 000 Kč
Renault Megane 1,5
Rok výroby: 2010
Stav: 81 661 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Grand Scenic 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 43 752 km
Cena: 330 000 Kč
Renault Fluence 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 85 652 km
Cena: 170 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků