Prodeje nových aut na Slovensku propadly v lednu o neskutečných 42 procent

Automobilový průmysl bývá označován za jednu z prvních velkých obětí současných problémů světové ekonomiky. A lednové výsledky na některých významných světových trzích tuto tezi rozhodně nepopírají. Ačkoli některé velké trhy propadly meziročně méně, než se očekávalo - např. německý o 14 procent a francouzský o 8 procent -, jiné šly podle předpokladů ke dnu. Velmi významně ten největší, americký, který propadl o ohromných 37 procent, daleko za ním není ani britský, který poklesl téměř o 31 procent. Také italský trh významně oslabil, když klesl o 33 procent a neslavným vítězem lednových tabulek bylo zatím Španělsko, kde se v lednu prodalo o 41,6 procenta méně aut než loni.

Včerejší den ale vynesl do čela této tabulky Slovensko, kde se v lednu prodalo pouhých 3 992 osobních aut, což znamená meziroční pokles o 41,83 %. O necelých 20 procen poklesly též prodeje nákladních vozů. Na Slovensku se tak prodejcům nových aut daří znatelně hůře než těm Českým, kteří v lednu prodali „jen” o 12 procent aut méně než loni. Za poklesem přitom stojí o více jak 30 procent poklesnuvší nákupy užitkových vozů, prodej těch osobních se meziročně naopak zvýšil.

Na tom, co stojí za tak masivním poklesem poptávky na Slovensku, se zatím ekonomové neshodují, zřejmě půjde o souhru více faktorů. Nejpádnějším důvodem ale bude velmi významný pokles cen nových aut v České republice a dalších středoevropských zemích (v eurocenách), kdy se dovozci snaží vyrovnávat kursové změny pramenící z oslabujících středoevropských měn a vozy jsou zde tak výrazně levnější než na Slovensku, kde zůstavají na úrovni loňského roku. Má se tak za to, že část zákazníků dala přednost nákupu nového auta v zahraničí, popř. jej odložila do doby, než se ceny na Slovensku sníží.

Doporučujeme

Články odjinud