Poptávka po autech s naftovými motory dosáhla v Evropě svého zenitu, řekl generální ředitel skupiny Renault-Nissan Carlos Ghosn na tokijském autosalonu.
„Je pro nás velmi obtížné říct přesně, o kolik poklesne (odbyt dieselových aut), ve kterých zemích a ve kterých kategoriích, ale řekl bych, že akutální situace je maximum, které lze od dieselů v Evropě očekávat,“ citují Ghosna Autonews.com.
V současné době mají vznětové motory na evropském automobilovém trhu více než poloviční podíl. Poptávka zejména v menších segmentech ale už začala klesat, protože se zpřísňováním emisních norem jsou vznětové motory stále komplikovanější – a tedy i dražší. V poptávce po dieselech se patrně odrazí i kauza Dieselgate, na vyčíslení jejích dopadů je však příliš brzy.
V České republice je podíl vznětových motorů o něco nižší než celoevropsky, za prvních devět měsíců letošního roku dosáhl 42 %. Nikoliv překvapivě se dramaticky liší v závislosti na segmentu. Zatímco malých aut se prodá téměř desetkrát víc s benzinovým motorem než s naftovým (30 774 vs. 3330), ve vyšší střední třídě dosahují diesely podílu 88 %.