Prodeje automobilů v Evropě? Jako na houpačce

Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii se v květnu zvýšil meziročně o 7,1 procenta na téměř 1,21 milionu. Z pěti největších evropských trhů byl prodej vyšší v Německu, Itálii a Francii. V Británii, Španělsku a také u nás naopak poklesl. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V celé Evropě (včetně Norska, Švýcarska a Islandu) prodej vzrostl o 7,6 procenta na 1,25 milionu vozů. V Německu se prodej zvýšil o 22 procent, ve Francii o 6,1 procenta a Itálii o 3,6 procenta. Naopak v Británii klesl o 1,7 procenta a Španělsku o 23,3 procenta.

Ze zemí EU největší růst prodeje zaznamenaly Lotyšsko, Estonsko a Litva, naopak největší propad poptávky po autech byl v Řecku a Portugalsku.

Česko padá, Slovensko roste

V České republice se prodej snížil o 2,5 procenta, na Slovensku stoupl o 32,1 procenta.„Je to měsíční srovnání, a to bývá někdy ošidné. Může být způsobené řadou faktorů. Za českým poklesem stojí skutečnost, že loni v půlce roku končila možnost zkráceného odpisu daná zákonem o dani z příjmu, což bylo protikrizové opatření přijaté na dva roky. To znamená, že firmy, které vydělávaly peníze a neměly velké investice, nakoupily auta v půlce roku, protože měly na odpis dva roky,“ řekl AutoRevue.cz tajemník Svazu dovozců ČR Pavel Tunkl.

„Loňský květen a červen byly historicky vůbec největší, které jsme za sledované období měli. Pokles o 2,5 procenta proto není nijak dramatický. Úroveň není jako v době před krizí, ale je pořád dost vysoká,“ pokračoval.

Rozpaky v Británii, Itálii a Španělsku

Za pět měsíců letošního roku prodej v EU klesl o 0,8 procenta na 5,89 milionu vozů. Velká část evropských trhů sice rostla, avšak přední trhy jako Británie, Itálie nebo Španělsko, zaznamenaly propad poptávky. Nejvíce vozů, 1,33 milionu, bylo registrováno v Německu, o 13,1 procenta více než ve stejném období loni.

Klepněte pro větší obrázek

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků