Prodeje automobilů v Evropě? Jako na houpačce

Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii se v květnu zvýšil meziročně o 7,1 procenta na téměř 1,21 milionu. Z pěti největších evropských trhů byl prodej vyšší v Německu, Itálii a Francii. V Británii, Španělsku a také u nás naopak poklesl. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V celé Evropě (včetně Norska, Švýcarska a Islandu) prodej vzrostl o 7,6 procenta na 1,25 milionu vozů. V Německu se prodej zvýšil o 22 procent, ve Francii o 6,1 procenta a Itálii o 3,6 procenta. Naopak v Británii klesl o 1,7 procenta a Španělsku o 23,3 procenta.

Ze zemí EU největší růst prodeje zaznamenaly Lotyšsko, Estonsko a Litva, naopak největší propad poptávky po autech byl v Řecku a Portugalsku.

Česko padá, Slovensko roste

V České republice se prodej snížil o 2,5 procenta, na Slovensku stoupl o 32,1 procenta.„Je to měsíční srovnání, a to bývá někdy ošidné. Může být způsobené řadou faktorů. Za českým poklesem stojí skutečnost, že loni v půlce roku končila možnost zkráceného odpisu daná zákonem o dani z příjmu, což bylo protikrizové opatření přijaté na dva roky. To znamená, že firmy, které vydělávaly peníze a neměly velké investice, nakoupily auta v půlce roku, protože měly na odpis dva roky,“ řekl AutoRevue.cz tajemník Svazu dovozců ČR Pavel Tunkl.

„Loňský květen a červen byly historicky vůbec největší, které jsme za sledované období měli. Pokles o 2,5 procenta proto není nijak dramatický. Úroveň není jako v době před krizí, ale je pořád dost vysoká,“ pokračoval.

Rozpaky v Británii, Itálii a Španělsku

Za pět měsíců letošního roku prodej v EU klesl o 0,8 procenta na 5,89 milionu vozů. Velká část evropských trhů sice rostla, avšak přední trhy jako Británie, Itálie nebo Španělsko, zaznamenaly propad poptávky. Nejvíce vozů, 1,33 milionu, bylo registrováno v Německu, o 13,1 procenta více než ve stejném období loni.

Klepněte pro větší obrázek

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

dnes | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 19 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 205 příspěvků