Prodeje aut v Itálii, Španělsku a Francii se propadají, až o 26 procent

Ačkoli jsme v uplynulých dnech mohli slyšet mnoho pozitivních zpráv o ekonomických výsledcích řady významných automobilek, je třeba jedním dechem dodat i to, že to vůbec neznačí nic o stavu největších evropských ekonomik. Některé automobilky profitují hlavně kvůli ohromným nárůstům prodejů v Číně, jiné si dobré výsledky za první či oba dosavadní kvartály letošního roku připsaly díky dobíhajícím „šrotovným” na starém kontinentu. Nyní je čas pohlédnout alespoň části pravdy do očí.

Z jednotlivých evropských trhů totiž přicházejí výsledky prodejů za letošní červenec, který je v několika případech prvním měsícem, kde lze meziročně srovnávat odbyt se „šrotovným” a bez něj. Mezi tyto trhy patří španělský, francouzský a italský a právě zde došlo meziročně k poklesům prodejů nových aut až o jednu čtvrtinu.

Jako lichá se tak ukázala být tvrzení některých ekonomů, že „šrotovné” neznamená pouze současnou realizaci jinak budoucích prodejů, ale prosté občerstveni autoparku - oč byly dřívější prodeje vyšší, o to jsou nyní nižší. A je otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat.

V červnu skončilo vyplácení prémií za likvidaci mnohdy pojízdných aut v červnu a hned v červenci se prodeje propadly o 24 procent na 82 167 vozů. Vývoji jistě nepomohlo ani zvýšení DPH o dvě procenta, které auta zdražilo soukromým spotřebitelům. Španělská asociace výrobců aut přitom varuje, že pokles prodejů za celé druhé pololetí může být až třicetiprocentní.

O něco lépe si vedl francouzský trh, který šel dolů o 12,9 procenta, tedy na 169 804 prodaných aut. Naopak ještě hůře se situace vyvíjela v Itálii, kde se prodeje nových vozů meziročně propadly o 26 procent na 152 752 kusů. Velmi bolestně přitom tento stav vnímají u Fiatu, automobilce s tradičně silnými prodeji mini a kompaktů, kterým šrotovací mánie velmi přály. Turínská firma hlásí mezirční pokles o masivních 35,8 procenta a po pěti letech pád pod třetinový tržní podíl na domácím kolbišti.

Očekává se, že celkové evropské prodeje nových aut letos padnou výrazně pod úroveň loňského roku, tomu zřejmě již není úniku. Jak budou vypadat následující roky, o tom rozhodne snad jen ochota politiků uznat, že je to socialistická snaha o centrální řízení ekonomiky a nikoli kapitalismus, co dokola selhává...

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků