Prodeje aut v Itálii, Španělsku a Francii se propadají, až o 26 procent

Prodeje aut v Itálii, Španělsku a Francii se propadají, až o 26 procent

Ačkoli jsme v uplynulých dnech mohli slyšet mnoho pozitivních zpráv o ekonomických výsledcích řady významných automobilek, je třeba jedním dechem dodat i to, že to vůbec neznačí nic o stavu největších evropských ekonomik. Některé automobilky profitují hlavně kvůli ohromným nárůstům prodejů v Číně, jiné si dobré výsledky za první či oba dosavadní kvartály letošního roku připsaly díky dobíhajícím „šrotovným” na starém kontinentu. Nyní je čas pohlédnout alespoň části pravdy do očí.

Z jednotlivých evropských trhů totiž přicházejí výsledky prodejů za letošní červenec, který je v několika případech prvním měsícem, kde lze meziročně srovnávat odbyt se „šrotovným” a bez něj. Mezi tyto trhy patří španělský, francouzský a italský a právě zde došlo meziročně k poklesům prodejů nových aut až o jednu čtvrtinu.

Jako lichá se tak ukázala být tvrzení některých ekonomů, že „šrotovné” neznamená pouze současnou realizaci jinak budoucích prodejů, ale prosté občerstveni autoparku - oč byly dřívější prodeje vyšší, o to jsou nyní nižší. A je otázkou, jak dlouho bude tento stav trvat.

V červnu skončilo vyplácení prémií za likvidaci mnohdy pojízdných aut v červnu a hned v červenci se prodeje propadly o 24 procent na 82 167 vozů. Vývoji jistě nepomohlo ani zvýšení DPH o dvě procenta, které auta zdražilo soukromým spotřebitelům. Španělská asociace výrobců aut přitom varuje, že pokles prodejů za celé druhé pololetí může být až třicetiprocentní.

O něco lépe si vedl francouzský trh, který šel dolů o 12,9 procenta, tedy na 169 804 prodaných aut. Naopak ještě hůře se situace vyvíjela v Itálii, kde se prodeje nových vozů meziročně propadly o 26 procent na 152 752 kusů. Velmi bolestně přitom tento stav vnímají u Fiatu, automobilce s tradičně silnými prodeji mini a kompaktů, kterým šrotovací mánie velmi přály. Turínská firma hlásí mezirční pokles o masivních 35,8 procenta a po pěti letech pád pod třetinový tržní podíl na domácím kolbišti.

Očekává se, že celkové evropské prodeje nových aut letos padnou výrazně pod úroveň loňského roku, tomu zřejmě již není úniku. Jak budou vypadat následující roky, o tom rozhodne snad jen ochota politiků uznat, že je to socialistická snaha o centrální řízení ekonomiky a nikoli kapitalismus, co dokola selhává...

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků