Prodeje aut v Evropě: prosinec opět v minusu, celý rok 2010 taktéž

Nadpis tohoto článku nezní příliš optimisticky, ale i když je fakticky správný, je třeba jedním dechem dodat, že oproti velkým poklesům z předchozích měsíců byl ten prosincový relativně drobný. Celkové prodeje aut v zemích evropské sedmadvacítky dosáhly 1 009 638 vozidel a meziročně tak poklesly o 3,2 procenta. A to je číslo, které má až k téměř dvacetiprocentnímu „sešupu” z letošního léta hodně daleko.

Prosincový pokles mají na svědomí celkem tradiční trhy - ty největší. Ten španělský klesl o 23,9 %, italský o 21,7 % a britský o 18 %. Výjimku z obvyklých závěrů předchozích měsíců tvoří pouze Německo - tamní trh dokonce rostl a to o 6,9 %. Francouzský pak též zažil lepší časy s poklesem jen 0,7 procenta. Je však třeba jako obvykle připomenout, že mnohé změny jsou dány především tím, kdy na tom či onom místě začalo a skončilo státem podporované šrotování starších aut.

Menší a středně velké trhy naopak opět skoro tradičně rostly. Celkem 16 zemí z 27 hlásí růst a probírat je všechny na tomto místě nemá smysl; zmiňme tedy jen to, že jemně rostl i český trh (o 2,1 procenta na 15 129 vozů) a mohutně vzhůru mířil ten slovenský (+81,5 %, 7 733 aut). Slovensko se tak stalo nejrychleji rostoucím automobilovým trhem, kde se v prosinci prodalo alespoň 5 tisíc vozů, více už jen rostly minitrhy jako ten litevský (+203,5 %, 604 aut). Z větších trhů pak ještě pro zajímavost zmiňme předlužené Portugalsko (+61,9 % a 28 142 aut, tam párty nekončí...), nebo sousední Polsko (+26 %, 35 895 aut).

Z automobilek si přesto může výskat málokdo. Prodeje poklesly Volkswagenu, PSA, Renaultu, Fordu (výrazných 25,6 %, ostatní poklesy jsou v jednotkách procent), Fiatu (-19,6 %), Daimleru, Toyotě, Nissanu, Suzuki, Mazdě, Jaguaru i Chrysleru. Zajímavější zisky zaznamenal hlavně General Motors díky růstu Opelu o 21,5 %, BMW díky boomu Mini (+37,4 %), Hyundai a Kia (+15,2 resp. 13,1 %) a Volvo (+28,6 %). Na špici růstu již mnoho měsíců trůní Mitsubishi a nejinak tomu bylo i v prosinci - růst o 64,6 % je opět zdaleka nejvyšší.

Závěrem prosincové části opět dodejme, že mimo Evropskou unii prodeje stále rostou (+12,3 %), ale s celkovým evropským výsledkem to málo neunijních zemní mnoho udělat nezvládne (tedy pokud půl procena nepovažujete za mnoho).

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek

Celý rok 2010 vezměme stručněji - prodeje za toto období poklesly ve srovnání s rokem 2009 o 5,5 procenta, když zaznamenaly celkem 13 360 599 jednotek. Jde o nejhorší výsledek od roku 1997.

Z jednotlivých trhů jich ale 16 vzrostlo a pokles se tak postaralo hlavně Německo s úpadkem o 23,4 %. Vývoj na ostatních větších trzích byl ovlivněn doznívajícím šrotovným v první polovině roku, a tak Francie, Itálie, Španělsko a Velká Británie hlásí pokles pouze malý, nebo žádný. Český trh rostl 4,7 procenta na celkem 169 236 prodaných vozů, slovenský i přes snahu vše dohnat v posledních měsících poklesl o 14,3 procenta na 64 033 jednotek.

Mezi značkami stojí za zmínku pokes Volkswagenu o 5,5 % (vč. Škody s -4,5 %), přesto si německý koncern s přehledem zachovává pozici evropské jedničky s  2 831 039 prodanými vozy. Nejblíže je mu francouzský PSA s 1 805 275 prodanými auty, ale i ten si meziročně pohoršil (-2,8 %). Trochu nečekané jsou výrazné ztráty Fordu (-13,9 %) a Hondy (-23,9 %). Slavit naopak mohou u Renaultu (+4,4 %), BMW +5,7 %), dobrý rok prožilo i Volvo (+12 %).

Opět - všechna čísla se týkají EU, mimo Unii rostly prodeje o 15,9 procenta.

Uvidíme, co přinese letošek, s ohledem na srovnání s výsledky ve šrotujících zemích ještě v první polovině roku ale lze očekávat pokračující mírný pokles. Jak moc velký bude a zda vůbec nějaký bude, to uvidíme již za měsíc.

Graf prodejů nových aut v Evropě za posledních 20 let a srovnání s vývojem evropského HDP

Klepněte pro větší obrázek 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 15 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky