Prodeje aut v Evropě: pokles nekončí, i říjen byl rekordně špatný

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zveřejnila statistiky prodejů aut na starém kontinentu za letošní říjen. A ani tentokrát nám nepřinesly nic příjemného, zveřejněná čísla jsou ještě horší než za předchozí měsíc a jen o málo lepší než prachbídné výsledky z letních měsíců.

V říjnu se tedy v Evropě prodalo 1 027 036 vozů, což znamená meziroční pokles o 16,6 procenta. Stejně jako v září jde o nejhorší říjnový výsledek od roku 2003, od kdy jsou statistiky v dnešní podobě sledovány.

Na mizerných prodejích mají zásluhu prakticky všechny klíčové trhy, které bez výjimky zaznamenaly dvouciferné poklesy. Nejmenší pokles přitom reportují z Francie (- 18,5 %), hůře je na tom Německo (-20,0 %), Velká Británie (-22,2 %), Itálie (-28,8 %) a úplné nejhůře Španělsko, kde propad činil ohromných 37,6 %.

Jak vidno, největší trhy padaly ještě rychleji než Evropa jako celek, menší země tak až na pár výjimek tlačily prodeje spíše vzhůru. Za pozornost stojí hlavně výsledky Dánska (+33,9 %), Finska (+25 %), Irska (+114, 6 %), Nizozemí (+23,3 %), Polska (+20,2 %) či Švédska (+21,3 %). Prodejům se dařilo i na Slovensku (+37,3 %), u nás šly prodeje kupodivu po delší době opět dolů (-7 %).

Situace obecně tak na první pohled není zdaleka tak tragická jako v létě, kdy se prodejům nedařilo prkaticky nikde, na druhou stranu jsou propady největších trhů o to výraznější a celkový pokles o 16,6 procenta je masivní.

Za pozornost též stojí, že prodeje vozů v evropských zemích mimo EU tradičně meziročně rostly (+5,6 %), země evropské unie jako celek si o podobném výsledku mohou nechat jen zdát.

Z výrobců se dařilo opět hlavně Mitsubishi (+50,4 %), zlobit za své výsledky se nebude ani Alfa Romeo (+12,6 %) a v kontextu s vývojem na trhu jsou úspěchem i rostoucí prodeje BMW (+5,4 %),  Volva (+2,9 %) a Audi (+2,2 %). Téměř všem ostatním prodeje klesaly, a to i naší Škodě (-13,1 %).

Výsledky prodejů aut jsou tak nadále špatné a stejně jako v předchozích měsícíh musíme konstatovat, že zvrácení dosavadního trendu nelze v dohledné době odpovědně očekávat.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek


 

Minitest Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD: Důvod, proč MPV nesmí zemřít

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG 4WD (minitest)

Rostoucí zájem o crossovery a SUV už v nedávné minulosti poslal na odpočinek dva velikány segmentu MPV. Jak ale dokazuje stále prodávaný Seat Alhambra, tyto vozy jsou stále potřeba.

22.  2.  2018 | Jan Mička | 4 příspěvky
TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků