Posledních šest měsíců letošního roku si Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) určitě nedá za rámeček. Celkové prodeje byly ve většině měsíců na dlouholetých minimech, nedařilo se většině automobilek a dobré zprávy přicházely jen z několika málo trhů. Však si můžete projít statistiky z léta, čísla ze zaří nebo výsledky za předchozí měsíc.
Nyní tu máme listopadová čísla a jsou přece jen o něco málo pozitivnější. Ale opravdu jen o něco málo. Celkové prodeje totiž meziročně klesly o 7,6 %, což je od dubna druhý nejmenší pokles. Navíc listopad není nejhorším měsícem v nodobových statistikách, ještě méně aut se prodalo v listopadu 2008. Tím ale výčet pozitivnějších pohledů na věc víceméně končí.
Problémem zůstává pokles všech velkých evropských trhů. V Německu činil pokles již ne tak hrozivých 6,2 %, horší to ale bylo ve Francii (-10,8 %), Velké Británii (-11,5 %), tragická situace pak trvá v Itálii (-21,1 %) a Španělsku (-25,5 %).
Řada menších trhů šla ale v listopadu výrazně nahoru. Z nich stojí za zmínku ten irský, kde prodeje vzrostly o 194,6 % (ovšem z pouhých 520 aut loni na 1 532 letos), podobně vypálilo vpřed i Lotyšsko (213,4 % a 467 aut místo 149) a téměř o 100 procent rostly prodeje i v Litvě a Estonsku. Pozoruhodný je i masivní růst na Slovensku (76,8 %), v Dánsku (+44,7 %), Nizozemí (+38,1 %), v Rumunsku (+34,7 % na 11 440 aut, kdo by kdy řekl že rumunský trh s auty bude asi osmkrát větší než irský...), Švédsku (32,9 %), Finsku (+31,6 %) nebo Polsku (+25,8 %). Zkrátka pokud jde o východní a severní Evropu, jsou výsledky většinou pozitivní, pokud jde o západ a jih, je tomu obvykle naopak. A platí to i pro český trh se subtilním meziročním nárůstem o 1,7 procenta.
Za celý letošní rok jsou pak prodeje v Evropě o 5,7 procenta horší než loni, když nejvíce se o to „zasloužilo” již sešrotované Německo s poklesem 25,2 %, Itálie a Francie se přidaly s jednocifernými poklesy. Paradoxem je, že ve Velké Británii a Španělsku za letošek prodeje celkově stoupají (3,4 resp. 5,9 procenta), což je ale dáno jen a pouze pokračujícím šrotováním pojízdných aut v první polovině roku.
Z výrobců se tradičně nejvíce dařilo Mitsubishi (+68,2 % a neptejte se proč, nevím, je tomu tak nicméně již po několik měsíců...) a BMW (+18,7 %), lehce rostly prodeje i Hyundai (+5,8 %), GM (+3,7 %) a Daimleru (+2,2 %). Ostatní koncerny šly v Evropě dolů, dílčí značky ale sem tam bodovaly. Např. naší Škodě vzrostly prodeje o 10,9 procenta i přes celkový úpadek prodejů VW jakožto koncernu (-5,9 %) i masivní propad Volkswagenu jakožto značky (-14,5 %).
Závěrem dodejme, že zmíněná čísla se týkají pouze Evropské unie, mimo ni automobilové trhy rostly o 17,7 procenta. To ale celkový evropský výsledek zmírňuje jen na propad o 6,5 procenta.
Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců