Prodeje aut v Evropě: i listopad hlásí pokles, je ale mírnější

Posledních šest měsíců letošního roku si Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) určitě nedá za rámeček. Celkové prodeje byly ve většině měsíců na dlouholetých minimech, nedařilo se většině automobilek a dobré zprávy přicházely jen z několika málo trhů. Však si můžete projít statistiky z léta, čísla ze zaří nebo výsledky za předchozí měsíc.

Nyní tu máme listopadová čísla a jsou přece jen o něco málo pozitivnější. Ale opravdu jen o něco málo. Celkové prodeje totiž meziročně klesly o 7,6 %, což je od dubna druhý nejmenší pokles. Navíc listopad není nejhorším měsícem v nodobových statistikách, ještě méně aut se prodalo v listopadu 2008. Tím ale výčet pozitivnějších pohledů na věc víceméně končí.

Problémem zůstává pokles všech velkých evropských trhů. V Německu činil pokles již ne tak hrozivých 6,2 %, horší to ale bylo ve Francii (-10,8 %), Velké Británii (-11,5 %), tragická situace pak trvá v Itálii (-21,1 %) a Španělsku (-25,5 %).

Řada menších trhů šla ale v listopadu výrazně nahoru. Z nich stojí za zmínku ten irský, kde prodeje vzrostly o 194,6 % (ovšem z pouhých 520 aut loni na 1 532 letos), podobně vypálilo vpřed i Lotyšsko (213,4 % a 467 aut místo 149) a téměř o 100 procent rostly prodeje i v Litvě a Estonsku. Pozoruhodný je i masivní růst na Slovensku (76,8 %), v Dánsku (+44,7 %), Nizozemí (+38,1 %), v Rumunsku (+34,7 % na 11 440 aut, kdo by kdy řekl že rumunský trh s auty bude asi osmkrát větší než irský...), Švédsku (32,9 %), Finsku (+31,6 %) nebo Polsku (+25,8 %). Zkrátka pokud jde o východní a severní Evropu, jsou výsledky většinou pozitivní, pokud jde o západ a jih, je tomu obvykle naopak. A platí to i pro český trh se subtilním meziročním nárůstem o 1,7 procenta.

Za celý letošní rok jsou pak prodeje v Evropě o 5,7 procenta horší než loni, když nejvíce se o to „zasloužilo” již sešrotované Německo s poklesem 25,2 %, Itálie a Francie se přidaly s jednocifernými poklesy. Paradoxem je, že ve Velké Británii a Španělsku za letošek prodeje celkově stoupají (3,4 resp. 5,9 procenta), což je ale dáno jen a pouze pokračujícím šrotováním pojízdných aut v první polovině roku.

Z výrobců se tradičně nejvíce dařilo Mitsubishi (+68,2 % a neptejte se proč, nevím, je tomu tak nicméně již po několik měsíců...) a BMW (+18,7 %), lehce rostly prodeje i Hyundai (+5,8 %), GM (+3,7 %) a Daimleru (+2,2 %). Ostatní koncerny šly v Evropě dolů, dílčí značky ale sem tam bodovaly. Např. naší Škodě vzrostly prodeje o 10,9 procenta i přes celkový úpadek prodejů VW jakožto koncernu (-5,9 %) i masivní propad Volkswagenu jakožto značky (-14,5 %).

Závěrem dodejme, že zmíněná čísla se týkají pouze Evropské unie, mimo ni automobilové trhy rostly o 17,7 procenta. To ale celkový evropský výsledek zmírňuje jen na propad o 6,5 procenta.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek


 

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků