Prodeje aut v Evropě: i listopad hlásí pokles, je ale mírnější

Posledních šest měsíců letošního roku si Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) určitě nedá za rámeček. Celkové prodeje byly ve většině měsíců na dlouholetých minimech, nedařilo se většině automobilek a dobré zprávy přicházely jen z několika málo trhů. Však si můžete projít statistiky z léta, čísla ze zaří nebo výsledky za předchozí měsíc.

Nyní tu máme listopadová čísla a jsou přece jen o něco málo pozitivnější. Ale opravdu jen o něco málo. Celkové prodeje totiž meziročně klesly o 7,6 %, což je od dubna druhý nejmenší pokles. Navíc listopad není nejhorším měsícem v nodobových statistikách, ještě méně aut se prodalo v listopadu 2008. Tím ale výčet pozitivnějších pohledů na věc víceméně končí.

Problémem zůstává pokles všech velkých evropských trhů. V Německu činil pokles již ne tak hrozivých 6,2 %, horší to ale bylo ve Francii (-10,8 %), Velké Británii (-11,5 %), tragická situace pak trvá v Itálii (-21,1 %) a Španělsku (-25,5 %).

Řada menších trhů šla ale v listopadu výrazně nahoru. Z nich stojí za zmínku ten irský, kde prodeje vzrostly o 194,6 % (ovšem z pouhých 520 aut loni na 1 532 letos), podobně vypálilo vpřed i Lotyšsko (213,4 % a 467 aut místo 149) a téměř o 100 procent rostly prodeje i v Litvě a Estonsku. Pozoruhodný je i masivní růst na Slovensku (76,8 %), v Dánsku (+44,7 %), Nizozemí (+38,1 %), v Rumunsku (+34,7 % na 11 440 aut, kdo by kdy řekl že rumunský trh s auty bude asi osmkrát větší než irský...), Švédsku (32,9 %), Finsku (+31,6 %) nebo Polsku (+25,8 %). Zkrátka pokud jde o východní a severní Evropu, jsou výsledky většinou pozitivní, pokud jde o západ a jih, je tomu obvykle naopak. A platí to i pro český trh se subtilním meziročním nárůstem o 1,7 procenta.

Za celý letošní rok jsou pak prodeje v Evropě o 5,7 procenta horší než loni, když nejvíce se o to „zasloužilo” již sešrotované Německo s poklesem 25,2 %, Itálie a Francie se přidaly s jednocifernými poklesy. Paradoxem je, že ve Velké Británii a Španělsku za letošek prodeje celkově stoupají (3,4 resp. 5,9 procenta), což je ale dáno jen a pouze pokračujícím šrotováním pojízdných aut v první polovině roku.

Z výrobců se tradičně nejvíce dařilo Mitsubishi (+68,2 % a neptejte se proč, nevím, je tomu tak nicméně již po několik měsíců...) a BMW (+18,7 %), lehce rostly prodeje i Hyundai (+5,8 %), GM (+3,7 %) a Daimleru (+2,2 %). Ostatní koncerny šly v Evropě dolů, dílčí značky ale sem tam bodovaly. Např. naší Škodě vzrostly prodeje o 10,9 procenta i přes celkový úpadek prodejů VW jakožto koncernu (-5,9 %) i masivní propad Volkswagenu jakožto značky (-14,5 %).

Závěrem dodejme, že zmíněná čísla se týkají pouze Evropské unie, mimo ni automobilové trhy rostly o 17,7 procenta. To ale celkový evropský výsledek zmírňuje jen na propad o 6,5 procenta.

Graf meziročního vývoje prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců

Klepněte pro větší obrázek


 

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků