Prodeje aut v Česku za první čtvrtletí: Škoda stále vede

Za první čtvrtletí letošního roku se u nás prodalo zhruba stejně osobních a lehkých užitkových automobilů jako vloni. Pohyby jsou vyjádřeny jen v kusech, ale větší diference nastaly mezi značkami. Tady sice stále dominují ty největší, ale nahoru jsou především Korejci.

Oficiální dovozci a výrobci prodali u nás za první tři měsíce roku celkem 34 206 nových osobních, 3 400 lehkých užitkových, 1 808 nákladních automobilů a 96 autobusů. K tomu můžeme přičíst 2 592 motocyklů.

U osobních vozidel stoupl počet proti stejnému období roku o 10, tedy 0,19%, což je zanedbatelné. První je stále značka Škoda, prodala 16 006 vozů (46,79% trhu), dále je Peugeot 2 088 (6,1%), Volkswagen 2 022 (5,91%), Renault 1 827 (5,34%), Opel 1 638 (4,79%), Citroën 1 389 (4,06%) a tak dále.

Prodej lehkých užitkových automobilů poklesl o 55 vozidel, což je –1,59%. Nejlépe je tady na to Ford s 792 vozy (23,29%), dále VW 553 (16,26%), Renault 293 (8,62%), Mercedes-Benz 266 (7,82%), Citroën 236 (6,94%) a další. Vzhledem k jiné kategorizaci, kdy sem přišly i tzv. montážní vozy, tedy kombi a další s přepážkou za zadními sedadly, tu figuruje velmi dobře i Mitsubishi s nárůstem o 50% a Toyota, která prodeje v tomto segmentu zdvojnásobila.

Značka Škoda drží mezi typy osobních vozidel první tři místa v pořadí Fabia, Octavia, Superb. Dále následují Peugeoty 206 a 307 a VW Passat. Největší pokles prodeje nastal u malých a mini vozů, kde se citelně podepsala absence značky Daewoo na českém trhu a jejích zhruba každoročních 500 matizů. Ve vyšší střední třídě narostl počet superbů z 350 na 900.

Daewoo také díky svému konci – nový importér s pravděpodobným názvem GM Daewoo  přijde asi až za pár týdnů – propadlo v prodeji s výsledkem –249 vozů, tedy s poklesem na 13,54% loňského stavu. O polovinu (16 vozů) prodala Alfa Romeo, v propadu jsou i Citroën, Chrysler/Jeep, Renault a hlavně Škoda. Té ubylo 1694 prodaných vozů, tedy 21,5%.

Naopak nejlépe si vedla Kia s nárůstem 775%, ale jde o relativně malá čísla, letos se prodalo 155 vozů s touto značkou. Ovšem trend je stále rostoucí, stejně jako u Hyundaie. Ten zaznamenal druhý nejlepší výsledek se ziskem 200,48%, celkem prodal 419 aut. Ještě lépe co do procent je na tom Subaru, značka má výsledek 262,5%. Na tom se podepsal hlavně nový typ Impreza WRX STi, celkem prodaly hvězdy 42 aut.

První desítka značek v souhrnu osobních i lehkých užitkových vozidel vypadá takto:

1. Škoda
2. VW
3. Peugeot
4. Renault
5. Ford
6. Opel
7. Citroën
8. Toyota
9. Hyundai
10. Fiat

Kategorii malých a mimi vede Opel Agila (175) před Fiatem Seicento (106) a Daewoo Matizem (68); malé Škoda fabia 11 334, za ní Peugeot 206 (903) a Hyundai Getz (593); v nižší střední jsou nejúspěšnější Peugeot 307 (782), Opel Astra (738) a Renault Mégane (546); střední: Škoda Octavia (3 765), VW Passat (743), Ford Mondeo (444); vyšší střední: Škoda Superb (907), Mercedes-Benz E (116), Audi Allroad (107); luxusní: Audi A 8 (32), Mercedes-Benz S (21), BMW 7 (17); terénní/SUV: Toyota RAV4 (136), Kia Sorento (107), Honda CR-V (106); MPV/mini van: Citroën Berlingo (256), Citroën Xsara Picasso (244), Peugeot Partner (213); sportovní: Mercedes-Benz CLK (37), Hyundai Coupé (10), BMW 3 (7).

Velmi tristní je situace v autobusech, kterých se prodalo jen 96, ale i tak je to víc než vloni. Tehdy to bylo mimořádně bídné, protože se opozdily státní dotace hromadné dopravě.

V náklaďácích je lepší situace v tech těžkých, kde na dopravce doléhá nutnost je obměňovat v mezinárodní přepravě. Naopak v těch lehčích je průměrné stáří vozů 15 let, což svědčí o strašném stavu zejména rozvážkových vozidel.

Mezi motocyklovými značkami je stále velký pohyb, mnohé přicházejí, jiné odcházejí. Mezi malými do 50 cm3 je na tom nejlépe Peugeot (441) před značkami Yuki (192) a Hero (145). Hluboký pokles zaznamenala značka Manet/Korado. Velké nad 50 cm3 vede Honda (332) před Yamahou (272) a Peugeotem (136).

TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků