Prodej aut je v Česku nadále na vzestupu

Prodej nových osobních a užitkových vozů je v Česku i nadále na vzestupu. Za první měsíc nového roku bylo nově prodáno 13 661 osobních a 981 užitkových vozů, což je o 13,9 procenta více, než ve stejném období roku 2014. Nejprodávanějšími značkami byly v lednu Škoda (4 823 vozů, nárůst o 16,3 %) a Hyundai (1 540, nárůst o 39,5 %), z modelů byl pak největší zájem o tři modely Škoda – Octavia (2 024), Rapid (1027), Fabia (650) a Hyundai i30 (600).

Statistiky prvních registrací vozidel, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané samoregistrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách.

Nejvíce prodává Škoda a Hyundai

Podle reálných čísel tak v lednu prodala v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (4 823 vozů), která meziročně posílila o 16,3 % následována rychle rostoucí značkou Hyundai (1 540), která prodala o 39,5 % vozů více a Volkswagen (1 295) s nárůstem o 15,8 %. Za nimi se pak s menším odstupem seřadily automobilky Dacia (751), KIA (526) a BMW (509). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v předešlém roce, respektive měsíci Škoda Octavia s 2 024 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Rapid (1027) a Fabia (650). Těsně následuje čtvrtá Hyundai i30 (600), s odstupem pak pátý Volkswagen Golf (432). 

V lednu 2015 meziročně výrazně posílily segmenty sportovních vozů, SUV-B a minivozů. Nejporádavnějším segmentem je stále jednoznačně nižší střední třída s 31% podílem na trhu osobních vozů.

Mezi užitkovými vozy je lednovým vítězem automobilka Peugeot s 195 prodanými vozy následovaná značkami Volkswagen (147), Renault (106) a FIAT (100). Celkově se v lednu v Česku prodalo bez započtení účelových registrací 981 užitkových vozidel (LCV).

VW, Ford a Seat stále využívají účelové registrace

Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR zjistila společnost Médea Research, trend samoregistrací bohužel ve velkém pokračuje i v novém roce 2015. Za celý loňský rok jich bylo v Česku přitom přes 23 tisíc, což bylo 12 % ze všech registrovaných vozů. Nejčastěji tímto způsobem v tuzemsku „prodávaly“ svá auta značky Volkswagen, Ford a Seat. V lednu bylo takto zaregistrováno 2068 vozů (13 % registrací), které nejčastěji nesly opět loga automobilek Volkswagen (250 vozů), Ford (187) a Seat (125).

Médea Research se reálnými prodeji vozidel v Česku zabývá dlouhodobě. Nově bude Médea Research v roce 2015 vedle statistik reálných prodejů uvádět i statistiku prvních registrací včetně výše zmíněných samoregistrací. S nimi pravidelně seznamuje veřejnost například Svaz dovozců automobilů (SDA) nebo Svaz automobilového průmyslu (SAP).

Pokud by se do žebříčku vozů za leden 2015 započítávaly i vozy účelově zaregistrované, bylo by mezi osobními vozy pořadí registrací mírně odlišné: 1. Škoda ( 5067 vozů), 2. Volkswagen (1 753), 3. Hyundai (1 565), 4. Ford (842) a 5. Dacia (811). V kategorii užitkových vozidel pak 1. Peugeot (198 vozů), 2. Volkswagen (150) a 3. Ford (128). Nejvíce registrací má mezi modely Škoda Octavia (2 072) před Škodou Rapid (1 035) a Fabia (680).

Registrace v neprůhledné kategorii dále rostou

Řada z uskutečněných registrací je však zařazena do kategorie, v níž nelze jednoznačně identifikovat zákazníka. Neprůhledná kategorie eviduje například neúplné zápisy a neumožňuje určit, zda byla kupujícím osoba či firma. Vysoký růst prodejů v této kategorii (meziročně o 41,6 %) fakticky přispívá k menší průhlednosti v otázce nárůstu účelových samoregistrací některých značek. Právě v této kategorii bylo v lednu 2015 registrováno 1525 automobilů. 

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 439 vozů a meziročním navýšením o 174,4 %. Následují Ford s 280 vozy a meziročním nárůstem 129,5 %, Seat s 245 vozy a nárůstem 75,0 %, Škoda s 156 auty a poklesem o 25 % a Audi s 57 vozy a nárůstem 62,9 %.

Podrobné prodejní statistiky zpracované společnosti Médea Research za měsíc leden 2015 bez samoregistrací i včetně nich jsou k dispozici na internetové adrese http://research.medea.cz/volne-dostupne-analyzy.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků