Proč vlastně tuning?

Trochu řečnická otázka v titulku vede tak nějak k zamyšlení, kdo jsou vlastně lidé, kteří se kolem tuningu aut točí a věnují mu více či méně času i finančních prostředků. Nebo by se dala celá polemika postavit trochu jinak? Co vlastně vede tyto lidi k tomu, aby se tuningu věnovali.
Proč vlastně tuning?
Je samozřejmě těžké zkoumat něčí pohnutky a osobní důvody, které ho směrovali k tomu, aby se rozhodl upravit své vozidlo jako jedinečný exemplář. Jistě, dalo by se obecně říct, že je to většinou snaha být individuální a osobitý, ovšem k tomu stačí upravit vozidla celkem ne příliš náročným způsobem a už se odlišujete od fádní běžné série. Někteří jedinci se však přesto dále vrhají do náročných kreací nad kterými laik ( a často i odborník) zůstane s údivem stát. Ceny těchto úprav vnějšího vzhledu, včetně investovaného času pak pochopitelně hodnotu běžného vozu velmi výrazně navyšují a to často až na úroveň superluxusních limuzín. Můžete samozřejmě namítnout, že tyto extrémy jsou určené spíše pro nejrůznější presentace a výstavy na tuningových akcích, kde majitel ostatním předvede své schopnosti a vkus. Všichni pak nepochybně danou věc ocení, ovšem někteří méně zapálení vzápětí v duchu přemýšlejí, kolik měsíců dovolené by se dalo strávit za takto investované peníze na Havaji. Pravdou ovšem zůstává , že hobby je hobby a v těchto případech se na peníze a vynaložený čas nehledí.

Pokud by měla tato úvaha pokračovat dále, jsou zde však i další „experti“, kteří nijak nepociťují potřebu lákat pohledy okolí na efektní vzhled. Toto však kompenzují jinou cestou, kdy o to více investují do, pro změnu, „skrytých věcí“. Vynecháme-li úpravy podvozku , pak často zde nastává extrém ve výkonových úpravách. Situace v tomto směru občas dojde tak daleko, že je potřeba nahrazovat i převodové a rozvodové ústrojí, protože „sériovka“ by za daných podmínek příliš neobstála. Výsledkem je pak vůz, který se technickým provedením a pochopitelně i cenou blíží závodním speciálům. Protože i toto není vyjímkou, opět nezbývá než položit otázku, proč někdy s úpravami až tak daleko. Jediným místem, kde lze trochu vychutnat investované peníze jsou totiž pouze autodromy a možná trochu dálnice. Ovšem v tomto druhém případě jízda takříkajíc „furt rovně“ maximální rychlostí dříve nebo později asi omrzí.

Aby však celá polemika nevyzněla v závěru jinak než bylo původně zamýšleno, je pochopitelně nutno vzít v úvahu základní fakt. Přestože má každý trochu jinou motivaci k tomu co dělá, jedno je přece jen společné.

Po chvíli přemýšlení téměř všichni dotázaní nakonec shodně odpoví, že je tuning aut prostě baví. Co k tomu dodat ? Asi tolik, že je to nakonec vlastně tím nejdůležitějším. Nicméně jako každá věc, má i tato zábava své hranice a proto by možná bylo zajímavé, kdyby vznikla diskuse na toto téma, co koho osobně k tuningu vede a kolik je mu ochoten věnovat svého času a pochopitelně peněz. Pak se možná najde alespoň nějaká obsáhlejší odpověď na otázku v úvodu.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků