Proč nemám rád motorky

Vypovídají o vašem životním stylu. Jsou vaším mazlíčkem a dokáží svého majitele rychle přenést z jednoho místa na druhé.
Proč nemám rád motorky
Dopravní zácpy jim nevadí. A i přesto je nemám rád. Proč sakra?

Po úspěšném složení zkoušek na řidičský průkaz jsem měl onen neopakovatelný pocit, že nyní mohu všechno. Čerstvý inkoust na řidičském průkazu, jemuž kdosi mylně určil platnost od data narození, ještě zasychal, když jsem začal přemýšlet, co vše jsem vlastně získal. Kromě zaškrtnutého políčka B jsem totiž obdobný symbol nalezl i v políčku skupiny A s omezením do 50 ccm. Žádné překvapení – tato dvě písmenka máme zaškrtnutá všichni, kteří vládneme více či méně velkým dvoustopým korábům silnic.

Zajímavé je i vydávání řidičských průkazů na „malou motorku“. V životě jsem na motocyklu neseděl, a to ani ve stavu klidu či za pohybu – snad jen jednou, když mi chtěl kamarád ukázat, že převážet lustr lze i na motorce, ale to je jiný příběh. Sám nevím, jaký řidič motorky vlastně jsem. Předpisy a vyhlášky znám ve velké většině (onu menšinu tvoří novelizovaná znění vyhlášek, které jsem nestihl od počátku tohoto roku ještě nasáknout) a po únorové autonehodě doznala má jízda jisté opatrnosti a především předvídavosti, nejsem si však ani za mák jist, jak bych se zachoval na motorce. Kterak se řídí jsem slyšel již mnohokrát, i přesto jsem však ještě nepodlehl „údajnému“ kouzlu letícího šípu na dvoukolovém samohybu. Vím, že v řízení libovolně velkých vozidel není rozdíl, předpisy jsou tu stále ty samé, ale svým způsobem nechápu, proč jsem získal i povolení řídit „malou motorku“, ačkoliv jsem na ní nikdy neseděl.

Motorky jsou životní styl a je zcela zřejmé, že v jejich sedlech naleznete vždy „trošku jiné“ lidi, snad dravější, snad mladší, snad s větším smyslem pro dobrodružství než já, nevím. Již dlouhá léta jsem podléhal pohodlí uzavřeného vozidla a ani po několika nepodařených „skoro-koupích“ Felicií a Octavií jsem na to všechno pozitivní nezapomněl. Chvíli jsem přemýšlel o kapotované „mašině“, vypadala opravdu skvěle a nebyla ani drahá (120000). Škoda, že v tu dobu zrovna vysílali v televizi odstrašující příklady tragických nehod několika motorkářů. Ačkoliv jsou motorkáři oběťmi nehod mnohem méně než například chodci, zůstal jsem u dvoustopých vozidel – u kterých jsem dodnes.

Zajímalo mě, co lidem holdujícím motocyklům „ďábelské stroje“ říkají, co pro ně znamenají, zeptal jsem se tedy kolegy, mezi jehož běžný oděv patří speciální motocyklistická kombinéza a přilba je mu natolik blízká, jako mně pestrobarevné tričko. Jeho odpověď byla zcela jasná a takřka pohotová:

„Patřím do nějaké party - motorkáři jsou poměrně úzká parta lidí, zdraví se na silnicích, atd... Když se někde na pumpě s nějakým potkám, automaticky si tykáme, i kdyby to byl třeba 50letý chlap. Prostě super parta lidí. Dál je tu svoboda, možnost cestovat - to je asi jasný, jezdíme na dovolený, fakt super. V neposlední řadě je řízení motorky naprosto o něčem jiném než řízení auta (můžu porovnat, jezdím v obojí...). Řízení auta je sice taky zábava, ale prostě to není ono. Kdo na moto nejel, tak nepochopí. Výkon je taky někde jinde – ačkoliv pro mě třeba toto není tak důležité. Motorky jsou prostě zábava, nic jinýho. Těžko se to vysvětluje, ale u drtivý většiny nejde o nějakou machrovinu, prostě to milujou... Miluju každý svezení na motorce...“

Nechci být zaujatý, proto jsem sestavil svou pomyslnou tabulku plusů a mínusů motocyklů tak, jak je vidím já. Budu jen rád, pokud mi některé body vytknete, případně doplníte další plusy či mínusy.

Automobily Motocykly
+Větší pasivní i aktivní bezpečnost při nehodách +Rychlost a prudká akcelerace
+Úložné prostory (využitelnost pro převoz věcí) +Úzký kontakt s vozovkou
+Pohodlí a úkryt před nepřívětivostí počasí +Vyjádření životního stylu
-Vysoká pořizovací cena -Prakticky nulové prvky aktivní bezpečnosti
-Vyšší zájem zlodějů

-Kontakt s okolním prostředím (zima, mokro)

-Horší manévrovatelnost -Využitelné maximálně pro převoz dvou osob


Někdo holky, jiný vdolky. Někdo auto, jiný motorku. Někdo oboje. A někdo taky ani jedno. Dokud budou lidé různí, budou se na všechno dívat různě – což je nejspíše motto tohoto článku. Chápu vše, co s motorkami souvisí, a stejně tak to i nechápu. No, chápete to?

bazar

Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků