Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Každý z nás se nad tím určitě už někdy pozastavil. Vidět to můžete v natočených záběrech i naživo. Co přesně způsobuje dojem, že se kola vozu při dosažení určité rychlosti točí opačným směrem?
Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Když se na kola automobilu podíváte při akceleraci nebo nižší rychlosti, je všechno v pořádku. Paprsky kol se v tu chvíli točí logicky správným směrem. Při dosažení určité rychlosti ale získáte iluzi, že kola stojí, nebo se dokonce otáčejí opačným směrem.

Test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Tento jev má dokonce své přesné pojmenování, říká se mu wagon wheel effect. Vše se odvíjí od toho, jak mozek dokáže interpretovat zpracování určitého obrazu. Lidské oko zvládne "zpracovat" až 200 snímků za jednu sekundu (FPS). Jinak je to ale v případě, když je sledovaná věc v pohybu. V takovém případě se frekvence může snížit na pouhých 13 FPS.

Od toho se pak odvíjí naše vnímání. Při pomalé jízdě vidíme paprsky na kolech cestovat správným směrem, protože náš mozek stíhá jev zpracovat. Při rychlejší jízdě už tomu tak není a proto se nám zdá, že kola "stojí". Při ještě hbitější jízdě se vnímání oka projeví ještě výrazněji, protože mozek takovou rychlost nezvládne zpracovat a dochází k optickému klamu.

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

Stejného efektu si můžete všimnout i při zpracování videomateriálu a neplatí jen u kol automobilů. Stačí se někdy pozorně zahledět na vrtuli startujícího letadla či helikoptéry.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků