Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Každý z nás se nad tím určitě už někdy pozastavil. Vidět to můžete v natočených záběrech i naživo. Co přesně způsobuje dojem, že se kola vozu při dosažení určité rychlosti točí opačným směrem?
Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Když se na kola automobilu podíváte při akceleraci nebo nižší rychlosti, je všechno v pořádku. Paprsky kol se v tu chvíli točí logicky správným směrem. Při dosažení určité rychlosti ale získáte iluzi, že kola stojí, nebo se dokonce otáčejí opačným směrem.

Test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Tento jev má dokonce své přesné pojmenování, říká se mu wagon wheel effect. Vše se odvíjí od toho, jak mozek dokáže interpretovat zpracování určitého obrazu. Lidské oko zvládne "zpracovat" až 200 snímků za jednu sekundu (FPS). Jinak je to ale v případě, když je sledovaná věc v pohybu. V takovém případě se frekvence může snížit na pouhých 13 FPS.

Od toho se pak odvíjí naše vnímání. Při pomalé jízdě vidíme paprsky na kolech cestovat správným směrem, protože náš mozek stíhá jev zpracovat. Při rychlejší jízdě už tomu tak není a proto se nám zdá, že kola "stojí". Při ještě hbitější jízdě se vnímání oka projeví ještě výrazněji, protože mozek takovou rychlost nezvládne zpracovat a dochází k optickému klamu.

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

Stejného efektu si můžete všimnout i při zpracování videomateriálu a neplatí jen u kol automobilů. Stačí se někdy pozorně zahledět na vrtuli startujícího letadla či helikoptéry.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků