Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Každý z nás se nad tím určitě už někdy pozastavil. Vidět to můžete v natočených záběrech i naživo. Co přesně způsobuje dojem, že se kola vozu při dosažení určité rychlosti točí opačným směrem?
Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Když se na kola automobilu podíváte při akceleraci nebo nižší rychlosti, je všechno v pořádku. Paprsky kol se v tu chvíli točí logicky správným směrem. Při dosažení určité rychlosti ale získáte iluzi, že kola stojí, nebo se dokonce otáčejí opačným směrem.

Testy | Život řidiče | Bezpečnost | Pneumatiky

Test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Tento jev má dokonce své přesné pojmenování, říká se mu wagon wheel effect. Vše se odvíjí od toho, jak mozek dokáže interpretovat zpracování určitého obrazu. Lidské oko zvládne "zpracovat" až 200 snímků za jednu sekundu (FPS). Jinak je to ale v případě, když je sledovaná věc v pohybu. V takovém případě se frekvence může snížit na pouhých 13 FPS.

Od toho se pak odvíjí naše vnímání. Při pomalé jízdě vidíme paprsky na kolech cestovat správným směrem, protože náš mozek stíhá jev zpracovat. Při rychlejší jízdě už tomu tak není a proto se nám zdá, že kola "stojí". Při ještě hbitější jízdě se vnímání oka projeví ještě výrazněji, protože mozek takovou rychlost nezvládne zpracovat a dochází k optickému klamu.

Testy | Pneumatiky

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

Stejného efektu si můžete všimnout i při zpracování videomateriálu a neplatí jen u kol automobilů. Stačí se někdy pozorně zahledět na vrtuli startujícího letadla či helikoptéry.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků