Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Každý z nás se nad tím určitě už někdy pozastavil. Vidět to můžete v natočených záběrech i naživo. Co přesně způsobuje dojem, že se kola vozu při dosažení určité rychlosti točí opačným směrem?
Proč nám při dosažení určité rychlosti připadá, že se kola auta točí opačně?

Když se na kola automobilu podíváte při akceleraci nebo nižší rychlosti, je všechno v pořádku. Paprsky kol se v tu chvíli točí logicky správným směrem. Při dosažení určité rychlosti ale získáte iluzi, že kola stojí, nebo se dokonce otáčejí opačným směrem.

Test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Tento jev má dokonce své přesné pojmenování, říká se mu wagon wheel effect. Vše se odvíjí od toho, jak mozek dokáže interpretovat zpracování určitého obrazu. Lidské oko zvládne "zpracovat" až 200 snímků za jednu sekundu (FPS). Jinak je to ale v případě, když je sledovaná věc v pohybu. V takovém případě se frekvence může snížit na pouhých 13 FPS.

Od toho se pak odvíjí naše vnímání. Při pomalé jízdě vidíme paprsky na kolech cestovat správným směrem, protože náš mozek stíhá jev zpracovat. Při rychlejší jízdě už tomu tak není a proto se nám zdá, že kola "stojí". Při ještě hbitější jízdě se vnímání oka projeví ještě výrazněji, protože mozek takovou rychlost nezvládne zpracovat a dochází k optickému klamu.

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

Stejného efektu si můžete všimnout i při zpracování videomateriálu a neplatí jen u kol automobilů. Stačí se někdy pozorně zahledět na vrtuli startujícího letadla či helikoptéry.

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků