Proč letos stoupá počet nehod a jejich obětí?

Počet nehod i mrtvých na silnicích roky vytrvale klesal. Po změnách, které mnozí považovali za pozitivní, se ale trend otočil. Proč?
Proč letos stoupá počet nehod a jejich obětí?

Počet mrtvých klesal, nyní stoupá

Fakt, že se letošní rok nezapíše zrovna zlatým písmem do dějin českého automobilismu, asi není třeba připomínat. Statistiky počtu dopravních nehod (a teď nemyslím ty policejní) a jejich obětí nevykazují zrovna pozitivní trend. A to nejen ve srovnání s těmi loňskými, které byly silně zdeformovány pochopitelně krátkodobým efektem zavedení silně represivního zákona o silničním provozu, ale i těmi dřívějšími. Mnozí přemýšlejí nad tím, jak z toho ven, málokdo se ale zamýšlí nad tím, jak se něco podobného vůbec mohlo stát.

Takový vývoj totiž nedává na první pohled žádný smysl. V předchozích létech (minimálně od roku 2003, ale dá se říci, že již od roku 1997) byl trend přesně opačný, počet mrtvých na silnicích klesal rok od roku vždy přibližně o 10-15 procent. A to aniž by byla zásadně měněna metodika posuzování toho, co je nehoda hodná pozornosti policie, nebo toho, kdy je mrtvý obětí dopravní nehody. Tento trend se českých silnic držel i přes jejich stále se zhoršující kvalitu pramenící z téměř nulové nebo mizerné údržby, překotně rostoucí intenzitu dopravy a nezávádění žádných nových zákonů. Ve světle současné rétoriky, kdy „s tím chce každý něco dělat”, vlastně může být až s podivem, že tomu tak bylo. Zřejmě za to vděčíme stále bezpečnějším autům, se kterými se bourá stále obtížněji a když už se to „povede”, chce to hodně moc smůly, aby následky byly fatální.

Ale nediskutujme na tomto místě o důvodech, trend byl prostě takový a někomu nebyl dost dobrý. A tak se změnil zákon o silničním provozu, který měl situaci dále zlepšit. Pominu-li nyní absurditu této představy, kterou jsem i na těchto stránkách prezentoval nejméně dvacetkrát, je pro mě překvapením, že po roce a půl od zavedení nového zákonu posun není jen nulový, což se obecně očekávalo, ale je dokonce negativní. Nad příčinami ale přemýšlíme velmi málo, a tak bych rád tímto článkem i níže zmíněným názorem rád rozpoutal diskusi, která by mohla vést k objevení skutečné příčiny.

Změn k horšímu bylo minimum

Nejprve je třeba podívat se na to, co se od minulého roku událo. Máme přes 100 kilometrů nových dálnic, máme zavedené povinné denní svícení po celý rok, máme také o něco lepší autopark (ano, průměrné stáří vozů sice nekleslo, ale také je o rok více). To vše by mělo situaci zlepšit. Nestalo se. Leč patrně ji to také nezhoršilo, lidé zřejmě nebourají více na dálnicích, užívajíc si rychlosti 130 km/h, ani oslněni ve dne svítícími auty, natož pak využívajíc lepší dynamiky svého novějšího auta. A i kdybyste některému z těchto faktorů vinu přiřknout chtěli, pak budu oponovat, že už by se musel projevit v předchozích letech, kdy se tyto změny ve větší či menší míře také odehrály.

Pak tu máme nový zákon postavený na absurdní represi. Že ničemu nepomůže bylo jasné, ale že by něco zhoršil? Někteří mu tuto vinu dávají a ja ji úplně neodmítám, je pochopitelně možné, že vystresovaní řidiči hledící po bílé čepici schované za bukem snáze dělají chyby, ale prostě tomu nevěřím. Myslím, že vrcholem změn, které nový zákon mohl přinést a také přinesl, je prosté nic.

Žádné další mimořádné změny nevidím a těžko mi někdo bude vnucovat myšlenku, že za to mohou řidiči svou neschopností, nerozvážností nebo prostým hazardérstvím. Ani ti se totiž nezměnili, na silnici nevtrhla žádná nový tlupa tupců, žádný silný ročník '70 si nepřišel pro řidičáky.

Všechny zmíněné faktory mohou hrát svou roli, ale v současném vývoji se nebavíme o nějaké jemné nuanci, ale o naprostém otočení trendu za situace, kdy všechny předchozí důvody poklesu nehodovosti byly zachovány a nové změny situaci minimálně nemohly zhoršit. Až na jednu, zavedení mýta na dálnicích pro kamiony.

Kamiony na okresky nepatří

Bude to možná odvážné tvrzení, ale důvod zhoršení situace spatřuji v intenzitě dopravy, dalším zhoršení stavu silnic a zvýšení počtu kamionů na okresních silnicích.

Začnu trochu zeširoka. Nevím, jestli pro to existuje nějaký věrohodný výzkum, ale z mého subjektivního pohledu člověka, který na českých silnicích stráví ročně kolem 100 tisíc km, nepochybuji o tom, že tak problematická doprava jako letos nebyla v Česku nikdy dříve. Aut zkrátka přibylo. Nevím, jestli o 5 nebo o 20 procent, rozhodně jich ale přibylo tolik, že tím byla v podstatné části denních hodin překročena jistá únosná mez. Rozhodně se také dále zhoršoval stav silnic, které byly minimálně v prvním pololetí letošního roku v suverénně nejhorším stavu od „revoluce”. Stále intezivnější doprava a zanedbaná nebo likvidační údržba (místo děr máme na silnicích hrby...) dostala komunikace do mimořádně špatného stavu.

Nyní si patrně řeknete, že tohle jsou věci, které se děly celou minulou dekádu a přesto se nehodovost snižovala. Máte pravdu, tento trend pokračuje už mnoho let, proč se tedy nyní karta obrátila? Dle mého soudu je to proto, že na okreskách přibylo mnoho kamionů, které silnice dále likvidují a dopravu uměle zintenzivňují. Primární příčinou je tedy mytný systém, který vyhnal spoustu kamionů na okresky, kde způsobují kolony (bohužel, spousta lidí prostě kamion předjet neumí a když jsou za sebou dva, tak za nimi jedou klidně 100 km), které přinášejí krizové situace. A kamiony k tomu samy o sobě likvidují silnice.

Bohužel, „trucky” dnes jezdí tam, kde dříve nejezdily, a silnice na to nejsou konstruované. Jeden příklad za všechny - silnice z Tábora do Pelhřimova, což je úsek, který velmi dobře nahrazuje transit po D1. Tato silnice byla mnoho let neudržovaná, přesto relativně bezproblémová. Po zavedeni mýta byla během velmi krátké doby (pár měsiců) na několika místech zcela zdevastována do stavu, který nebyl slučitelný s bezpečnou dopravou. Na některých místech se vytvořily přelivy asfaltu takové, že byste na takové silnici s některými auty vůbec neprojeli (a pro ty ostatní tam byl limit 30 km/h). Nyní je většina těchto úseků díky Bohu opravená, ale kdo to zažil, jistě mi dá za pravdu.

Problém ale není jen v silnicích, na takovou dopravu nejsou zvyklí ani řidiči. Dnes kamiony vídáte na místech, kde nikdy dříve nejezdily, a to přináší mnoho nepříjemného - zmíněnými kolonami počínaje a samotnou překvapivou přítomností něčeho tak velkého konče.

Stranou mých osobních pocitů je faktem, že kamiony dnes figurují ve 30 % nehod. To je samo o sobě k pozastavení. A přitom to ještě nic neříká o sekundárních vlivech jako jsou nehody vzniklé primárně devastací silnic nevhodných pro jízdu třicetitunových kolosů, nebo třeba tím, že někdo nezvládl předjíždění kamionu na silnici, kde se kamion bezpečně předjet pomalu ani nedá (jistě, jeho chyba, ale kdyby tam kamion nebyl, neudělal by ji).

Stejně jako kdykoli dříve nechci útočně vystupovat vůči nějaké skupině řidičů a nehodlám agresivně horovat za zákaz jízdy kamionů tam či onde nebo snad za lynčování jejich řidičů. Jsem ale přesvědčen, že právě přesun kamionů z dálnic na okresky je hlavním důvod vzniku současného vývoje. Ostatně to i časově odpovídá lépe než jakýkoli dříve zmíněný důvod. Tento efekt nikdo při zavádění mýta nepředpokládal; tedy předpokládal, ale nikoho už zjevně nenapadlo, co všechno to může způsobit.

Jsem o této „své pravdě” vcelku přesvědčen, jiný rozumný důvod pro tak náhlou změnu nevidím. Možná se ale mýlím a vaše názory mi otevřou oči. Těším se na ně.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků