| Volič automatické převodovky pod volantem Škody Superb Zdroj: Škoda

| Volič automatické převodovky pod volantem Škody Superb | Zdroj: Škoda

| Volič automatické převodovky pod volantem Škody Superb Zdroj: Škoda

| Volič automatické převodovky pod volantem Škody Superb | Zdroj: Škoda

| Středová konzole Škody Superb Zdroj: Škoda

| Středová konzole Škody Superb | Zdroj: Škoda

| Ovladače Smart Dials ve Škodě Superb Zdroj: Škoda

| Ovladače Smart Dials ve Škodě Superb | Zdroj: Škoda

| Zmenšený volič automatické převodovky ve Škodě Octavia Zdroj: Škoda

| Zmenšený volič automatické převodovky ve Škodě Octavia | Zdroj: Škoda

| Středová konzole Škody Superb Zdroj: Škoda

| Středová konzole Škody Superb | Zdroj: Škoda

Škoda Kodiaq (2024) Zdroj: Škoda Auto

Škoda Kodiaq (2024) | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Kodiaq (2024) Zdroj: Škoda Auto

Škoda Kodiaq (2024) | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Kodiaq (2024) Zdroj: Škoda Auto

Škoda Kodiaq (2024) | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) | Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) | Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) | Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) | Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) | Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) Foto: David Rajdl

Škoda Superb 2.0 TDI L&K (110 kW) | Foto: David Rajdl

| Volič automatické převodovky pod volantem Škody Superb Zdroj: Škoda
| Středová konzole Škody Superb Zdroj: Škoda
| Ovladače Smart Dials ve Škodě Superb Zdroj: Škoda
| Zmenšený volič automatické převodovky ve Škodě Octavia Zdroj: Škoda
15
Fotogalerie

Proč je v Kodiaqu a Superbu volič převodovky pod volantem? Designéři Škody mají jasný důvod

Praktičnost a prostornost interiéru hraje u Škody nadále prim, čemuž v nejnovějších modelech napomáhají i moderní technologie.

Nové generace Superbu a Kodiaqu přinesly v kabině vcelku zásadní ergonomickou proměnu, kdy se volič automatické převodovky z klasického umístění na středovém tunelu přesunul na sloupek řízení. Škoda důvod tohoto kroku nyní podrobněji rozebírá, přičemž svůj pohled na věc přidávají i samotní designéři interiérů. Hlavní podnět byl přitom jasný: lepší využití místa v interiéru.

Kromě příjemnějšího ovládání pro řidiče umožňuje Škodě přemístění voliče svobodnější zužitkování místa v kabině. „Přesunem voliče pod volant zlepšujeme ergonomii pro řidiče a zároveň můžeme prostor středové konzoly využít praktičtěji pro celou posádku. To lépe odpovídá samotné DNA značky Škoda,“ vysvětluje Radoslav Horák, zodpovědný za koncepční návrhy interiéru.

Řešení pak automobilka zavedla právě u nového Kodiaqu a Superbu, jakožto u modelů, které už mají výhradně automatickou převodovkou a používají jednotnou konfiguraci rozložení ovládacích prvků v interiéru. Svobodu v uvažování nad umístěním tohoto voliče nakonec zajišťuje i technologie shift-by-wire, tedy kompletně elektronické spojení mezi převodovkou a voličem.

Uvolnění místa na středové konzole pak umožnilo vylepšit ergonomii uspořádání celého řetězce dalších prvků, jakými jsou například ovladače Smart Dials nebo dvojitý nabíjecí box pro telefony. Od škodovky zaznívá, že toto řešení možná zopakuje v budoucnu u dalších svých modelů, rovněž u elektromobilů. Ostatně koncept chystaného crossoveru Epiq už také v zájmu odkládacích prostor neukázal na středové konzole ani miniaturní volič převodů (jako je například v současném Enyaqu).

Zaměření na fyzické a jednoduše ovladatelné prvky má nicméně u Škody pokračovat. „Podobně jako zachováváme mechanické ovladače nejdůležitějších funkcí, chceme zachovávat i ovládání převodovky. Ale v dnešní době rozsáhlého využití elektroniky existuje možnost přesunout i volbu převodů do samotného uživatelského prostředí infotainmentu vozů,“ zmiňuje designér interiérů Dimitrios Darkoudis.

Ovládání převodovky skrze digitální rozhraní však Škoda zatím neplánuje. „Podle nás zákazníci ve svém voze nadále oceňují haptiku a známé ovládací prvky, důležité ale bude sledovat v tomto ohledu trendy i požadavky uživatelů. Ty jsou nakonec vždy nejdůležitější,“ dodává Darkoudis.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud