Proč je Opel Astra Caravan tak úspěšný

Když nahradila značka Opel v roce 1991 tradiční typ Kadett novou Astrou, asi nikdo netušil, jak úspěšný to bude vůz. Během dvanácti let prošel mnoha úpravami a modernizacemi a v těchto dnech dokonce slaví premiéru jeho sportovní verze OPC. U nás je Opel Astra Caravan, tedy kombi, nejprodávanějším vozem s bleskem ve znaku.
Proč je Opel Astra Caravan tak úspěšný

Není divu, protože astra zůstává velmi praktickým, užitným a přitom dostatečně elegantním vozidlem. Svou velikostí , hlavně zavazadlovým prostorem, dokonce předčí větší sestru vectru, která ale teď končí a bude nahrazena novým modelem.

Klepněte pro větší obrázek
ilustrační foto

Poslední velká modernizace proběhla v roce 1998. Má tři verze – sedan, hatchback a kombi. Liší se délkou, kombi, neboli caravan, je samozřejmě nejdelší. Měří 4290 mm a je tedy typickým vozem nižší střední třídy. Interiér v sobě nezapře typický náhled oplovských designérů z devadesátých let. Hodně prvků je unifikovaných pro různé typy. Zůstává charakteristická přístrojová deska s displejem pro údaje o poslouchané rozhlasové stanici a hodnoty palubního počítače. V poslední době má volant na obou stranách ovládací prvky pro rádio, ale jejich ergonomii by se dalo leccos vytknout. Jinak je uspořádání praktické s dobrým posazem. Řidič si může své sedadlo seřídit v mnoha směrech, u spolujezdce už je tato možnost užší.

Klepněte pro větší obrázek
Záď nehýří nadměrnou elegancí, ale splňuje hlavně
hlediska praktické použitelnosti

Za zvláštní pozornost určitě stojí velikost a skladnost zavazadlového prostoru. Úředně má objem 480 – 1500 dm3, podle uspořádání zadních sedadel. To je ve třídě nadprůměrná hodnota. Spodní hrana kufru je navíc příjemně nízko, takže i objemnější a těžší předměty se nakládají lehce a pohodlně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Během deseti let prošel vůz řadou faceliftů, které ho udržují na
soudobé úrovni designérských požadavků; Interiér si i po letech zachovává slušnou estetickou
úroveň a hlavně praktičnost a bezpečnost

Na druhém konci vozu se pod kapotou tohoto konkrétního vozu skrývá čtyřválec řady ECOTEC s objemem 1,6 l a šestnáctiventilovou technikou. Jak už sám název napovídá, jde zejména o snahu v úspornosti provozu. Při testu jsme naměřili zrychlení z 0 na 100 km/h 12,6 s a největší rychlost 179 km/h. U hatchbacku nebo sedanu by to asi byly lepší hodnoty, tady se projevují větší rozměry a vyšší pohotovostní hmotnost (1200 kg). Motor určitě nepatří mezi „ostré“, ale oslovuje řidiče, kteří chtějí pohodlně a plynule dopravovat nejen sebe, ale i náklad. Poměrně vnímavě reaguje na způsob jízdy spotřebou. I když palubní počítače nebývají úplně stoprocentně přesné, určitý obrázek o různých režimech jízdy si z jejich údajů udělat lze. V městském provozu se pohybuje spotřeba až do 10 l/100 km, podobně jako při využívání rychlostních limitů na dálnici. Lze se ovšem zaměřit na úsporný režim a pak můžeme jet bez vyvinutí enormně silné snahy i třeba za 7,9 l/100 km. Na běžné silnici se skutečná spotřeba pohybuje někde nad hranicí 8 l/100 km, ale zase se snahou dá úspěšně snížit hladina průměrné spotřeby někam k hodnotám 7,8 – 7,9.

Klepněte pro větší obrázek
Hlavní devizou verze Caravan je velikost a užitnost
zavazadlového prostoru

Jízdní vlastnosti odpovídají určení vozidla. Poskytují tedy především dostatek jízdního pohodlí, leckdy za cenu většího naklánění v zatáčkách. Základ vozu leží přeci jen v začátku devadesátých let a podvozek byl během času jen upravován. Ale i po dlouhé době života astry ještě můžeme hovořit o příjemné jízdě s dostatečnou mírou komfortu. Tu podporuje i nízká hladina hluku pronikajícího do prostoru pro cestující. Jak hluku aerodynamického, tak i od agregátu.

Klepněte pro větší obrázek
Typická je palubní deska s víceúčelovým
displejem v horní části

Jednotlivé rychlostí stupně mají příznivé a přirozené odstupňování, takže vůz zrychluje kontinuálně. Přesnost hledání řadicí pákou už tak stoprocentní není, má poměrně velký rozptyl a zejména při řazení směrem dopředu, tedy hlavně trojky, není úspěch vždy jistý. Přivítali bychom i o něco ostřejší brzdy. Náběh brzdného účinku bývá i u podobných vozů rychlejší a nutný tlak na pedál brzdy nižší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vzhledem k délce by mohlo být před zadními
sedadly trochu víc místa; Motory řady ECOTEC zahájily už před lety tažení za úspory
paliva a nízkou hladinu škodlivých exhalací

Opel Astra Caravan 1,6 16V Můžeme právem označit za velmi praktický užitný osobní automobil s možností přepravovat nadprůměrně velký objem zavazadel. Všechny parametry automobilu odpovídají dané třídě. Vozidlo se tak stalo určitým etalonem své kategorie a soupeřením s největším konkurentem – Volkswagenem Golf – získalo značnou míru popularity. Zdá se, že i do dalšího období má u nás šanci být jedním z nejúspěšnějších vozů Opel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Soudobým požadavkům na bezpečnost odpovídají předpínače
bezpečnostních pásů, deformační zóny i všechny airbagy včetně těchto hlavových; Hlavové airbagy
mají i cestující vzadu. Vedle krytu airbagu je patrná kotva
na uchycení sítě oddělující zavazadlový prostor.

 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků