Proč dveře auta otevírat vždy pravou rukou? V Nizozemsku mají odpověď

Nehod způsobených otevřením dveří auta do vedlejšího provozu není zrovna málo. V Nizozemsku však učí začínající řidiče jedno chytré pravidlo, které může zachraňovat životy.

Dveře automobilu otevřené do cesty cyklistům, motorkářům nebo dalším vozům – takové nehody nejsou na silnicích, a hlavně ve velkých přeplněných městech, žádnou výjimkou. Starší průzkum z amerického Chicaga přímo uvádí, že podobné nehody se v třetím nejlidnatějším městě USA stávají minimálně jednou denně. V případě nehod motocyklů jsou otevřené dveře do cesty prý dokonce jednou z pěti nejčastějších příčin zranění motorkářů.  

Chytré řešení k větší bezpečnosti při vystupování z automobilu ovšem nepřichází z Ameriky, ale jak uvádí urbanistický magazín 99% Invisible, z mnohem příhodněji z místa, kde jsou většímu nebezpečí vystaveni hlavně cyklisté. Samozřejmě z Nizozemska, země doslova přeplněné lidmi na jízdních kolech.

Tady je důvod, proč byste vždy měli pořádně zajistit převážený náklad

Tady je důvod, proč byste vždy měli pořádně zajistit převážený náklad

Pravidlo zní jednoduše: když jako řidič vystupujete z vozu, stačí dveře otevřít pravou rukou. Výhodou možná složitějšího úchopu je však celkový pohyb vašeho trupu, hlavy a zorného úhlu směrem ke dveřím, a tedy k oknu a zpětnému zrcátku. Už jen díky perifernímu vidění je tedy větší šance, že před otevřením dveří zahlédnete blížícího se cyklistu, motorkáře či auto. Obdobně to platí i pro pasažéra sedícího za řidičem.

Tento způsob vystupování z auta už podle všeho roky učí v nizozemských autoškolách začínající řidiče, kteří by možná jako většina lidí použila k zatáhnutí kliky dveří svou levou ruku. Což je normální, přece jen ji máme ke dveřím blíže. Tímto úkonem se však člověk intuitivně nepodívá vedle sebe a může dveře otevřít do provozu.

Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Opačně to samozřejmě funguje i pro spolujezdce. Obecně tak platí, že je bezpečnější dveře vozu otevírat rukou, která je od dveří vzdálenější. Se stále houstnoucím provozem ve městech již začalo pravidlo masivně propagovat i speciální nizozemské hnutí za bezpečnost provozu, příhodně nazvané Dutch Reach (volně přeloženo – holandský úchop).  

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků