Proč Chevrolet v Evropě padá? Má to čtyři důvody

Chevrolet je pýchou koncernu General Motors, jeho celosvětově nejlépe prodávaná značka. V Evropě se mu ale nedaří. A nevypadá to, že by se v nejbližší době mělo něco změnit.
Proč Chevrolet v Evropě padá? Má to čtyři důvody

Přitom je to hodně paradoxní. Současná neradostná ekonomická situace v Evropě by Chevroletu měla nahrávat. Evropané mají nyní hlouběji do kapsy, proto by je levné modely jako Spark a Aveo, které tvoří téměř polovinu prodejů značky Chevrolet, měly oslovit. Jenže tomu tak není.

Zájem o Spark spadl o povážlivých 37 procent, od ledna do dubna bylo prodáno jen 12 245 těchto minivozů. A s Aveem je to podobné – také jeho prodeje se propadly, o 44 procent na 10 235 vozů (podle JATO Dynamics).

Neúspěch těchto dvou nejžádanějších modelů značky v Evropě způsobil, že prodeje Chevroletu v regionu padly o 33 procent na 45 706 kusů (podle ACEA). Tržní podíl se smrskl meziročně z 1,5 procent na 1,1 procent.

Čtyři důvody

Proč Chevrolet v Evropě ztrácí? Zde jsou hlavní důvody: stupňující se tlak rivalů, stárnoucí nabídka, menší zaměření Chevroletu na evropský trh a v neposlední řadě fenomén jménem Opel.

Chevrolet totiž prodává na starém kontinentu většinou jen vozy, které sjely z výrobních linek závodu GM Daewoo v Jižní Koreji. To Hyundai, Kia a Dacia na to jdou jinak. Obrazně řečeno šijí vozy Evropanům na míru.

Hyundai a Kia mají designérská a vývojová centra v Německu, továrny v České republice a na Slovensku. Dacia patřící Renaultu je úzce propojená s ústředím v Paříži, bez něj neučiní sebemenší rozhodnutí. 

Propad i v Česku

Chevrolet zaznamenal u nás letos za prvních pět měsíců  788 registrací (loni 1421, tedy o 633 méně). Loni byl v prodejích u nás na 15. místě, letos je na 20. místě. 

I proto konkurenti jako Dacia a Kia v Evropě během prvních čtyř měsíců letošního roku získávaly – Dacia rostla o 18 procent na 90 162 kusů, Kia stoupla o 4 procenta na 112 795 kusů. Obě značky tak zabraly na evropském trhu 2,2 respektive 2,7 procenta.

Navíc produkty Chevroletu stárnou, Spark a Aveo ztrácejí očividně proti konkurentům dech. Zaostávají oproti svým mladším protivníkům ve spotřebě, v emisích. Přitom tyto údaje jsou pro zákazníky v Evropě stále důležitější. 

A pak je tady ještě Opel. Objektivně podráží Chevroletu nohy. Stačí jen dva příklady - model Chevrolet Trax proti Opelu Mokka nebo Chevrolet Captiva proti Opelu Antara. Obě automobilky nespolupracují, ale jdou si po krku. I když to jejich mluvčí vehementně popírají. 

A už nerozhodují ve prospěch americké značky ani peníze. Chevrolet je sice zdánlivě oproti Opelu levnější, ale dealeři Opelu pracují „umně“ s cenami a slevami a situace je dnes vyrovnaná. Je jasné, kterému vozu pak dají evropští zákazníci přednost. 

Prodeje Chevroletu v Evropě tak loni spadly o tři procenta na 172 000 vozů (podle ACEA) a letos se to jen zhoršuje. 

Podle analytiků Chevrolet v Evropě zažije „bod obratu“ až v roce 2016 s příjezdem nové generace modelů Spark a Cruze. Tehdy by prodeje podle IHS mohly stoupnout na 200 000 vozů.

Letošní prodeje

Chevrolet letos prodal za první čtyři měsíce více než 1,8 milionu vozů. General Motors zaznamenal rekordní prodeje – 2,36 milionu vozů, o 3,6 procenta více než loni ve stejném období. 

Hlavní trhy Chevroletu

 první čtvrtletí 2013změna v %
USA469 0004,8
Čína165 0002,5
Brazílie141 0003,2
Mexiko44 0005,9
Argentina37 00011

Zdroj: General Motors 

bazar

Chevrolet Captiva 2
Rok výroby: 2007
Stav: 75 051 km
Cena: 210 000 Kč
Chevrolet Cruze 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 30 825 km
Cena: 190 000 Kč
Chevrolet Captiva 2
Rok výroby: 2007
Stav: 177 811 km
Cena: 176 000 Kč
Chevrolet Spark 1
Rok výroby: 2012
Stav: 36 035 km
Cena: 130 000 Kč
Chevrolet Aveo 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 56 473 km
Cena: 135 000 Kč
Chevrolet Trax 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 36 484 km
Cena: 316 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků