Proč Chevrolet v Evropě padá? Má to čtyři důvody

Chevrolet je pýchou koncernu General Motors, jeho celosvětově nejlépe prodávaná značka. V Evropě se mu ale nedaří. A nevypadá to, že by se v nejbližší době mělo něco změnit.
Proč Chevrolet v Evropě padá? Má to čtyři důvody

Přitom je to hodně paradoxní. Současná neradostná ekonomická situace v Evropě by Chevroletu měla nahrávat. Evropané mají nyní hlouběji do kapsy, proto by je levné modely jako Spark a Aveo, které tvoří téměř polovinu prodejů značky Chevrolet, měly oslovit. Jenže tomu tak není.

Zájem o Spark spadl o povážlivých 37 procent, od ledna do dubna bylo prodáno jen 12 245 těchto minivozů. A s Aveem je to podobné – také jeho prodeje se propadly, o 44 procent na 10 235 vozů (podle JATO Dynamics).

Neúspěch těchto dvou nejžádanějších modelů značky v Evropě způsobil, že prodeje Chevroletu v regionu padly o 33 procent na 45 706 kusů (podle ACEA). Tržní podíl se smrskl meziročně z 1,5 procent na 1,1 procent.

Čtyři důvody

Proč Chevrolet v Evropě ztrácí? Zde jsou hlavní důvody: stupňující se tlak rivalů, stárnoucí nabídka, menší zaměření Chevroletu na evropský trh a v neposlední řadě fenomén jménem Opel.

Chevrolet totiž prodává na starém kontinentu většinou jen vozy, které sjely z výrobních linek závodu GM Daewoo v Jižní Koreji. To Hyundai, Kia a Dacia na to jdou jinak. Obrazně řečeno šijí vozy Evropanům na míru.

Hyundai a Kia mají designérská a vývojová centra v Německu, továrny v České republice a na Slovensku. Dacia patřící Renaultu je úzce propojená s ústředím v Paříži, bez něj neučiní sebemenší rozhodnutí. 

Propad i v Česku

Chevrolet zaznamenal u nás letos za prvních pět měsíců  788 registrací (loni 1421, tedy o 633 méně). Loni byl v prodejích u nás na 15. místě, letos je na 20. místě. 

I proto konkurenti jako Dacia a Kia v Evropě během prvních čtyř měsíců letošního roku získávaly – Dacia rostla o 18 procent na 90 162 kusů, Kia stoupla o 4 procenta na 112 795 kusů. Obě značky tak zabraly na evropském trhu 2,2 respektive 2,7 procenta.

Navíc produkty Chevroletu stárnou, Spark a Aveo ztrácejí očividně proti konkurentům dech. Zaostávají oproti svým mladším protivníkům ve spotřebě, v emisích. Přitom tyto údaje jsou pro zákazníky v Evropě stále důležitější. 

A pak je tady ještě Opel. Objektivně podráží Chevroletu nohy. Stačí jen dva příklady - model Chevrolet Trax proti Opelu Mokka nebo Chevrolet Captiva proti Opelu Antara. Obě automobilky nespolupracují, ale jdou si po krku. I když to jejich mluvčí vehementně popírají. 

A už nerozhodují ve prospěch americké značky ani peníze. Chevrolet je sice zdánlivě oproti Opelu levnější, ale dealeři Opelu pracují „umně“ s cenami a slevami a situace je dnes vyrovnaná. Je jasné, kterému vozu pak dají evropští zákazníci přednost. 

Prodeje Chevroletu v Evropě tak loni spadly o tři procenta na 172 000 vozů (podle ACEA) a letos se to jen zhoršuje. 

Podle analytiků Chevrolet v Evropě zažije „bod obratu“ až v roce 2016 s příjezdem nové generace modelů Spark a Cruze. Tehdy by prodeje podle IHS mohly stoupnout na 200 000 vozů.

Letošní prodeje

Chevrolet letos prodal za první čtyři měsíce více než 1,8 milionu vozů. General Motors zaznamenal rekordní prodeje – 2,36 milionu vozů, o 3,6 procenta více než loni ve stejném období. 

Hlavní trhy Chevroletu

 první čtvrtletí 2013změna v %
USA469 0004,8
Čína165 0002,5
Brazílie141 0003,2
Mexiko44 0005,9
Argentina37 00011

Zdroj: General Motors 

Chevrolet Captiva 1.991
Rok výroby: 2007
Stav: 188 221 km
Cena: 150 000 Kč
Chevrolet Kalos 1.399
Rok výroby: 2005
Stav: 161 386 km
Cena: 34 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 146 586 km
Cena: 182 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků