Proč bychom měli používat bezpečnostní pásy (téma)

Bezpečnostní pásy stále většina českých řidičů a spolucestujících v osobních vozech podceňuje a nepoužívá je. Procenta řidičů a spolujezdců, kteří využívají právě této ochrany jsou velmi nízká, přímo mrazivá a alarmující. Ostatně posuďte sami.
Proč bychom měli používat bezpečnostní pásy (téma)

V uzavřených obcích se poutá pouze 41,5 % řidičů a 47,7 % řidiček. Jen 42,6 % spolujezdců se poutá na předních sedadlech a na zadních mizivých 9,1%. Mimo obec se poutá 62,5 % řidičů, 66,8 % řidiček a 62,6 % spolujezdců vpředu, resp. 14,4 % vzadu. Situace na dálnicích je o něco lepší. Zde se poutá 81 % řidičů a 76,7 % řidiček, spolujezdců 65 % vpředu a 28,6 % vzadu.

Například v Německu se poutá plných 90 % řidičů v obci, 95 % mimo obec a 98 % na dálnicích. V ostatních zemích procenta připoutaných řidičů jsou po všech stránkách vyšší než v Česku. Výjimkou zůstává pouze Maďarsko, kde situace je podobná té naší.

Tip: Sedm desetin sekundy

Řidiči a cestující jsou nepoučitelní

Během roku 2003 zahynulo na českých silnicích 200 řidičů a 132 spolujezdců. Nepřipoutaná osoba umírá:

  • na předním sedadle šestkrát, v obci dokonce osmkrát častěji,
  • na zadním sedadle třikrát a v obci až pětkrát častěji než osoba připoutaná.

Již od rychlosti 7 km/h je nutné použít bezpečnostní pásy. 42 % všech usmrcených řidičů v obci bylo nepřipoutáno a 51 % spolujezdců taktéž.

Náraz vozu v rychlosti 30 km/h má pro pasažéry stejný účinek jako volný pád z prvního poschodí budovy. Z padesátky se náraz rovná pádu z třetího poschodí, ze sedmdesátky z šestého poschodí a v 90kilometrové rychlosti se pádu z desátého poschodí.

Za desetinu sekundy

Ještě vás tato čísla nepřesvědčila o nutnosti se poutat? Podívejte, co se stane při nárazu vozidla; uvádíme pravděpodobné následky při nárazu do pevné překážky v rychlosti 80 km/h bez použití bezpečnostních pásů, které jsou rozfázované podle času počítaného od okamžiku nárazu:

  • 0,026 s po nárazu: Začíná se deformovat nárazník. Na vůz působí síla rovnající se třicetinásobku hmotnosti automobilu. Osoby v prostoru kabiny se pohybují rychlostí právě 80 km/h.
  • 0,039 s: Řidič se i se sedadlem posune o 15 cm dopředu.
  • 0,044 s: Dochází prudkým nárazem hrudníku k destrukci volantu.
  • 0,050 s: Rychlost klesá a na cestující působí síly převyšující několikanásobně jejich hmotnost.
  • 0,068 s: Řidič narazí na přístrojovou desku, tento náraz můžeme porovnat s dopadem břemena o hmotnosti devět tun.
  • 0,092 s: Řidič a spolujezdec v jednom okamžiku prorazí hlavou čelní sklo a smrtelně si poraní hlavu.
  • 0,100 s: V této době je již zpravidla mrtvé tělo řidiče, opřené o volant, vrženo zpět.

To, co bylo popsáno se událo za pouhou jednu desetinu sekundy. Představy, že nepřipoutaný řidič se drží volantu a je schopen náraz ztlumit tak, že má šanci na přežití, jsou velmi naivní, nezodpovědné a falešné. Pokud prudce sešlápnete brzdu nebo narazíte do pevné překážky při rychlosti 50 km/h, zvýší se hmotnost vašeho těla až šedesátkrát? Člověk

  • o hmotnosti 90 kg váží 5 400 kg (5,4 t),
  • o hmotnosti 50 kg váží 3 000 kg (3 t),
  • o hmotnosti 15 kg váží 900 kg.

Představa, že se udržíte na svém místě, je zkrátka mylná. Pět tun je pro vaše ruce nadlidská síla.

Jak na to?

Správné zapnutí bezpečnostních pásů trvá pouhé dvě sekundy, které mohou rozhodnout o vašem životě. Máme pro vás několi tipů:

  • Upravte si pás tak, aby jeho spodní část seděla nízko a pevně přes vaše boky.
  • Pás by měl být upevněn přes rameno a hruď, mimo krk.
  • Nikdy si neumísťujte pás za záda nebo pod paží, může vás to stát život.
  • Dejte pozor, abyste pod pásy neměli tvrdé a ostré předměty. Při kolizi by totiž mohly probodnout vaše tělo a způsobit velmi vážné zranění.

Účinnost bezpečnostního pásu se na předním sedadle snižuje, pokud dojde ke střetu a spolujezdec na zadním sedadle není připoután. Může smrtelně zranit cestující na předních sedadlech. Bezpečnostní pásy jsou vhodné i pro těhotné ženy, které se také mohou pohodlně připoutat. Ramenní pás je v tomto případě veden přes hrudník, mezi prsy a spodní pás se posune co nejníže pod břicho. V tomto okamžiku je chráněna matka i plod.

Airbag pouze s pásem

Airbagy jsou vytvořeny tak, aby byly používány společně s pásy, neboť jsou pouze doplňkovým záchranným systémem. Samy o sobě jsou efektivní pouze z 12 % při redukci úmrtí. Rozvinutí je způsobeno plynovým generátorem, který obvykle potřebuje k činnosti vznícení sodíkové reakce tak, aby vznikl žádoucí objem plynu. Rozvinutí je výsledkem malé exploze.

Airbag sám o sobě nejenže před zraněním neochrání, ale při nezapnutých pásech může i zabít. Airbag je pouze doplňkem bezpečnostních pásů a bez nich může být ještě nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl; má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou automobilu. Nafukuje se rychle a razantně (kolem 0,1 s). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře může dojít k poranění obličeje a k otřesu mozku.

Jak správně přepravovat děti?

Dítě vždy přepravujte v autosedačce, která odpovídá věku dítěte. Autosedačky plní podobnou funkci jako bezpečnostní pás - pevně podrží dítě v sedačce.

Nejnebezpečnější situace při přepravě dítěte v osobním automobilu:

  • dítě v náručí (zadní, přední sedadlo),
  • nepřipoutané dítě na předním a zadním sedadle,
  • zádržný systém a aktivní airbag na předním sedadle,
  • dítě stojící vzadu mezi sedadly.

Podle věku a hmotnosti vašeho dítěte odpovídají typům autosedaček následující skupiny:

  • děti o hmotnosti do 10 kg zhruba ve věku do 6-8 měsíců: skupina 0,
  • děti o hmotnosti od 9 do 18 kg zhruba ve věku od 9 měsíců do 4 let: skupina 1,
  • děti o hmotnosti od 9 do 25 kg zhruba ve věku od 4 do 7 let: skupina 2,
  • děti o hmotnosti od 15 do 36 kg zhruba ve věku od 4 do 12 let: skupina 3.

Mediální kampaně

V uplynulém roce jste mohli narazit na slogany typu: „Smrt se nepoutá!“, „Připoutejte, se prosím“, „Pásy jsou sexy“ či „Nehodě zabránit nemůžete, smrti ano (pokud používáte bezpečnostní pásy na všech sedadlech)“. Jednalo se o mediální kampaně (např. BESIPu a Ministerstva dopravy), které se měly dostat do podvědomí všem řidičům a pasažérům.

V zahraničí mediální kampaně běží řadu let. Například v Anglii nevěděli, jak snížit úmrtnost na silnicích, tak se rozhodli k represivní mediální kampani, která ukazovala v podobě krátkých šoků tragické následky dopravních nehod, při kterých nebyli cestující připoutáni. Dokonce se tyto šoty pouštěli i dětem ve školách. 
 
Největší část úrazů způsobených dopravní nehodou se smrtelnými následky jsou mozkolebeční poranění, která vznikají většinou právě při nezapnutých bezpečnostních pásech. Náraz hrudníkem na volant znamená zlomeniny žeber, poškození životně důležitých orgánů, vnitřní krvácení, zlomeniny stehenních kostí nebo pánve.

Bezpečnostní pás není všemocný a jeho použitím zvyšujeme šance na přežití či menší rozsah zranění, nikoli zamezení nehody. Nepoužití této standardní ochrany je hazard se životem, ale především životem ostatních zúčastněných případné kolize.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků