Proč bych nevylepil "Z" na auto

„Zetko“, Z, začátečník, zajíc… Každý ten symbol pro začínajícího řidiče nazýváme po svém. Jeho majitel mám dává najevo, že ještě nedávno jeho zpocené dlaně křečovitě svíraly volant auta s nápisem autoškola.
Proč bych nevylepil "Z" na auto

Nejprve bych se rád zmínil o soukromém průzkumu veřejného mínění, který jsem provedl ve svém okolí. Cílem bylo zjistit, jak my, „světaznalí“ řidiči, reagujeme na začátečníky. Tedy přesněji na ozetkované (a na první pohled viditelné) začátečníky. Sedm lidí z deseti mi odpovědělo, že „si na ně dají bacha“. Má to logiku. Jestliže někdo s řidičákem ještě vařícím od laminátoru na dopravce vyrazí do pražských ulic, zdaleka se od něj nedá očekávat bravurní přejíždění z pruhu do pruhu, či svižný rozjezd na zelenou. Snad spíš vybočení bez blinkru, pomalou jízdu tam, „kde každej kouká šlápnout na plyn“ a podobné „neřesti“. Tak většina z nás podvědomě zbystří pozornost a předejde tak možnému maléru.

A nyní k jádru věci. Jestliže existuje tento dobrý důvod k vylepení zetka na okno vozu, pokud na silnicích právě začínám, proč nejsou na autech vidět?! Jsem přesvědčen, že nebudu daleko od pravdy, když budu příčinu hledat v naší přirozené ješitnosti a sebevědomí. Opět se opřu o svůj průzkum. Šest dotázaných z deseti odpovědělo, že by jako začátečníci zetko nevyvěsili proto, že by tak utrpělo jejich řidičské JÁ. Se zvyšujícím se počtem řidiček, se dnes na začátečnice nedegradují ani ženy, pro které dříve toto označení bylo polehčující okolností v různých kritických situacích. Pro úplnost dodávám, že tři zástupci lidu z mého průzkumu byli skálopevně přesvědčeni o dokonalosti svého řidičského umění ihned po ukončení autoškoly a pouze jeden by se zetkem vyrazil do ulic (chtěl bych to vidět v praxi).

Jsem na rozpacích. Hloubám-li ve svém nitru, musím si přiznat i svůj odpor k označení začátečník. Chápu sice jeho kladný význam, ale… Je to jako s mobilními telefony. Před pár lety celkem běžná otázka „Jak to mám zavěsit“, zní dnes opravdu archaicky. A kdopak by se veřejně přiznal svému okolí bravurně prohánějícímu WAP, že ještě neumí třeba napsat SMSku.



 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků