Proč by Rudolf Diesel jezdil ve Volvu?

Po té, co jsme se měli osobně možnost přesvědčit o kvalitách nového dieselového motoru Volvo, zdá se být odpověď na tuto otázku velice jednoduchá.
Proč by Rudolf Diesel jezdil ve Volvu?
Společnost Volvo Auto Czech představila, spolu s modelem S60 AWD, se kterým jsme vás seznámili včera, i dvojici nových vznětových motorů pro S60, V70 a S80. První z nich je označován jako D5, označení je ekvivalentem k označení T5, které v řadě benzínových motorů symbolizuje „špičku“ nabídky.
Základem nového motoru je hliníkový blok, který byl poprvé představen v roce 1991 v modelu 850. Není bez zajímavosti, že z hliníku je i hlava válců. Celková hmotnost motoru je 185 kg, což je údaj, za který se vůbec nemusí stydět. Motor využívá technologii přímého vstřiku Common rail druhé generace, která je schopná vyvinout tlak až 1 600 barů a turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek.

D5 je pětiválcový motor o objemu 2.4 litru a nabízí velmi dobrý výkon 163 ks při 4 000 ot./min. Pozadu za výborným výkonem nezůstává ani točivý moment. Hodnota 340 Nm v rozmezí od 1 750 do 3 000 ot./min je také velmi zajímavá.

V nabídce Volva je i druhý vznětový motor, označovaný jako 2.4. Je konstrukčně shodný s D5, ale používá jiný software řídící jednotky, což má za následek snížení tlaku turbodmychadla. Projeví se to snížením výkonu motoru na 130 ks.

V první fázi prodeje  jsou vznětové motory k dispozici jen s pětistupňovou manuální převodovkou a samočinná převodovka bude k dostání koncem roku.

Za volantem

K testovací jízdě jsme si vybrali Volvo S80 D5. Jak vyplývá z označení, automobil byl vybaven silnějším motorem o výkonu 163 ks. Volvo S80 nás zaujalo prostorným interiérem s dokonalým zpracováním a kvalitou použitých materiálů. Po správném usazení řadíme první převodový stupeň a vyrážíme na testovací okruh vedoucí po úzkých okreskách s klasickým, tedy ne zrovna dobrým povrchem.

Podvozek S80 se s nástrahami trasy vyrovnává na výbornou a ocenit musíme i bezchybný a plynulý zátah silného motoru. Ke zrychlení z 80 na 120 km/h mu stačí cca deset vteřin, a to při zařazeném pátém rychlostním stupni. Obecně je motor velice pružný (vzhledem k 340 Nm se není čemu divit) a nezáleží mnoho na tom, jaký rychlostní stupeň je právě zařazený.

Co říci na závěr?

Je jednoznačné, že vznětový motor je tím prvkem, který v nabídce Volva chyběl. V Evropě se totiž průměrně 44 % automobilů vyšších tříd prodá se vznětovým motorem, v Čechách se předpokládá, že jich je 60 až 70 %. Jak nám sdělili zástupci společnosti Volvo Auto Czech, je předpoklad, že uvedením vznětových motorů vroste prodej o cca 30% nad současnou úroveň.

Volvo S60 D5 stojí na českém trhu v základním provedení Kč 1 175 000,-, slabší varianta S60 2.4 TD bude stát Kč 999 000,-.Volvo V70 D5 přijde na Kč 1 240 000,- a luxusní limuzína S80 D5 Kč 1 299 000,-.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

 





TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků