Proč auta na Pikes Peak potřebují tak obří spoilery? Problémem je řídký vzduch

Při vývoji auta na Pikes Peak se inženýři musí potýkat se specifickými okolnostmi. Svůj vývoj popsali lidé z Volkswagen Motorsport, kteří chtějí rekord mezi elektrickými prototypy.

Prototypy pro nejslavnější závod do vrchu v americkém Pikes Peaku jsou na první pohled extrémní. Především po aerodynamické stránce. Při stoupání se s nadmořskou výškou stává vzduch řidším. Motory ztrácejí výkon, nemají dostatek kyslíku, ale karoserie vozu je také schopna generovat řádově méně přítlaku. Proto rekordní Peugeot 208 PP dostal zadní spoiler z vozu 908 HDi pro Le Mans. A z toho důvodu také vypadá Volkswagen I.D. R, který se chystá na letošní ročník, tak, jak jej počítače stvořily.

"Startovní čára je v nadmořské výšce téměř 2900 metrů, cíl v 4300 metrech. Tam panují kvůli nízkému tlaku vzduchu jiné aerodynamické podmínky než na závodním okruhu v nížině,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. "Celá karoserie je koncipována tak, aby vytvářela co největší přítlak, aniž by kladla nadměrný aerodynamický odpor vzduchu,“ shrnuje Demaison úkol, před nímž stál jeho tým.

Volkswagen I.D. R chce přepsat historii. Má jenom dva měsíce na přípravu!

Volkswagen I.D. R chce přepsat historii. Má jenom dva měsíce na přípravu!

Vizuálně nejmarkantnějším výsledkem této strategie je předimenzovaný zadní spoiler. „Vzhledem k nadmořské výšce Pikes Peaku je hustota vzduchu v průměru o 35 procent nižší, čímž ztrácíme také 35 procent přítlačných sil v porovnání se závodním okruhem v úrovni hladiny moře. Část těchto ztrát kompenzujeme předimenzovaným zadním spoilerem,“ vysvětluje Willy Rampf, technický poradce projektu s mnohaletými zkušenostmi z Formule 1. Automobilky se často chlubí kilogramy, které dokáže v přítlaku auto dosáhnout. Jenže u tohoto vozu jsou to čísla vyšší, než je jeho pohotovostní hmotnost.

Volkswagen Motorsport testoval na modelu v měřítku 1:2 velký počet různých variant závodního vozu pro Pikes Peak v aerodynamickém tunelu. Následně byla karoserie v měřítku 1:1 ještě cizelována ve vývojovém centru Porsche ve Weissachu. „Bylo velkou výhodou, že jsme mohli využít zdroje v rámci koncernu,“ potvrzuje Demaison.

GTI Treffen 2018 obrazem: Když se sejdou stovky milovníku Volkswagenů

GTI Treffen 2018 obrazem: Když se sejdou stovky milovníku Volkswagenů

Výhodou při navrhování aerodynamiky je elektrický pohon auta. Sériové vozy své otvory pro chladič zakrývají, I.D. R jich také potřebuje méně, protože netřeba sání, ale závodní ústrojí o výkonu 500 kW účinné chlazení také potřebuje. Negativní vliv na účinnost chlazení má opět řídký vzduch ve vysoké nadmořské výšce.

První zkušební jízda na originální závodní trati v USA je plánována na konec května. Poté začne pro jezdce Romaina Dumase a tým konečná fáze příprav na závod, který se uskuteční 24. června. Cílem je překonání rekordu ve třídě elektricky poháněných prototypů, který má v současnosti hodnotu 8.57,118 min.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků