Problém nemá automobilka Peugeot, ale premiér Hollande

Od řidiče Peugeotu nelze očekávat, že by nad svou značkou udělal kříž. Ale i soudnější člověk musí uznat, že druhý největší výrobce aut v Evropě neplave jen v nedohledném moři špatných zpráv.
Problém nemá automobilka Peugeot, ale premiér Hollande

Pětimiliardová ztráta v eurech jde na vrub už dříve oznámenému odpisu třetiny majetku kvůli nemohoucímu evropskému trhu. Očištěné hospodaření za minulý rok sice bylo také ve ztrátě, ale menší, než se čekalo.

Rodina Peugeotů sice zažívá hubené roky, ale svou značku na trhu udrží. Co Peugeotu zatápí mnohem více, je šílená snaha francouzské vlády se v dobrém i špatném vlámat do automobilky. Peugeot může být pro vládu tisíckrát „národním klenotem“, ale to přece nic nezmění na tom, že jde o soukromou firmu.

Když v polovině sedmdesátých let krachoval Citroën, mohl bankrotující firmu převzít mocnější Peugeot. Kdo ale nyní převezme francouzskou jedničku? Stát? Pozor, to není žádné tabu.

Barack Obama vykoupil za peníze daňových poplatníků celý Detroit a firmu General Motors dokázal dotlačit k pozoruhodnému zmrtvýchvstání. Německá kancléřka Merkelová si v roce 2010 zase narýsovala jasnou čáru, jak dalece je spolková vláda schopna pomoci churavějícímu Opelu, a není její vinou, že právě firma General Motors od obchodu nakonec couvla.

Evropa se bojí o automobilky, souhlasí s pomocí pro Peugeot

Evropa se bojí o automobilky, souhlasí s pomocí pro Peugeot

Ale protahované francouzské patálie s Peugeotem ukazují, že existují i vlády, které nevědí, co od svých „národních“ automobilek chtějí.

Peugeot krizi přestál celkem slušně, když rodina Peugeotů přibrala do party opět General Motors. Dokonce se spekulovalo, že by nikým nechtěný německý Opel mohl v této alianci skončit pod francouzským lvem. Jenže pak se po všemožných šrotovných naplno projevila slabost evropského trhu v kombinaci s nadprodukcí evropských aut.

A francouzská vláda zavelela své socialistické ani hot, ani čehý. Už loni sice poskytla firmě záruky za sedm miliard eur. Když však firma logicky přišla s propouštěním, socialistický kabinet o tom nechtěl slyšet.

Realita byla ale nakonec silnější. Propuštění osmi tisíc lidí bylo pro Françoise Hollanda (na snímku) nepřijatelné. Dnes je ovšem jasné, že do příštího roku Peugeot propustí přes 11 tisíc zaměstnanců. Symbolem socialistického tatrmanství je pak ministr pro průmyslovou obnovu Arnaud Montebourg, který Peugeotu a dalším soukromým firmám halasně zakazuje propouštět. A následné propouštění pak jen sleduje.

Peugeotu ještě není nutné brát míru na rakev. Řidič této značky musí doufat, že auta se lvem se zachrání na trhu vlastními silami. Ale francouzská vláda si už pro jednou musí rozmyslet, co po Peugeotu chce.

Buď může mít soukromou firmu, která umí v horších časech zhubnout, anebo státem řízený moloch, který trpí přezaměstnaností a blíží se k bankrotu.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků