Pro pražskou mládež je v Praze příliš mnoho aut

Pro pražskou mládež je v Praze příliš mnoho aut

Unikátní dotazník mezi mládeží vypracovaný iniciativou Auto*Mat a o. s. Oživení ukazuje nejen na obtíže, které zažívají adolescenti při cestování v MHD, ale také na problém alternativní dopravy. Z dotazníku vyplynulo, že ¾ respondentů by rádo jezdilo do školy na kole. Chybí ale cyklostezky, které by jim to umožnily. Pro téměř 90 % dětí je Praha městem přecpaným auty.

Průzkumu, který proběhl v rámci 3. ročníku Velké studentské cyklojízdy, se zúčastnilo celkem 112 pražských studentů ve věku od 12 do 20 let. Odpovídalo 82 chlapců a 35 dívek. Respondenti si nejvíce stěžovali na přecpanou MHD a nedostatečnou kapacitu některých spojů. Negativně se vyjadřovali i ke změnám v dopravě. Jmenovali zejména narůstající zpoždění a příliš dlouhé časové intervaly. Vadily jim ale i zácpy na silnicích a starý vozový park.

„Z našeho dotazníkového šetření vyplynulo, že 78 žáků a žákyň by rádo jezdilo do školy na kole. Brání jim v tom ale vysoký silniční provoz, množství nebezpečných míst na cestě a nedořešené cyklostezky. Ty nejsou často vůbec propojené,“ uvedla Jana Pírková z iniciativy Auto*mat. „Cyklista se tak dostává do riskantních, někdy i životu nebezpečných situací. Studenti proto nejvíce využívají MHD, kterou jezdí 99 ze 112 dotázaných.“

„Potěšilo nás ale, že přes zmíněné výhrady uměli studenti pražskou MHD i ocenit. Kladně hodnotili například poměrně slušné pokrytí města a rozmanitost spojů. To je v době prudkého nárůstu osobní automobilové dopravy v metropoli pozitivní zpráva a po zavedení kontroverzních změn v pražské MHD také jednoznačné poselství zástupcům hlavního města, že do systému pražské hromadné dopravy je třeba investovat, ne se snažit na něm ušetřit,“ říká Eva Šuchmanová ze sdružení Oživení, které pořádá projekt Výchova k udržitelné dopravě na školách a společně s Auto*matem projekt Velká studentská cyklojízda.

Studenti by rádi jezdili do školy na kole. Tato možnost jim je ve většině případů odepřena. Pražské cyklostezky na sebe totiž nenavazují a mladí lidé by tak na kole byli vystaveni příliš vysokému riziku. Polovina studentů hodnotí jako největší překážku provoz v pražských ulicích, přičemž 86 dotázaných tvrdí, že v Praze je příliš mnoho automobilů. V případě, že by byla Praha vybavena odpovídající infrastrukturou, parkování kol ve škole by pro žáky nebyl velký problém, neboť 71 respondentů odpovědělo, že jejich škola je vybavena parkovacími místy pro kola.

Zdroj: Auto*mat
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků