Pro a proti: nafta versus benzín

96 komentářů

Radek
11. listopadu • 1:18

Nafta ma vetsi kompres tak si myslim ze benzin ma vetsi zivotnost ne?

Radek
11. listopadu • 1:18

Nafta ma vetsi kompres tak si myslim ze benzin ma vetsi zivotnost ne?

Radek
11. listopadu • 1:18

Nafta ma vetsi kompres tak si myslim ze benzin ma vetsi zivotnost ne?

bodie
26. ledna • 22:06

Vážení pánové,případně dámy.

Po přečení některých náhodně vybraných příspěvků do této diskuze jsem nabyl dojmu,že někteří si opravdu jen potřebují dokázat,to,že někde uvidí něco,co napsali oni.Vněkterých přízpěvcích jsem se dočetl úplné s prominutím kraviny!jsem zaměstnán v oboru a taky jsem v oboru vystudoval,tak než zase někdo bude chtít psát nějaký příspěvek ať si laskavě ujasní pojmy jako je EOBD (evropská palubní diagnostika) a neplete si je s něčím úplně jiným,nebo třeba ,,nafťák a diesel,, tyto pojmy jsou totiž totožné,nebo např. proč by nemohl existovat motor tdi common rail?ten už dávno existuje,to jen vy se chlubíte tím,že znáte všechny motory podle označení a výkonu,div ne podle typových čísel a přitom o nich nic nevite!!!lidi,vždyt píšete totální blbosti,zamyslete se nad tím ,něž to pošlete dál!!!

lenka
14. října • 22:35

lidi,prosim o mensi info,muze mi nekdo ve strucnosti porovnat trbodiesel a atmosfericky diesel?jaky je mezi nimi rozdil?

Kim
22. září • 17:59

Zajímavá diskuze, ale u těch výpočtů na léta dopředu jaksi chybí perspektiva. Uvažovat v dnešních cenách pohonných hmot v perspektivě za 5 let mi nějak nesedí. Nebo si snad někdo myslí že budou levnější? Pokud bude cena vyšší, tak se množství kilometrů na vyrovnání nákladů přece sníží. Teda já jsem asi zaujatý, neboť mám TDI od roku 1998. Ale podle mých výpočtů se mi náklady už vrátily. Také se přiznám že jsem si už zvykl na průměrné spotřeby v rozpětí 4 až 5 litrů, a nějaký dobrý benzíňák se spotřebou 7 až 8 litrů by mi asi už neseděl. Těch důvodů je celá řada. Nebudu opakovat předchozí autory. Tak z jiného soudku, nikdo tu například nezmínil že na plnou nádrž ujede cca 1.200km. Ekonomické důvody samozřejmě platí i v případě že by nafta stála tolik co benzín. Ten argumet s nižší cenou nafty jak se často předhazuje je nic moc, ten rozdíl je 5 až 10 procent. Ale rozdíl ve spotřebě může být až 50 procent při městském prvozu (nafťák má při částečném zatížení mnohem vyšší účinnost než benzin), mimo město tak 30 procent. A to už je znát. Zkoušel někdo z vás spočítat za kolik korun spotřebuje pohonných hmot jeho vůz za svojí životnost (těch 300 až 500 tisíc km)? Nechci malovat čerta na zeď, ale dokáže si někdo z Vás představit že by např. v roce 2008 mohly stát pohonné hmoty cca 50,-Kč ? Myslíte si opravdu že to není možné? To by ty výpočty asi vypadaly úplně jinak. Pak by mohlo být mnoha lidem skutečně jedno že ta nafta klepe a že se to tak hezky nevytáčí jako ten benzíňák. Ty auta co se dnes kupují budou v té době tak akorát na prodej jako ojetiny. Já tedy plánuji příští rok nové auto a určitě to bude zase nafta.

Huf
10. září • 11:46

Vážení, už to nemohu dál nečině číst a musím se v krátkosti vyjádřit. Jezdím jak s TDI-PD (cca 100kW), tak s 20V turbem (110kW). V minulosti jsem holdoval spíš benzínu (ale nepil jsem ho).
Podle mně má dobrý moderní turbodiesel pro běžného člověka spoustu výhod.
Navíc záleží na konkrétním porovnání motorů pro daný typ vozu. Např 1.8T x TDI, 2.016V x tdci, 318i x 320d, 330i x 330d, V6 30V x V6 TDI... Někdy je lepší diesel, jindy benzín.
Kdo se někdy svezl v nové 330d (150kW, 410NM), jistě mi dá za pravdu, že je to dělo. Zvuk bomba, tah bomba, spotřeba bomba. U tohoto vozu bych asi volil naftu (po čipu 180kW , 0-100 za 6,5s). Jiný případ je například Oktávka. 1.8T je oproti nové TDI PD 96kW nezanedbatelně levnější, tišší, výkonější a vůbec jízda v ní je rozhodně příjemnější, než v TDI-PD. Navíc 1.8T rozhodně není nenažraný. Tady bych bez zaváhání volil 1.8T. Další příklad je Passat (Superb) v automatu. V6 30V 142kW jede velmi vlažně a za 15l/100km. V6TDI si s tiptronicem rozumí o poznání líp a navíc automat eliminuje u tohoto vozu jeho nepříjemně markantní nástup výkonu u 1500ot a jeho absolutní nedostatek pod touto hranicí. Poslední příklad je sice předražený, ale brutální V10 TDI v Touaregu. To auto mně strašně příjemně překvapilo. Zvukem, zátahem, prostě vším. Škoda té cenovky. Do podobného tanku bych ale rozhodně jinou motorizaci nevolil. V8 4.2 je proti ní taková upachtěná...

Resumé? Kdo odsoudí naftu nebo benzín plošně, je podle mně primitiv, moc toho o moderních motorech neví a jeho zkušenosti s nimi budou buď kusé, nebo žádné. Sám budu další auto kupovat v benzínu (turbo), ale na naftu z pohledu uživatelské přívětivosti při provozu nedám dopustit.

G.
9. září • 19:46

Úvodem bych chtěl upozornit, že veškerá srovnávání dieselových a benzínových motorů mimo ekonomického efektu, jsou pouze subjektivní dojmy a pocity každého člověka. Jako vše ve světě se i v tomto případě vše řídí pouze penězi. To znamená, že pokud  by lidé nebyli pod vlivem vidiny "levnějšího provozu", tak by asi žádný z nich vůbec na diesel nepomyslel, neboť mimo ekonomického provozu a to ještě pouze za předpokladu  ujetí minimálně  30 tisíc kilometrů/rok  a  úspora se dle mého názoru výrazně projeví spíše až nad 50 tis. ročně a proti zvýšené pořizovací hodnotě až po několika letech, nemají prakticky žádné výhody. První nevýhoda  a tu pocítí cestující nejvýrazněji,  je hlučnost a vibrace, kdy při studeném motoru je ramplování přímo nesnesitelné a člověk zvyklý na sametový chod benzínového motoru ihned po nastartování  je deprimován. Ani po zahřátí motoru nedochází k výraznému ztišení a  snížení hluku začíná až při vyšších rychlostech nad 120km/hodinu, kdy je motor částečně přehlušen aerodynamickým hlukem obtékajícího vzduchu a hlukem odvalujících se pneumatik. Při nižších otáčkách motoru, tj. při jízdě ve městě, jsou vibrace a hluk také vysoké a ani dynamika při častých rozjezdech není do dosažení otáček kolem 2000/min nijak uchvacující. Dále mají diesely také větší náklady na údržbu a servis, pominu-li nižší cenu nafty. Dražší motorový olej, většinou i jeho častější výměna a výměna palivového filtru. Také se odráží v nákladech i vyšší pořizovací cena vozu, tím i vyšší havarijní pojištění a většinou i povinné ručení z důvodu nejčastějšího obsahu 1,9 a výše. Dynamika vozů s přeplňovanými diesely ( na nepřeplňované raději zapomeneme ) také není příliš valná a i přes opěvovaný vysoký kroutící moment a je při stejném obsahu srovnatelná s nepřeplňovanými benzínovými motory. Také vyzdvihovaná trvanlivost dieselů nebude již o mnoho vyšší oproti moderním benz. motorům, z důvodů vysokotlakového přeplňování , většímu zatížení a také větší složitosti vstřikovacích čerpadel a turbodmachadel.

Také ekologická zátěž, je u dieselů větší a jsou běžná oblaka páchnoucího dýmu za akcelerujícími nebo v kopcích pod zatížením jedoucími automobily nejnovějších modelů věhlasných značek s diesely opatřenými nejnovějšími výkřiky techniky jako je  TDI Common-rail či Pumpe-Duese.

Vyzdvihování motoru 1,9 TDI PD / 96kW v sportovní Fabii RS se mi zdá výsměchem skutečným motorům pro sportovní vozy a nebo spíše zástěrkou výrobce, který v současné době nemá žadný lepší motor pro Fabii RS (k dispozici je zatím pouze starší benzínový dvouventil. dvoulitr v běžných sériových vozech).

Tedy shrnutí - kdo je vlastně typickým zájemcem o diesely: V dobrém případě člověk, který opravdu najezdí ročně 30-50 tisíc kilometrů a je pro něj nejdůležitějším faktorem úsporný provoz  především i při vyšších rychlostech a hluk, vibrace a další navýhody dieselu jsou pro něj až na druhém místě. V horším případě ten, který pod vidinou teoretické úspory za naftu, dá na současný modní trend vyzdvihování diselů nad benzínové motory a ve skutečnosti nenajede víc jak 20 tis. km/rok a veškerý ekonomický efekt je tu a tam.

Nicméně každý má ale nakonec právo na svobodné rozhodnutí a uspokojení vlastních potřeb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Huf
10. září • 11:26

G> I Ty popleto... TDI Common-rail??? Moc teoretizuješ. Podle toho, co píšeš, moc zkušeností nemáš.
Nicméně Tvá rešerše je napsána, potřeba uspokojena a tak je to dobře

Nalim
8. září • 8:57

Vie niekto porovnať Fabiu 1,2 47kW vs. SDI 47 kW

TT
4. září • 19:18

mam micru benzin 1.4 16V je to bomba ,zive, tiche a hlavne mi to po ranu neklepe do hlavy

TT
4. září • 19:18

mam micru benzin 1.4 16V je to bomba ,zive, tiche a hlavne mi to po ranu neklepe do hlavy

JirkaK
1. září • 18:57

Dieselový motor má proti benzínu dvě zásadní technické výhody.  První je v tom, že se u něj výkon řídí množstvím vstřikovaného paliva a vzduchu je tam pořád stejně na volnoběh i plný plyn, zatímco u benzínu se reguluje škrtící klapkou i množství nasávaného vzduchu.  U benzínového motoru se část výkonu spotřebuje na nasátí směsi, což u dieselu odpadá. Druhou zásadní výhodou je vyšší kompresní poměr  až 1:20 proti benzínu který má v průměru 1:10.  Výsledkem je větší energetická účinnost spalování , u benzínu se pohybuje kolem 30% a u dieselu kolem 40%, a proto ta nízká spotřeba paliva.

Diesel má ale taky dvě zásadní technické nevýhody. Tou první je nutnost pravidelných výměn a nebo repasí  příslušenství, jako jsou vstřikovací trysky, vstřikovací čerpadla, u TDI turbodmychadla, i když samotný motor vydrží hodně. To stojí docela dost peněz, zatímco benzínový motor při slušném zacházení najezdí půl milionu a stačí včas měnít olej a svíčky. Tím se výhoda nižší spotřeby levnějšího paliva většinou eleminuje.  Další nevýhodou je relativně rychlý vývoj a tím v podstatě nevyzkoušená konstrukce ve stylu "hurá, funguje to, honem s tím do výroby, ať nejsme pozadu", zatímco benzínové motory mají léty vyzkoušenou a ustálenou konstrukci.

Závěr je pro mě asi takový - když budu mít na nové auto a jeho pravidelnou obměnu po 5 letech nebo 100 000 km , tak diesel ano. Jenže já na nové auto nemám, a tak koupím 5 -6 let starou ojetinu s tím, že při mých 10 000 km ročně vydrží dalších 10 let. V tom případě se bojím, že při koupi nafťáku dám 50 - 100 tKč do výměn a repasí výše uvedených součástek, zatímco benzínový motor v případě nouze zgenerálkuju svépomocí za nějakých 20 000 Kč. Diesel si často kupují lidi kteří najezdí hodně km, zatímco u benzínu je velká naděje, že sloužil jako rodinné auto se kterým se jelo dvakrát týdně na nákup a dvakrát ročně na dovolenou. Navíc podstatná část dieselů u nás je čipovaná, a v tom případě si myslím že takový motor je finanční časovaná bomba. Taky ze zkušenosti vím, že když v zimě vylezu po noční z fabriky a je dvacet pod nulou, tak moderní benzíňáky bez potíží odjedou, ze starých škodovek a žigulíků tak půlka a nafťáky tam zůstanou stát. Proto je pro mě prioritou dlouhodobá spolehlivost auta i při velkém množství najetých km a laciné opravy pokud možno doma v garáži, zatímco jestli měsíčně projezdím 1000 Kč nebo 1400 je zanedbatelné. Takže v mém případě jedině benzín, diesel ani omylem.

A kdybych měl dost peněz, tak nebudu přemýšlet o dieselu ale benzínovém třílitrovém šestiválci.  Pocitový rozdíl mezi takovým motorem a dieselem je asi jako barevnou a černobílou televizí. Myslím že se nikdo nedíváte na černobílou televizi jen proto, že vezme o polovinu míň proudu

Tom
4. září • 14:17

Z tveho clanku plyne,ze jsi asi projel uz opravdu hodne naftaku.Vstrikovaci trysky se serizuji,ale nevymenuji. Vymenuji se jen v pripade,kdyz je ridic prase,nemeni filtry,pretaci motor a tankuje u kdejakeho buldozeru nebo Tatry.To same o vstrik cerpadlech. Je to asi jako u benzinaku,tam ti odejdou vstriky (jeden stoji 4-8 tis,na naftaka okolo1-1,5 tis  ),pak zase ventilove sedla, moderni strikacky jsou samy potenciometr a rele, o civkach a kabelech se ani nebavim, neznam starsi benzinak jakekoliv znacky,ktery by toto nemusel menit. Ono tech  20 000 V dava elektrice pekne zabrat.Ve firme mame jednoho Passata TDI 66kW,r.v. 96, naj. 300 000km,strida se na nem cca 5 lidi a meni se v nem jen olej a remeny. Ja sam mam stareho Citroena BX 1,9 D,najeto 250 tkm, a v - 20°C napoprve startuje, a jsem u fabriky jeden z prvnich ,ktery odjizdi. Ano jsou diesly ktere uz nenastartuji,mel jsem taky takoveho a kdyz bylo pod -10°C,tak jsem jel radeji vlakem, ale ten mel najeto pres 500 tkm.

JirkaK
5. září • 21:22

Ano, klidně se přiznám že s diesely jsem toho najel fakt minimálně - prakticky jen když si někdo známý koupil auto a chtěl se pochlubit.  Nijak mě to neláká, důvody jsem už popsal. S benzínovým 2,2 MPI jsem naprosto spokojený a do budoucna to vidím zase minimálně na dvoulitr když zůstanu chudý, a na třílitr pokud náhodou zbohatnu

Re: elektrika u benzínu - zapalovací cívka mě odešla  jen jednou, kdysi u Wartburga. Zapalovací kabely, botky, atd nikdy, Na dnešním autě (Renault 21) mě žádný potenciometr odejít nemůže, protože tam není.  Tyhle systémy mají snímač podtlaku v sání, původem od GM, o jeho poruše jsem na rozdíl od bošáckých potenciometrů nikdy neslyšel. Za sedm let jsem vyměnil 1x lambda sondu (neoriginální 2500,-) a snímač teploty chladící kapaliny (cca 2000,- originál).

Pokud jde o relátka, elektroniku, atd tak tou jsou moderní common-raily a PD prolezlé taky. Zrovna tak ventilová sedla má i každý diesel.  Stačí je po několika stech tisících km zabrousit, s výjimkou kombinace motorů bez automatického seřizování ventilové vůle a řidičů se sníženou inteligencí.  Pokud jde o vstřikovací trysky, bylo by možná zajímavé aby se k tomu vyjádřil někdo kdo má přehled. Podle mých informací se totiž u Octavií musí pravidelně měnit po určitých km intervalech, jinak hrozí propálení pístů, a značkový servis si za to účtuje kolem 30 000 Kč.  Možná ale nejde o staré TDI s rotačním čerpadlem, ale novější PD. Že by na tryskách bylo něco k seřizování nevím,  seřizují se stará rotační čerpadla, většinou před každou emisní kontrolou za zhruba 5000,- , navíc ty emise stojí 2x až 3x víc než na benzínový motor, a díky metodice kdy se motor vytočí nadoraz občas nějaký nevydrží. Oprava turba ( součástka která se točí rozžhavená do červena v 60 000 otáčkách těžko vydrží dlouho) - četl jsem tady ve starších diskusích (h)různé ceny, od 10 do 50 tisíc...

Pája
2. září • 19:26

Třílitrový (v mém případě 3,5 24V) šestiválec v benzínu nemusí být zase tak drahý jako nějaké kadla-kadla TDi ... mrkni třeba na můj článek o Chrysleru Vision, který tu někde na Autorevue.CZ bude... Pokud jde o mne, jednoznačně upřednostňuji vysokoobjemové benzínové motory před turbonaftou. Jednak životnost turbodmychadla je kratší než životnost motoru, natož pak tak velkého a objemného. Příhoda: dnes jsem si na Autorevue četl článek o Fabii RS a koukám na ty údaje o otáčkách a rychlosti a říkám si... jak je to možné, že moje auto točí zhruba stejné otáčky jako ta Fabka na pětku až šestku a přitom je můj motor skoro dvakrát větší??? Pak mi došlo, že je to dýzl... Nezaměnitelný zvuk, nesrovnatelně větší výkon, srovnatelný kroutící moment a jen o něco větší pojistka... argumenty pro Velký benzín!

Hle, někdo připomněl i spotřebu: no dobře... Praha-Wullowitz-Linz-Villach-Pula: 8,7 l/100 km s tempomatem v rakousku na 130, zpátky 9,3 l/100 km bez tempomatu...

Rozdíl provozních nákladů při dnešní ceně benzínu a nafty zhruba koruna na kilometr... rozdíl pořizovací ceny (můj vision vs. octavia Tdi) zhruba 100 000 kč, rozdíl v pohodlí a výbavě nesrovnatelný... ??
Nafta je pro děcka...

xX
3. září • 11:35

A taky pro socky

Peter L
5. září • 9:07

to bolo trefné. Zvlášť s tvojou 1,5. Socky si naozaj musia kupovať motor, ktorý je 2 x taký výkonný a pritom žerie o polovicu menej, ako tvoja kosačka. Čo si kúpiš nabudúce - 1,0 37kW?

xX
5. září • 11:26

Od nekoho kdo ma sluzebaka jsou tyhle kecy fakt dobry . Nevim proc bych si kupoval auto za 2 melouny, kdyz mi bohate staci auto za 1/2 melounu, z vybavy mi staci akorat klimatizace a elektricky okna. Navic jak uz jsem nekolikrat psal, tak najezdim do 30tis. km rocne, takze mi ta 1.5 bohate staci. Takze proc bych za auto stejny kategorie mel davat o 100 tisic vic, jen abych mel turbo traktor kterej je pak tak akorat hlucnej, je nej 2x vetsi povinny ruceni a zere o dva litry nafty na 100 km min. Fakt genialni logika. S penezma totiz mam ruzny priority a v soucasny dobe ja auto docela dole, prave potrebuju splatit hypoteku a pujcky v hodnote A6 s trilitrem, pak k tomu paralelne nasetrit na pozemek v hodnote Porsche Boxster a nakonec na tom postavit barak asi tak v hodnote Ferrari Manarello. A to v vse v pristich 10 letech. Doufam ze uz chapes, proc nemam auto za 2 melouny.

BTW auto s 2x tak vykonnym TDI motorem to by 1.9 TDI nebyla .

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Peter L
5. září • 11:46

No vidíš - na nákup auta máš legitímne dôvody a pritom ťa uráža, keď som ťa označil za socku. Preto nerozumiem, prečo ty urážaš ľudí, ktorý si tiež z legitímnych dôvodov a po zrelej úvahe kúpia turbonaftu.

Comprende?

xX
5. září • 14:26

Dobre - priznavam svoji chybu. Nechtel jsem aby to vyznelo jako urazka, spis jsem ironickt poukazoval na pro me nepochopitelny fakt, proc nekdo kdo ma volny prostredky na auto za milion se musi starat o spotrebu a desne vychvaluje ze jezdi za 6 litru nafty. Z meho hlediska je v tomto pripade to ze jezdim za 6 litru nafty nebo 8 litru benzinu naprosto irelevantni, jelikoz v cash-flow takoveho cloveka musi byt dostatek prostredku na oboji a i v pripade benzinu se musi jednat o mizive procento vsech vydaju. Pokud ne, tak je zrejme neco spatne a asi by si nemel kupovat tak drahy auto (protoze tim usetri predevsim ...)

Peter L
2. září • 8:57

lyžovačka Orava 25 pod nulou no problem. TDI.

comm
1. září • 21:13

CITACE: tak moderní benzíňáky bez potíží odjedou, ze starých škodovek a žigulíků tak půlka a nafťáky tam zůstanou stát....

Takze ty rad srovnavas MODERNI benzinaky, se starymi diesely (z te vety to tak vyplyva...). Moderni diesly rozvnez bez problemu odjedou, to mi ver.

Mam na TDI najeto 251 000 km, nikdy nebyla menena vaha vzduchu, vstriky, turbo, nic podobneho, stale jezdi bez problemu, a ANO, startuje bez potizi v -20°C ...

ETERIC
30. srpna • 17:46

Připadá mi, že v ČR se velmi setři na provozních nákladech, ostatně stejně jako v jiných postkomunistických zemích. I prodejní ceny ojetých naftových vozů, a obecně všech ojetých vozů  jsou v ČR velmi specifické, tj. velmi vysoké, což si vysvětluji velkou poptávkou po nich. A navíc, nafta je tu levnější, diesely mají jasně nižší spotřebu, lidé mají méně peněz a proto se více snaží šetřit kde se dá. Tímto si vysvětluji místní úspěšnost Octavie, která je navíc Škodovka, ke které mají zdejší (někteří) lidé trošku srdeční vztah. Jinak Octavie v západní Evropě není nijak výjimečné auto, a to ničím. Budiž, já sám Octavii mám, 1.8T, a jsem s ni velmi spokojen, spolehlivá, motor s rozumných výkonem a přijatelnou spotřebou. To jen tak na okraj, teď trošku jinak. Například v GB je Octavia TDI typické taxi auto, a proč? Málo žere, málo stoji, má velký kufr (!), ale jinak tam moc neletí, ostatně stejně jako všechny škodovky – pozor, je to jen můj subjektivní soud. A mám pocit, že naftové motory jsou na tom podobně, ostatně při vyšších průměrných příjmech je to stejně jedno, že nějaká ta utracena korunka padla za komfortnější benzinový motor, který je přeci jenom trochu jiné kafe po všech stránkách (zatím). Myslím, že se nebudu moc mýlit, když řeknu: čím bohatší lidé, tím méně důvodů pro koupi nafťáku (viz. USA, Japonsko,…) I proto bych diesel viděl jako ideální pracovní vůz, ale pro osobni užívání bych ho nechtěl, jeho nynější jedinou výhodou je zatím jen spotřeba (pokud neberu v potaz účinnost), a i ta, pokud není alfou a omegou při výběru vozu, padá. Ale vše záleží na výběru každého soudruha. J

Peter L
2. září • 10:07

A v rajchu si bol? A všimol si si tie nápisy (z troch písmen) na zadkoch MB, AUDI, VW? No schválne, čo tam bolo.

Obviňovať germánov z chudoby asi nemá význam. 

xX
3. září • 11:33

Je ale fakt, ze rakusaci (zvlast v CR pohranici) jsou pekny setrilci - tam jezdi na naftu snad kazdej. Na druhou stranu jestli to nebude tim, ze taky muzou kupovat naftu bez spotrebni dane (nebo dph, ted nevim), podobne jako cesky zemedelci. Pak sice koupi naftu do auta, ale prohlasi ze ji ma do traktoru a jezdi jeste levnejs. Tak to alespon praktikuje jeden muj znamej, kterej vlastni nejaky ty polnosti a je soukromej zemedelec (samozrejme ze na naftu pak jezdi jejich cela siroce rozvetvena rodina ...).

Ron Jeremy
2. září • 15:58

Jo, ale nebyly ze trech pismen, pamatuji si treba KOMPRESSOR, 4,2quattro, a taky 1.8T nebo VR6.  BTW, nejspíš to tam mám podstatně blíž, než ty.

algo
30. srpna • 19:42

celkove souhlas,  v USA to ale neni jen o kupni sile -  situace s diesely je tam zatim docela zacarovany kruh. Bezny motorista totiz nema poneti o existenci modernich dieselu (CR,PD,..), obecna predstava zde porad je, ze diesely smrdi, rvou a nejedou - tuto reputaci si zde diesely ziskaly koncem 70. let po ropne krizi, kdy se do USA zacaly jednak dovazet kvalitni diesely z Evropy (hlavne Mercedes  - ty jsou zde videt v hojem mnozstvi doposud), ale taky se do vyroby dieselu  pustili americke automobilky. A to uz bylo horsi. Vetsinou se jednalo o uspechane  prestavby z benzin. motoru a  podle toho to vypadalo. Dnes zde zadny americky diesel z teto doby uz nepotkate - bud se uz po...., nebo mel tak spatne vlastnosti, ze skoncil na vrakovisti. 

Z techto duvodu se diesely do USA vubec nedovazeji, protoze zadna automobilka nechce byt prukopnikem a menit zdejsi zaostaly nazor na naftu. Vlastne tim prukopnikem je VW, ktery zde nabizi Jettu (Boru) + New Beetle 1.9TDI, a tim na  nabidka na US trhu zatim konci. 

Celkove je naprosta vetsina populace USA  velmi dobre izolovana od okolniho deni ve svete, buhuzel, i co se tyka informovanosti a vzdelani. No nic, to uz je na jinou diskuzi.... 

 

comm
1. září • 15:37
MHPlus
31. srpna • 20:49

Dalším faktorem proč nejsou diesely v kurzu v USA, J nebo třeba i v Rusku může být i rel.nedostatek nafty, která se ve velké míře používá v jiných odvětvích. Benzín tak může být de facto chápán jako "odpad", kterého se rafinerie distribucí benzínkám výhodně zbaví. Argument ekologie je v tomto případě podle mne velmi zjednodušeným pohledem na problematiku benzín versus diesel, protože minimálně Američané netrpí na na přílišné ohledy vůči životnímu prostředí a protěžování benzínu není z primárně ekologických pohnůtek (kromě Kalifornie).

MD
29. srpna • 17:04

Mal som benzin 2.0i 16V 140PS (no turbo)v sportaku a mam 1.9TDI 110 PS v kombi. Kazde malo nieco do seba, ale momentalne najazdim cez 20tkm a ten diesel je ekonomickejsi. Skuste napchat auto 4 ludmi a batozinu a potom porovnavajte. TDI bude tahat lepsie. Aj ked ten tah vo vyssich otackach mi chyba ... proste to TDI vedne cez 3000, nech si kazdy hovori co chce (bez chipu).

Dušan D.
29. srpna • 11:28

Jednoduchý výpočet: základní verze v benzínovém provedení stojí 269900, v dieselu 324900. Průměrné spotřeby 7.1 a 4.7. Cenu paliva beru podle pumpy Hypernova v Brně: 22.70 a 19.90. Povinné ručení za obě auta je stejné.

Rozdíl cen paliva na kilometr jízdy je 0.737 Kč, rozdíl cen aut je 55000. Diesel se tedy začne vyplácet po 74627 km. Mnohým může trvat 5 let (i víc), než tohle najezdí.

Benzín navíc vyhrává ve zrychlení, možná má i nižší hlučnost.

Zajímalo by mě podobné srovnání u jiných značek a typů aut, vždy stejná výbava, různé motory. Nechce se mi s tím ale počítat, nebyl by nějaký dobrovolník?

Dušan

 

matoo
2. září • 15:07

Prepocitaval som si rozdiel medzi Megane 1.4 benzin a Megane 1.5dCi ta ista vybava. Rocne najazdim 40000 km. Rozdiel ceny u novych aut je 65000Sk. Pri rozdielnej spotrebe a cene nafty na Slovensku sa mi tato cena vrati za 3 roky. Nepocital som rozdiely v poisteni, servise. Kedze auto beriem na leasing na 3 roky a potom ho pravdepodobne predam tak mi je jedno ci budem mesacne davat viac na benzin ( ak kupim 1.4 ) alebo na leasingove splatky ( ak zoberiem 1.5dCi ). Kedze financne mi to vychadza rovnako, zaujimaly by ma ine rozdiely medzi naftou a benzinom. Zatial som sa tu docital len o rozdieloch v hluku a tahu motora co je logicke vzhladom na rozdielny krutiaci moment. Vie niekto napisat este dalsie rozdiely, napr. v zime dieslu trva o nieco dlhsie kym zacne kurit a pod. Je to mozno nepodstatna malickost ale ked sa mam rozhodnut medzi dieslom a benzinom zaujima ma kazda malickost.

Dušan D.
29. srpna • 13:41

Stejná výbava u motorů 1.4 benzín za 326900 a 1.4 TDi za 376900. Motory mají i stejný výkon. Spotřeba 6.5 a 4.6.

Vyšlo mi 89270 km.

Pro seriózní tabulku by to chtělo použít průměrné ceny benzínu a nafty, a ne konkrétní příklad od pumpy, jak to dělám já.

Snad můžeme pominout další náklady na provoz, v ceně haléřů na km, např. výměny oleje a filtrů, u benzínu svíček.

Tomáš Langer
30. srpna • 22:19

Před cca půl rokem jsem to počítal pro Peugeot 206 1,4 HDI proti Fabia 1,4. Nemám ten výpočet u sebe, ale vycházelo mi srovnání nákladů po cca 28000 km. Po 3 letech leasingu byl rozdíl ve prospěch Peugeota 74000 Kč.

Kdo někdy jel s motorem HDI, nedá na diesely většinou dopustit. Mnoho lidí ani nevěří, že to nejede na benzín .

 

Tomáš

Ron Jeremy
31. srpna • 22:48

Jel jsem s Xsarou Picasso HDi, žádný zázrak to nebyl, ale pravda, nemělo to tak traktoroidní zvuk jako "koncernové" TDi. Jinak auto mi (k mému překvapení) krásně padlo do ruky, ale v benzínu by se mi líbilo víc.

Petr Broža
29. srpna • 17:15

A ještě lepší je spočítat rozdíl pro Superb Elegance s 1.8T a 2.5 TDI; výkon 110 versus 114 kW, dynamické vlastnosti podobné. Rozdíl v ceně je ale tak vysoký, že se TDI vyplatí cca až po nějakých 400 tisících km (počítal jsem to kdysi dávno, už si to ani nepamatuji přesně).  Ale je to fakt extrém.

PS. Nikdy by se nemělo zapomenout dělat podobná srovnání s podobně výkonnými a elastickými motory, jinak to nemá smysl.

Ron Jeremy
29. srpna • 13:54

Jsem rád, že jsi to tu spočítal, je to jedna z věcí, kterou si krvaví zastánci TD neuvědomují - vidí jenom levnější naftu, což je věc, která se může snadno změnit. Těžko pak uvěřit, že mnoho z nich najede ročně jen cca. 20000 km a když auto po 4 letech mění, ještě ani nezačali šetřit. Připomíná mi to ono slavné "nechci slevu zadarmo".

Dušan D.
29. srpna • 14:21

Musíme ale uznat, že u aut do 5 let věku bývá prodejní cena ojetého dieselu pořád ještě vyšší než u benzínu. Potom se to začíná rychle srovnávat. Naší vyjímkou je Octavia TDi, po které je (kdovíproč) velká poptávka, tak se ceny drží.

Osobně bych ojetý diesel asi raději nekupoval.

Ron Jeremy
30. srpna • 15:26

Není to tak horké, viz výpočet výše - ceny jsem navíc ověřil přes TipCars a zhruba to sedí. Diesel se

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ron Jeremy
30. srpna • 15:29

Omlouvám se, Exploreru nějak ruplo v kouli.  Chtěl jsem napsat:
"Diesel se po méně než 100000 km nevyplatí, a do budoucna to díky zvýšení spotřební daně na naftu vidím ještě hůře."

Ron Jeremy
30. srpna • 15:26

Není to tak horké, viz výpočet výše - ceny jsem navíc ověřil přes TipCars a zhruba to sedí. Diesel

Ron Jeremy
30. srpna • 15:26

Není to tak horké, viz výpočet výše - ceny jsem navíc ověřil přes TipCars a zhruba to sedí.

Martin
29. srpna • 15:58

No ale taky ten Diiesel stoji vic penez. Reci o tom, ze se D vyplati uz od 30tkm jsou nesmysly. Leda snad pri nejaky akci, ale normalne tezko.

Brandy
29. srpna • 14:18

treba zobrať do úvahy, že diesel má väčšiu zostatkovú hodnotu ako ojazdené auto, takže také tragické to so šetrením nebude.

Ron Jeremy
30. srpna • 15:22

Ano, má, stejně tak má vyšší hodnotu pořizovací. Takže když si pořídím benzínové auto např. z ceníku Škoda Auto Fabia Comfort, příklad s uvažovanou ztrátou 40% (zhruba r.v. 2001):
74kW benzín za 393900 Kč,  prodám za 236340 Kč, 157560 je ztráta
74kW diesel za 453900 Kč, prodám za 272340 Kč, 181560 je ztráta.
To je rozdíl přesně 24000 v neprospěch dieselu, navíc jsem do něj na začátku vložil o 60000 Kč více, které bych mohl použít jinak.

Kdy se tedy začne diesel vyplácet?

B 23,93 Kč/l    5 l/100km  =  1,19650 Kč/km
N 21,03 Kč/l  6,7 l/100km  =  1,40901 Kč/km
                   Rozdíl  =  0,21251 Kč/km

Aby se mi provozní náklady alepoň srovnaly s benzínem, musel bych při rozdílu cen PHM (2,90) a spotřeby (5l vs. 6.7l) ujet s dieselem (24000/0,21251) 112935 km, a to nebyl započítán rozdíl výše povinného ručení. Navíc, s takovu kilometráží už budu nejspíš ztrácet více, než 40%. U aut vyšší kategorie se bude potřebný počet kilometrů k dorovnání ještě vyšší.

Leonardo DiCupránek  prohlašoval, že auto mění po méně než 100000 km - pak tedy jednoznačně vždy prodělává.

A co se týče dynamiky dieselu, prohlédnul i ten, u kterého bych to nikdy nečekal - ropný fanatik Fabiatik HUF v diskusi na www.dieselpower.cz prohlásil, že přechází od nafty na benzín, a také si změnil nick na "Karel Infeld Práchenský", zřejmě aby se vyhnul výsměchu za své předchozí názory.  Pro nevěřící Tomáše přidávám odkaz na onu diskuzi.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Michal
31. srpna • 8:53

Člověče nějak jsi si to popletl Dokonce cena provozu na naftu i vyšla vyšší než u benzínu!

Vezmu li jako základ Tvá data, pak správně:
U benzínu to vychází na 6,7 x 23.93 / 100 = 1.6033
U nafty to vychází na 5.0 x 21.03 / 100 = 1.051
Rozdíl je 0.552. Tedy 24000/0.552 = 43487 km.

Ron Jeremy
31. srpna • 11:12

Člověče, máš 100% pravdu, omlouvám se za chybu a děkuji ti za upozornění.  To je tak, když člověk dělá víc věcí současně a nemá na to klid.  Se započtením povinného ručení (Kooperativa) je to 52046km. Žádná z prodávaných Fabií TDi r.v. 2001 z TipCars však ani tolik najeto neměla, z čehož bych usoudil, že málokdo (tím netvrdím, že nikdo) jezdí ročně více než cca. 25000. Roční průměr u téhle kategorie aut vychází mezi 17-20tkm, takže ke srovnání většinou dojde nejdříve za 3 roky, uvážíme-li další snižování hodnoty vozidla. Bohužel, spousta lidí, co si diesel koupí, si tohle nespočte, anebo udělá stejně blbou chybu ve výpočtu jako já,  ale na druhou stranu.  "Štrekaři" se diesel většinou vyplatí dříve, tomu, kdo jezdí jednou za týden na chalupu, nejspíš nikdy.

Petr
29. srpna • 12:37

To si muzes spocitat, problem ale je, ze treba ve Skodovce zatim nejde srovnat, viz 1.8T 110 kW co se prodava od roku 1999 (mensi turbobenzin neni) tak dodnes tam neni turbodiesel s tak vysokym vykonem - 110 kW (jen 96kW).

Ale pokud by to melo byt v nejlevnejsich zakladnich verzich Ambiente: Octavia 1.8T 110 kW /Vmax 219km/h (za 541.000,-) a Octavia 1.9 TDI-PD 96 kW /Vmax 211km/h (za 588.000,-), tak rozdil v kupni cene je 47.000,-, rozdil pojisteni tu je v neprospech dieselu, hlucnost take, Octavia 1.9 TDI-PD 96 kW 1.8 turbu stejne neujede, to vi kazdy.

Spotřeba kombinovaná a náklad na 100 km
1.9 TDI-PD 96 kW: 5,2L  *  19,90 = 103,48 / 100 = 1,0348
1.8 20V Turbo :   7,9L  *  22,70 = 179,33 / 100 = 1,7933

Rozdíl v papírové kombinované spotřebě na jeden kilometr je 0,7585 Kč, takže rozdílová částka 47000/0,7585 = 61964 km (cena se srovná za předpokladu dříve uvedené průměrné spotřeby po ujetí 61964 Kč (za předpokladu, že se nezmění ceny paliva). Pominul jsem rozdil povinneho ruceni, napr. Kooperativa 1.8T = 5712 Kc a 1.9 TDI-PD = 9196 (takze rozdil v pov. ruceni az 3484 Kc/rok v neprospech dieselu)

Dušan D.
29. srpna • 13:10

Prodává se v totožné výbavě pro motory 1.6 DOHC benzín za 389900 a 2.0 CRDi diesel za 459900. Průměrná spotřeba 7.4 a 6.4. Výkonnostní charakteristiky jsou podobné, benzín má lepší 0-100, diesel má vyšší maximálku.

Tady se rozdíl cen aut srovná až po 172329 km. Navíc tu je nižší povinné ručení pro benzín.

Je to trochu extrémní příklad. Korejci to s diesely asi moc neumí, navíc DOHC je osvědčený rozvod používaný u lepších benzínových motorů.

 

Petr
29. srpna • 12:41

cena se srovná po ujetí 61964 kilometrů - ten rozdíl v pojištění bych měl odečíst, no vzhledem k tomu, že do 1.8 20V Turba je dobré občas natankovat Natural 98 (pokud je čipované, tj. případ RSa, což motorově je to samé čipované+zvýšen plnicí tlak) jsem to neuvažoval.

Petr
29. srpna • 9:23

Z ekonomickeho hlediska je celkem jasne, ze diesel se zacina vyplacet pri cca 30000 km za rok. To se da snadno spocitat. Co se spocitat neda je spise to, jak kdo jezdi a co mu vyhovuje. Taky jsem drive diesely prehlizel a chtel zasadne benzin. Az se jednou naskytla vyhodna nabidka koupit diesel za stejnou cenu jako benzin. Ekonomika zvitezila. No a tim to zacalo. Po roce jezdeni s dieselem jsem prisel na to, ze uz nic jineho nechci a ze pro vlastni jizdu neni rozhodujici vykon motoru, ale jeho kroutak - a diesel vam obvykle nabidne nesrovnatelne vetsi nez benzin. To prispiva dle meho k vetsi pruznosti a pohode pri jizde. Sam jsem si overil ten propastny rozdil, kdyz jsem si porovnal jizdu napr. s focusem TD a focusem benzinem (oba vozy jinak naprosto shodne) a benzin mel papirove vetsi vykon. Pri jizde s benzinem jsem si pripadal, ze auto vubec nejdede a chybela mu pruznost. Ja vim, ze je to tim, ze benzin se musi vic vytocit a drzet v otackach (nemyslim benziny s vyssim objemem) a pak to jede...jenze kdyz si clovek zvykne na to, ze rucicka otackomeru se pohybuje pod 2000, pri rychle jizde tak 2500 a kdyz to clovek opravdu zene tak 3000-3500, tezko si pak zvykne na benzin. A v zime je to k nezaplaceni - na rozbredlem snehu date 3, prislapnete brzdu (ano brzdu) a date nohu z plynu a motor si line brouka a auto si v klidu jede krokem, co kontrolujete pouze brzdou. Ale jak jsem psal - ekonomika je jedna vec a zvyk druha. Pro mne je diesel neoddiskutovatelny fakt, ale je jasne, ze pro nekoho jineho je tomu prave naopak...

Peter L
2. září • 9:14

po prechode na TDI som si asi mesiac zvykal. Teraz by som už nemenil. To isté aj kolegovia a známi, ktorí prešli na TDI. Podmienkou však je, že auto mali aspoň týždeň. Väčšinou nadávajú ľudia, ktorí sa v modernom TDI ešte neviezli a ich predsudky tvoria spomienky na suseda, ktorý štartoval v zime starý kadet a všetkých zobudil a vydusil. Tá doba je ale fakt už dávno preč. Je to podobné, ako nadávať na počítače a myslieť pri tom na ZX spectrum s kazetovým nahrávaním hier.

Včera som sa vrátil zo Zadaru - obojsmerne 1 400km, cez AU po diaľnici 150 -160 km/h, HR a Slovinsko svižná jazda s častým predbiehaním (neznášam kolóny). Priemerná spotreba 5,5 l na 100km.

Najväčší úsmev na tvári vyvolávajú kolegovia, ktorí bránia svoje 1,8T až po hrob a potom prídu s prosíkom, či im na dovolenku nepožičiam svoje auto. Že je benzín drahý a im to žerie okolo 9 litrov, že ten výkon im je aj tak na h...,lebo závodiť nemajú kde a v Chorvátsku sú vysoké pokuty atď atď.

Takže priatelia, keď chcete odsudzovať turbodízle, najprv si to dôkladne vyskúšajte (nie jedna služobka 150 km) a potom to môžete vyhodnotiť.

 

xX
3. září • 11:25

Moje prumerna spotreba s atmosferickym benzinakem (1.5) Praha-Tatry-Praha + pojizdky po Tatrach s nepretrzite zapnoutou klimatizaci je 6.2. Co se tyce rychlosti - dodrzoval jsem zakonem dane limity.

BTW tvoji kolegove, ktery maji 1.8T a nemaj na benzin - to to auto asi museli ukrast, nebo jim ho nekdo musel dat zadarmo (a nebo jsou to totalni socky). Nejak nemuzu pochopit jak nekdo, kdo si koupi auto za 1/2 mil (nebo i vic) nemuze mit na benzin - pak ten clovek neuvazuje rozume a mel si radsi koupit auto za 300tis (aby mu na ten benzin zbylo ...).

Peter L
3. září • 12:31

Keby som jazdil podľa predpisov, tak by som sa asi dostal na výrobcom deklarovanú hodnotu 4,3 l. A vedľa tej bledne aj tvojich 6 litrov. Nehovoriac o nižšom výkone tvojho motora.

K tým kolegom. Samozrejme sa bavíme o služobných koktávkach. Pokiaľ im platí benzín firma, tak asi niet lepšieho motora na svete. Pokiaľ však idú na dovolenku a spotrebu si majú platiť sami, tak potom nastávajú 2 prípady:

1. pravý pruh diaľnice, samá škoda 120 a a zrazu kuk, nadupaná 1,8T, ktorá sa vlečie 90km/h. Tento jav je viditeľný asi aj u vás. Vysvetlenie je jednuduché: služobné auto na súkromný benzín. A potom tu takýto človek vypisuje, ako urobil 2 000 km za 6 l/100 km.

2. druhý prípad som už opísal. Vysomrovať TDI od iného kolegu.

Michal
7. září • 10:56

Mám 1.8T v Octavii a po dálnici jezdím okolo 140 km/h; s benzínem problém nemám, žere to osm litrů a já to beru jako fakt. Motor mi nerve uši, krásně se točí, prostě parádička. 1.9 TDI neeeeebrat, pokud máte na benzín, není co řešit, zapoměňte na TDI a podobný diesly a kupte si pořádný turbobenzín. Toť moje slova

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
ant
8. listopadu • 0:08

ted mel na tyden pujcenou oktavku 1.8T a musim rict, ze celkem des..nechapu, jak to muze nekdo chvalit..8 litru to zere pri jizde, kdy usinam, pri 10litrech prumer uz je to jizda normalni (jizda po praze) s mojim dieselem, 2.0td to tahne celkem prijemne tj. pridam plyn a citim tah, ne ze cekam 10 vterin na 4000otacek a pak se neco deje, zkratka vykonovy propad...a ta dodavka si veme ted v zime 8 litru..dovolena 2000Km ve trech byla prumer 6litru..holt tdi nebo hdi to zase neni ) imho ale diesel bych si do motorky nedal...

xX
3. září • 12:43

No - u nas se rika - darovanemu koni na zuby nehled - kdyz holt nekdo vyfasuje sluzebaka, tak uz vubec nechapu ze nema na benzin .... ach jo, kde to zijem. BTW tech 4.3 by bylo vcetne zapnuty klimosky? Me to bez ni zere tak o 0.5 a 1 litr jeste min.

ad 1. - kdyz mluvim predpisove, tak to znamena ze jedu na dalnici 130. Po normalni silnici 90. A narozdil od skodovek, mi tachometr podmeruje minimalne (mereno na dalnici podle kilometrovniku), takze tech 130 je pomerne opravdovejch. Ty tatry jsem jen zkousel jak usporne umim ject - normalne mam dlouhodobou spotrebu tak 7-7.5. (ted jsem teda mel na posledni nadrz 8.5, ale to jsem chvatal a jel jsem asi 200km po dalnici porad 170-180, zbytek pak bylo mesto).

ad 2. - k tomu nemam co dodat - na rozdil od jinych jsem si auto musel poridit ze svejch tezce vydelanejch a zdanenejch penez. A proto nemam problem s tim, ze musim platit za benzin (a pri mych nejezdenych necelych 30tis. km rocne nemam s jeho cenou zadny problemy .

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr
6. září • 1:13

jo takových znám mraky, berou 50000 / měs. a nemají na vlastní počítač ani na auťák, raději si to vysomrujou (půjčej

Drrrak.2
3. září • 10:22

Zdravicko,

vcera jsem se taky vratil z Chorvatska (dovolena Slovensky raj > Balaton > Zadar > Plitvice a pres Graz a Viden domu do Ovy) - ujeto 2400km, prumerna spotreba 5,5l/100km. Na dalnicich 150, mimo jsem se drzel pres 100vku. TDI do tahleho stoupani, predjizdeni - proste je vsude citit tah pri stoupani (ne jako v minule feline, kdy jsem podrazoval a ocima tlacil rychlost...)

 Drrrak.2

MHPlus
29. srpna • 14:42

Možná by nebyla od věci i statistika/anketa o přechodech benzín->diesel a naopak.

MHPlus
29. srpna • 9:10

Pokud by mělo jít i o praktický test, bylo by zajímavé otestovat na stanovené trase:

- spotřebu při úsporné jízdě vs. razantní jízdě
(obecně se traduje, že u dieselů jsou rozdíly menší)

- počet řazení
(obecně se traduje, že u dieselů je potřeba méně řadit).

Petr Broža
29. srpna • 10:12

Praktický test nebude, článek bude v rovině teorie. Nicméně v září budu mít na test Octavii s 1,9 TDI 96 kW, takže ji mohu srovnat s 1,8T. Už teď ale vím, že při úsporném stylu jízdy je v 1,8T spotřeba vyšší cca o jeden a půl litru, při razantní jízdě klidně i o tři.

Ron Jeremy
29. srpna • 13:44

Kdo je požitkář, rád si připlatí.

Veronika
28. srpna • 14:23

Myslím si, že v dnešní době mnoho lidí už nerozlišuje rozdíl mezi benzínem nebo  naftou u aut. Je pravda, že auta s benzínem jsou výkonější než s dieslovým motorem, ale myslím si, že škodovka splodila nové děťátko, které se dá srovnat s kvalitním benzínovým motorem a jedná se o fabii RS 1.9 TDI, teda je to samozřejmě můj názor, ale zatím si stojím. Je pravda, že dieslové motory jsou stále více vyhledávanými než benzínové a to kvůli malé spotřebě, nebo to tak není?? Já sama mám dieslový motor  a nemůžu si ho vynachválit. Přemýšlím o koupi FABIE RS, ale nevím zda je to dobrý kup. Co myslíte vy??

Ron Jeremy
29. srpna • 13:41

Pokud ti nejde o požitek ze sportovní jízdy, myslím, že Fabia RS je (srovnáno s ostatními nabídkami Škoda-auto) poměrně výhodný nákup. Navíc někoho prostě nebaví řadit, stejně jako někoho nebaví honit se za merunou, a pro takového řidiče je TD ideální - protože je skoro jedno, co je zařazeno.  Tím samozřejmě nechci paušalizovat, že ženy neumí řídit/řadit, ale často k technice nemají tak blízký vztah.
I když, pokud netrváš na Škodovce, možná bych se poohlídnul po jiném výrobci.

P
29. srpna • 0:30

tak dlouho nepremyslej, lepsi motor ve Fabii neni a asi ani nebude a za tuto cenu uz vubec akorat nabidka bude brzy koncit (za tuto cenu a vybavu

Peter L
28. srpna • 14:28

pokiaľ je sponzor, tak aj maranello.

DAVE
28. srpna • 13:16

Ale chtel bych znat nazor nekoho kdo ma zkusenost s TD motorem ve Ford escort.. Myslim ten 66kW.  Uvazuji o koupi ojeteho Escorta a nevim jestli muzu premyslet nad TD motorem. Prosim nesrovnavejte tento stary motor s dnesnimi TDi nebo CR, chci jen vedet jaky je na ten motor nazor. Kolik zhruba zere, zda se hodne kazi atd...  Pokud nekdo ma nebo mel auto s timto morem tak napiste.  Predem dik... 

Tom
29. srpna • 8:38

Nad fordy s motory s komurkovym spalovani 1,8 D a 1,8 TD ani nepremyslej. Mezi motory se spalovaci predkomurkou patrily k nejhorsim ( mimo Alfy 1,8 TD-totalshit).Zivotnost max 200 tkm.

Pokud chces starsiho levneho diesla (TDI to ssi jeste nebude) s komurkovym spalovanim,tak jdi do aut koncernu PSA, nebo do Mercedesu.

 

RV
28. srpna • 12:51

Porovnávat turbobenzín a turbo diesel nemá cenu. Je snad jasný, že lepší je turbobenzín. Problém je, že když nechci motor od koncernu VW tak mám na výběr atmosferickej benzín objemu 1.8-2.0 nebo turbodiesel, jelikož výrobce nemá turbobenzín v programu. Zkuste taky trochu popsat jak kterej motor dosahuje výkonu (u benzínu proměnlivý časování, 16V, dvě svíčky na válec atd.) u dieselu pak srovnat výhody a nevýhody systému commonrail, pumpe-duse, popř. rozdělovací čerpadlo.

Martin
28. srpna • 17:44

Tady bych souhlasil. Všichni dělají, jakoby diesely vyrávbělo jen VW, přičemž možná hojněji užíváné common-raily nejsou o nic horší. Porovnání jednotlivých systémů by za úvahu taky stálo.

Leonardo Cupranek
28. srpna • 10:40

Samozrejme to chce srovnat napriklad naklady (jak spotreba, tak servis).

Dale by to chtelo srovnat jizdni vykony. Akorat je otazka, co s cim porovnavat.
Dejme tomu atmosfericky benzin a preplnovanou naftu o stejnem objemu? A je to vubec to spravne srovnani?
A i kdyby bylo, ktery s kterym porovnavat?
U vW treba benzin 2.0 85kW pokulhava i za TDI 81kW, natoz za 96kW ci dokonce 110kW.
Casto se v diskusi zminuje treba Duratec 2.0 100kW jako etalon dobreho dvoulitru. Ale zase - budete ho srovnavat s 1.9 TDI 66kW, nebo s 1.9 TDI 110kW?
A nemel by se tedy srovnavat dvoulitr s dvoulitrem? Ale ktery? VW 2.0 TDI 16v? Ten zakladni 103kW, nebo ten vykonnejsi?
A co takhle uznat TDIckum chiptuning - TDIcka se totiz dost bezne cipuji, takze na silnici (tedy v realnem zivote) se s nimi potkate dost casto. A pak

klidne muzete porovnavat motor TDI 110kW po cipu s benzinem 2.5V6. Benzinove atmosfericke motory se cipji o tri rady mene casto, takze je muzeme

pominout. Chip na TDI totiz nabizeji i nekteri oficialni prodejci aut.
A nebo zase na stranu benzinu muzete postavit motor z Hondy S2000.

Samozrejme muzete srovnavat i projev/zvuk. Ale to je asi zbytecne - zde majitelum TDI nezbyva nez priznat, ze horsi zvuk, nez TDI PD, budete hledat jen

tezko a s benzinem (pokud mozno V6) se proste srovnavat neda vubec.

Zajimave by bylo srovnani elasticity - tedy pruzne zrychleni. Obecne presvedceni je takove, ze v akceleraci z nuly je lepsi benzin, na pruzne zrychleni

je lepsi TDI. Ale je to pravda? A zase - ktere dva motory budete srovnavat? TDI 66kW oproti Honde S2000? Nebo benzin VW 2.0 85kW oproti 1.9 TDI 110kW? To

asi pokazde vyjde jinak, ze?

xX
28. srpna • 11:14

Tak co srovnavat (kdyz jsme u VW) TDI 2.0 a FSI 2.0 co davaji do Audi A3? To je fer, ne? Oba motory se daji povazovay se da povazovat technicky na urovni (i kdyz ten FSI IMHO stale neni tak dokonaly jako konkurence z Japonska).

Ohledne pruzneho zrychleni - furt nechapu, jak auto, ktere je pomalejsi na 0-100 i na 0-150 muze mit pruzne zrychleni lepsi nez rychlejsi auto v obou parametrech (a i na rozdilu 100-150 je rychlejsi). To je prece nesmysl ...

Walker
28. srpna • 12:18

Ono finta pri porovnavani pruzneho zrychlenia je ta, ze sa vacsinou udava napr. ano zrychlenie z 80-120 na V. prevodovom stupni. A v tom je pes zakopany.  Priebeh kr. momentu je pri diesly v tychto podmienkach priaznivejsi ako pri benzine a tak ma diesel lepsiu pruznost. Ale podla mna ak by to som na benzine podradil, tam mam lepsie vysledky ako pri nafte.  A podradit s benzinom sa da za ten isty cas, ako naftaku zaberie turbo.  A este k priebehu krutiaceho momentu 1.8T ma 210 Nm od 1750 po 4500 ot/min. 1.9 TDI 96 ma pri cca 2000 ot 285 Nm, pri cca 4000 ma 240 a potom ide prudko dole.

Permon
29. srpna • 9:05

Mas recht, je to otazka prubehu toc. momentu, ale znam jeste jeden - dost podstatny - duvod proc nema smysl jakkoli srovnavat pruzne zrychleni... ruzne zprevodovani prevodovek!!! Vetsinou maji diesly uuplne jine prevody nez prevodovky pro benzin. Pokud se podari najit diesel a benzin, ktere maji stejne prevody, mohlo by byt srovnani aspon trosku vypovidajici, ale jinak je to k nicemu...

Leonardo Cupranek
28. srpna • 12:48

Svoje udaje z brzdy (vykon i kroutak) jsem tu uz nekde psal. Od vami udavanych se dost lisi...

Arkobad
28. srpna • 12:47

To neni pravda - v otackach u TDI turbo zabere okamzite - ta prodleva je jen pri rozjezdu, pri volnobeznych otackach. Nad 1500ot je proste turbo furt ve strehu )
A neni vam stydno ve stotriceti podrazovat na trojku a tocit to jako fichtla?

Ron Jeremy
29. srpna • 12:55

Ne, rozhodně není. Stejně tak bych mohl říct "to ti není trapné to převalovat jako traktor?"  Naopak, teprve když se motor řádně točí, tak mám z jízdy ten pravý požitek. Co bys řekl lidem se superbiky, kde motor pořádně tahá kolem 10000RPM?
Pokud chceš opravdový požitek jízdy v nízkých otáčkách, doporučuji svezení s nějakou velkoobjemovou starou amerikou, kde si kromě zátahu vychutnáš i pořadné "bublání" motoru, místo dieselového "mlýny dělaj klapy-klapy"...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Tomáš Langer
30. srpna • 22:10

No jo, když ale většina jezdění v autě není o požitku, ale o co nejmíň únavným přemístění odněkud někam. A když to vyjde ještě co nejlevnějí, je všechno OK.

Když se chceš na silnici vyřádit, zajeď si každou středu do Brna na autodrom a můžeš se vyblbnout bez toho, že bys někoho na silnici ohrožoval.

Taky mám rád okamžiky, kdy mi moje chutě na otáčky kazí až omezovač a auto sedí v zatáčce perfektně posazené. Ale není to pro mě běžnej způsob jízdy, na to už mám moc natočeno na řidičským tachometru .

 

Tomáš

Ron Jeremy
1. září • 8:44

Pokud jsi někdy jel "za vodou" po highway, budeš vědět, co to znamená otrava z jízdy.  Nejezdím tak, že bych na silnici řádil (z toho už jsem taky vyrostl), ale občas je třeba na to pořádně šlápnout, třeba když dojedu nějaký čadivý diesel, aby mi nesmrděl do xichtu.  Případně stihnout předjet kloboučníka proti protijedoucím autům, abych při jízdě za ním nedorazil na místo určení ve stavu naprostého psychického vyčerpání.  V obou případech je výhodné, když ručička otáčkoměru umí rychle procestovat kolem co nejvíce čísel až do červených krajů.
Kdyby nikdo jízdní výkony nepotřeboval, stačila by všem Fabia 1.0 nebo SDI.

xX
28. srpna • 14:31

Ne, neni - to je prave ten spravnej zazitek (i kdyz ja se svym strojem ve 130 bych trojku asi neradil - to tam je tak 6000 otacek a pak uz to moc netahne). Neni nic lepsiho nez pri najizdeni na dalnici prjizdet na 3kou po privadeci a vytocit ji prave na tech 140 . Nebo ject na 2ku za traktorem/pomalym nakladakem a zrychlovat bez razeni na 100ku, pak (uz po dokonceni predjizdenicho manevru) zaradit primo za 5 a jet v klidu dal .

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Tomáš Langer
28. srpna • 18:35

Tak si představ opačnou situaci - jedeš na 4-ku a dojedeš traktor. Ani tě nenapadne šahat na řadící páku nebo vyndávat levou nohu z pod sedadla. Prostě přibrzdíš a čekáš, až se v protisměru udělá volno. Pak přišlápneš plyn, a po chvilce (než motor vyvine dost výfukových plynů pro turbo) se plynule (a rychle) rozjedeš na tu stovku a pak (třeba) přeřadíš na pětku (což u benzínu uděláš taky).

A jsi-li unavenej řidič, kterej ročně naběhá 60 000 km i víc, budeš se držet nafťáku jako klíště, protože zablbnout si můžeš na motokáře nebo v půjčeným autě na brněnským okruhu, ale 1000 km za den tě v nafťáku utahá daleko míň než v benzíňáku. Leda že bys měl benzínový 3.0 V6 s automatem, to je ještě větší pohoda .

 

Tomáš

xX
28. srpna • 19:05

1) - nevim jak ty, ale ja bych 20kou na 4ku nejel ani kdybych mel naftaka - podle me tim pekne nicis motor

2) - pokud mam podrazino u benzinaku (a to mam , tak na zadnou prodlevu cekat nemusim - proste na to slapnu a ono to tahne od ty 20tky do 100ky.

3) pokud bych najezdil 60tis km rocne, tak hlavne hodne premejslim prave o ty automaticky prevodovce, adaptivnim tempomatu a podobnejch nesmyslech. Je ale jasny, ze pri najezdenych 60ti tisich bych mel naftaka asi taky (prave kvuli uspore financi), pokud by ale provozni penize nebyl problem - 6tivalec benzin + automat by to jistily .

Spirit
28. srpna • 9:02

Obavam se, ze se snazite o kvadraturu kruhu. Ono zase tak moc nezalezi na palivu,ale na charakteristice motoru a jeho naslednem zprevodovani. Da se postavit benzin, ktery bude mit super zatah prakticky od volnovehu a ve strednich otackach nahle zvadne a stejne tak se da postavit diesel, ktery dole bude mrtvy, ale bude lehce tocit az do maxima. I cenove srovani provozu bude kulhat, protoze levnejsi provoz nafty je dan jeji nizsi cenou v nasi republice, ale jsou staty, kden nafta stoji vice, nez benzin. Navic by zastanci benzinu mohli zminit prestavbu na LPG (cenove srovnatelnou s vyssi porizovaci cenou dieslu) a nasledne provozni naklady srovnatelne s naftaky. Vubec vam to nezavidim.

Leonardo Cupranek
28. srpna • 10:48

A naftaci by zase mohli zminit jezdeni na bionaftu (pouzity fritovaci olej a LTO pomijim) )

Ron Jeremy
29. srpna • 13:31

A postupně bysme se propracovali až k ředidlu a výluhu z týden nepraných ponožek.

Peter L
28. srpna • 8:27

doplnil by som najčastejšie argumenty:

1. turbo (TDI) by sa malo porovnávať zásadne s turbom (1,8T) -

porovnávať by sa malo to, čo si ľudia masovo kupujú a o čom uvažujú ako o alternatívach. Ak si niekto kupuje nepreplňovaný benzín1,6 - 2,0, potom najčastejšou alternatívou sú preplňované dízle 1,9 TDI, 2,0 HDI, TDCI, CRDI... Preplňované benzíny už také zastúpenie nemajú a kupujú si ich väčšinou ľuďia, ktorí plánujú využívať športový potenciál auta a tých veľa nie je. Takže preplňovaný diesel môžeme v pohode porovnávať s atmosférickým benzínom.

2. TDI je oproti benzínu shit

Je pravda, že vo väčšine prípadov atmosférický benzín na rovinke s pevným štartom 0-100 km/hod predbehne TDI (snažím sa porovnať porovnateľné, nie napr. starý 2,0 85kW so špičkovým 1,9 TDI 110 kW). Ale je takisto pravdou, že ak chceme v bežnej a svižnej premávke využiť výkon benzínového motora, musíme ho udržovať vo vysokých otáčkach (najvyšší výkon musíme vďaka nízkemu kr. momentu hľadať vo vysokých otáčkach). Čo nesie riziko opotrebenia a VYSOKEJ SPOTREBY.

Naproti tomu vieme u TDI vďaka vysokému kr. momentu, ktorý je položený v nízkych a stredných otáčkach dosiahnuť porovnateľnú dynamiku za polovičné náklady a ďaleko nižšie opotrebenia motora.

Zo svojej skúsenosti viem, že 99% jazdy je bežná + svižná jazda, závodenie je zvyšok. Pri porovnaní TDI s benzínom pri bežnej premávke vystupujú výhody nízko položeného kr. momentu. Nevýhodou je nutnosť častejšie radiť, moja skúsenosť je, že v polovici predbiehania musím raz preradiť. U benzínu to nebolo potrebné. Ďaľšou nevýhodou je špecifický zvuk TDI motora a nutnosť zvykať si na jazdu s ním. A ešte cena.

Všeobecný trend v Európe je však jasný. Kto jazdí viac ako 30 000 ročne, uvažuje nad naftou.

Supercharger
15. dubna • 1:31

Každý motor co má turbo, ať je to benzin, nebo nafta, tak má v nižších otáčkách velký krouťák. Tvůj nazor je zavádějící.

Petr
28. srpna • 0:39

1) že naftové motory více vydrží, to platilo dříve a pro dnešní turbonaftu to už nemusí vůbec platit (viz snižování hmotností a zmenšování turb apod.)

2) že mají naftové motory vyšší cenu při prodeji je sice momentální situace a jak to bude při prodeji dnešních nových nafťáků za 4-5 let kdo ví...

3) jen pokud najedete nad 25000/rok (spíše ale více), vyplatí se uvažovat o dieselu z ekonomického důvodu

4) vždy když se srovnávaly diesely s nafťákama (zejm. 18T 110 a TDI 96kW) a hodnotili to nezávislí redaktoři, ať to bylo na okruhu nebo v běžném provozu, vždy vyšly lépe pocitově 1.8T, např. nedávný test Auto.cz těchhle dvou Oktávek

5) 1.8T je jednoznačně lepší než TDI, co do pocitu z jízdy (kultivovanost a pružnost za běžných podmínek), TDI zase jednoznačně lepší v poměru cena provozu/výkon ale za předpokladu průběhu nad 25000 km/rok. Ideální je ovšem mít více aut a mít na silniční daň a další provozní poplatky.

6) TDI je jednoznačně náchylnější na správnou funkci MAF (váhy vzduchu), to je ta věc za kterou ve Škodovce cálnete 10000,- přitom je to rozebiratelná opravitelná věc a vlastní elektronika jde legálně koupit do 2000,-. Pokud MAF odejde na turbobenzínu, sotva to poznáte, ale u TDI jde výkon prudce dolů, podle MAF se tam řídí vše ostatní jako je tlak plnění a mn. nafty.

7) TDI už má také EU-4, jsou tam modrá písmenka (vedle stříbrných a červených), 1.9TDI-PD 110kW do Superbu to doufám bude mít, stejně jako EOBD mají diesely od MR2004, v tom jsou dosti pozadu, neb turbobenzin (1.8T) to má už od nějakého roku 2000. Do 2005 je EU-4 povinná ve všech vozech. Lidem, co jezdí z kouřícími auty bych nechal povinně exhalovat jejich saze a předával jim materiály o rakovinotvorných důsledcích jejich aut.

Říká se, že nafta patří do kamen a benzín do zapalovačů, tj. každé má nějaký svůj účel.

Jirka
28. srpna • 14:38

1. nafta víc vydrží i z principu. Motory jsou masivnější a staněné na "větší zátěž". (srovnáváte-li turboB a turboD, pak samozřejmě hraje roli životnost turba...)

2. to je fakt, pokud si špidlovci že nafta má malou daň... Ale to by byla vražda...

3. souhlas, i když závisí na stylu jízdy - při rychlejší jízdě (a u ojetiny) i při méně KM

4. samozřejmě závisí na "způsobu testu". Pokud se bere za "měřítko" jízda po městě a dynamika jízdy, pak máte pravdu. Pokud častěji jezdíte delší trasy, je D jednoznačně lepší. (a nemluvím jen o spotřebě ale i o únavnosti jízdy...)

5. s tou pružností bych si nebyl až zas tak jistý...

6. ano máte pravdu, ale zajímalo by mě, proč si každej pod dýzlem představí TDI. VW jsou dobrý, ale nejsou jediný. Tdci od fordu nebo HDi od peugeotu podobný problémy nemaj...

7) já bych tady viděl jako příčinu "tuning" TDI motorů od "specializovaných" firem. Které přeprogramovávají řj stylem víc paliva=víc výkonu a výsledkem jsou ona černá oblaka za výfuky "vytuněných" dýzlů. Spousta odborníků navíc zvyšuje výkon vozu vymontováním katalyzátoru....

J.

 

Viados
2. září • 14:26

U dieselu se může odporoučet drahá váha vzduchu, u benzínu zase neméně drahá lambda sonda. U nafťáku není neobvyklé, že po 100 tkm odejde turbo, u benzínu je zase po stejné porci kilometrů často katalyzátor pouze na okrasu ...

Mňau
17. února • 9:28

Nemám

P
29. srpna • 0:22

S tim prave moc nesouhlasim, ze z principu vic vydrzi ta turbonafta, tohle platilo o naftakach bez turb a take si nemyslim, ze turbo ma nejakou omezenou zivotnost, to odejde podle me jen pokud jej nespravne obsluhujete (coz neni nic tezkeho), jinak cena turb pro VW je 5-25 KKc.

Proc jsou diesely o tolik drazsi? Domnivam se ze proto, ze je treba platit jejich vyvoj, kdezto benzin uz je zaplacenej tak trosku ze zavodu.

A ze je diesel tezsi? Ne tak vyrazne, uvazte ze ma spoustu veci navic, jako treba chladic zpetneho vedeni paliva atp. Jasne ze musi byt blok masivnejsi (2nasobna komprese), ale mevidel bych to tak dramaticky.

Co se stane s bionaftou tot otazka. neni nahodou uz dnes cena bez DPH shodna s normalni naftou (nevim, kolik % DPH? A myslim ze ceny nafty a benzinu se take velmi brzy jeste vice priblizi (dnesni 3,-- nepovazuji za zadny rozdil).

Podle http://www.biodiesel.cz/cz_trh.html je na Bionaftu 5% DPH a podle cen PHM je vlastne jiz dnes BIONAFTA pro platce DPH stejne draha jako normalni nafta?.

 

Leonardo Cupranek
28. srpna • 10:59

ad1) Netusim, ja to je. Jen vim, ze benzinak i naftak ma vyrazne delsi zivotnost, nez jak dlouho ho budu mit.

ad2) To je taky pravda, ale ta pravdepodobnost tu je.

ad3) A po kolika km se vyplati prejit na diesel, kyby nekdo jezdil na SetaDiesel (znam takovych hodne a problem v tom neni) ?

ad4) A proc nesrovnavaly vykonove shodne motory? Kdyby proti 1.8T postavili TDI 66kW, byl by ten rozdil smozrejme jeste vetsi. A kdyby proti 1.8T

postavili 1.9 D 47kW, to by teprve byla sranda. Ja nemuzu za to, ze do octavie davaj spatne diesely - i ten obycejnej 96kW tam s velkou slavou zacali

davat az letos. Ostuda!

ad5) Viz bod 3 a 4

ad6) To je pravda. Po osmdesati tisicich se vzduchovaha vysype a musite vyplaznout dva tisice. Uz se mi to stalo.

ad7) Mam sice jen Euro3, ale nejsem si jist, ze mi to dava pravo nechat povinne dychat jejich exhalace vsechny majitele benzinaku s euro2 a nize, ani ty

bez katalyzatoru, kterych take neni malo.
Do Superbu budou davat 1.9 TDI 110kW? aky mu snizej kroutak a daj jen petikvalt? Skode by to bylo podobne.

PS: Rika se ledacos. Ale nema cenu to tady ventilovat.

Ron Jeremy
29. srpna • 13:27

1) Zkušenosti s (horší) výdrží TD můžou změnit prodejnost ojetin, takže se to vlastně týká i tebe

2) Tento bod hodně závisí na tom, zda se zdvihne spotřební daň na naftu (není důvod, proč by měla být menší)

3) Zde už to jsou to kličky s alternativními palivy, stejně tak by se potom muselo uvažovat o LPG u benzínu

4) Moje zkušenost, že postaví-li auta zhruba zhruba stejného výkonu, má benzín poměrně jasně navrch

5) S 1.8T jsem nejel, pouze s RS, a bylo to poněkud o něčem jiném než kterýkoliv diesel

6) Benzínový atmosférický motor má méně dílů náchylných k porouchání, TD jsou většinou "nahoněné" (ale to i turbobenzíny)

7) Nebyl bych tak radikální jako Petr, ale rozhodně bych netoleroval "čaďáky", tedy různá TDI s "boxem" nebo mizerným chiptuningem. Bez milosti bych takovým autům bral TP

Jak napsal Petr o kamnech a zapalovačích, opravdu, každé má něco. Auto na běžné ježdění s radostí bych si pořídil benzín, kdybych ale potřeboval auto do tahu (vlek, offroad), dal bych přednost turbodieselu.

Doporučujeme

Články odjinud