Velké elegantní kupé s křídlovými dveřmi se představilo na autosalonu v Paříži v roce 1996. Zdroj: Mercedes-Benz

Velké elegantní kupé s křídlovými dveřmi se představilo na autosalonu v Paříži v roce 1996. | Zdroj: Mercedes-Benz

Ovládání bylo řešeno skrze joysticky na středové konzoli a ve výplních dveří. Díky tomu mohl kontrolu nad vozem kdykoliv převzít i spolujezdec. Zdroj: Mercedes-Benz

Ovládání bylo řešeno skrze joysticky na středové konzoli a ve výplních dveří. Díky tomu mohl kontrolu nad vozem kdykoliv převzít i spolujezdec. | Zdroj: Mercedes-Benz

Kromě údajů z palubního počítače bylo skrze obrazovky možné ovládat audiosystém s televizí, navigací a dokonce i připojení k internetu, skrze které bylo možné rezervovat si hotel nebo pracovat s telebankingem.  Zdroj: Mercedes-Benz

Kromě údajů z palubního počítače bylo skrze obrazovky možné ovládat audiosystém s televizí, navigací a dokonce i připojení k internetu, skrze které bylo možné rezervovat si hotel nebo pracovat s telebankingem.  | Zdroj: Mercedes-Benz

Šířka celého panelu Hypescreen 141 centimetrů a rozprostírá se přes celou šířku kabiny před řidičem a spolujezdcem. Výpočetní výkon je zde potřeba, Mercedes tak uvádí, že jeho masivní infotainment pohání osm procesorových jader a 24 GB RAM. Zdroj: Mercedes-Benz

Šířka celého panelu Hypescreen 141 centimetrů a rozprostírá se přes celou šířku kabiny před řidičem a spolujezdcem. Výpočetní výkon je zde potřeba, Mercedes tak uvádí, že jeho masivní infotainment pohání osm procesorových jader a 24 GB RAM. | Zdroj: Mercedes-Benz

Z dalších prvků konceptu F 200 můžeme jmenovat i světla s variabilním rozložením paprsku, aktivní odpružení, okenní airbagy nebo elektrickou parkovací brzdu. Zdroj: Mercedes-Benz

Z dalších prvků konceptu F 200 můžeme jmenovat i světla s variabilním rozložením paprsku, aktivní odpružení, okenní airbagy nebo elektrickou parkovací brzdu. | Zdroj: Mercedes-Benz

Koncept F 200 Imagination si můžete naživo prohlédnout v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu. Zdroj: Mercedes-Benz

Koncept F 200 Imagination si můžete naživo prohlédnout v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu. | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz F 200 Imagination Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz F 200 Imagination | Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz F 200 Imagination Zdroj: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz F 200 Imagination | Zdroj: Mercedes-Benz

Velké elegantní kupé s křídlovými dveřmi se představilo na autosalonu v Paříži v roce 1996. Zdroj: Mercedes-Benz
Ovládání bylo řešeno skrze joysticky na středové konzoli a ve výplních dveří. Díky tomu mohl kontrolu nad vozem kdykoliv převzít i spolujezdec. Zdroj: Mercedes-Benz
Kromě údajů z palubního počítače bylo skrze obrazovky možné ovládat audiosystém s televizí, navigací a dokonce i připojení k internetu, skrze které bylo možné rezervovat si hotel nebo pracovat s telebankingem.  Zdroj: Mercedes-Benz
Šířka celého panelu Hypescreen 141 centimetrů a rozprostírá se přes celou šířku kabiny před řidičem a spolujezdcem. Výpočetní výkon je zde potřeba, Mercedes tak uvádí, že jeho masivní infotainment pohání osm procesorových jader a 24 GB RAM. Zdroj: Mercedes-Benz
9
Fotogalerie

Přístrojovka Mercedes Hyperscreen není nový nápad. Předchůdce známe už 25 let

Co dnes bereme za běžnou věc, znělo v roce 1996 jako slušné sci-fi. Na příkladu historických koncepčních vozů si můžeme krásně ukázat, jak automobilová technika pokročila.

Říjen roku 1996, pařížský autosalon. Na stánku Mercedesu davy novinářů obdivují velké elegantní kupé s křídlovými dveřmi, nazvané F 200 Imagination. Je prošpikováno technikou budoucnosti, která tehdy působila jako těžko představitelná, ale dnes řadu z těchto prvků najdeme v běžných modelech, které vlastně nemusí být vůbec drahé.

Vůz byl osazen technologií drive by wire, tedy „řízením po drátech,“ která byla v oné době výsadou moderních letadel. Povely řidiče snímala elektronika a převáděla je skrze servomotory v pohyb s přihlédnutím k rychlosti auta, otáčkám motoru a kol, pozici karoserie a dalším věcem. Proto neměl koncept F 200 Imagination volant, ovládání bylo řešeno skrze joysticky na středové konzoli a ve výplních dveří. Díky tomu mohl kontrolu nad vozem kdykoliv převzít i spolujezdec.

Systém drive by wire byl také základním předpokladem pro pokročilý asistenční systém, který řidiči umožňoval z dnešního pohledu primitivní částečně autonomní jízdu. Z dalších prvků, nad kterými se nyní nikdo nepozastaví, můžeme jmenovat i světla s variabilním rozložením paprsku, aktivní odpružení, okenní airbagy nebo elektrickou parkovací brzdu.

Zřejmě nejpůsobivějším prvkem byla ale vysoká úroveň palubní elektroniky. Napříč celou palubní deskou byly uloženy obrazovky, které předznamenaly současný systém Hyperscreen. Ten měl premiéru v elektrickém sedanu EQS. Kromě údajů z palubního počítače bylo skrze ně možné ovládat audiosystém s televizí, navigací a dokonce i připojení k internetu, skrze které bylo možné rezervovat si hotel nebo pracovat s telebankingem.

Konceptu také chyběla zpětná zrcátka, vše bylo řešeno kamerami a obrazovkami. Když se na vnitřek podíváte, vlastně se až na poněkud úsměvnou grafiku neliší od aktuální Hyperscreen. Koncept F 200 Imagination si můžete naživo prohlédnout v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud