Příští rok chce mít MTX české létající auto. Práce na "dárku" k 50. výročí začaly

Existující typ vírníku by bylo možné obestavět silničním podvozkem a do kabiny zabudovat klasický volant

Létající auto. To je podle generálního ředitele společnosti MTX Petra Bolda důstojný projekt, kterým hodlá firma příští rok oslavit 50. výročí svého vzniku.

"O mě se ví, že jsem už před řadou let propadl letadlům a létání, takže tato technologie budoucnosti je podle mého logickým pokračováním směřování dřívějšího a současného Metalexu - MTX." svěřil se Bold v rozhovoru se redaktorem Autorevue.cz.

"Zatím ještě nevím, zda budeme úspěšní, ale máme odhodlání tento projekt uskutečnit," dodal.

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

Na rozdíl například od slovenské firmy nechce MTX jít cestou vozu s křídly, plánují využít existující typ vírníku a k němu dodělat silniční podvozek a ovládání.

"Letadlo musí startovat z letiště, vírníku stačí poměrně krátká rozjezdová dráha," vysvětluje jednu ze zásadních výhod tohoto řešení Bold. Jelikož ale na rozdíl od vrtulníku nemá poháněný rotor motorem (využívá principu autorotace), nemůže startovat kolmo vzhůru jako klasický vrtulník.

"Dvoumístný vírník má ovládání z pravé sedačky, my doděláme volant, pedály a další prvky pro ovládání na zemi na levou stranu, dodal. Vlastně tak z nevýhody udělají výhodu. Řidič-pilot nebude muset před vzletem nebo po přistání dělat složité úkony s přenastavováním systémů. Postačí, aby si přesedl z jedné sedačky na druhou.  

Další technická řešení, ani design zatím prozrazovat nechtěl. "Vše se teprve řeší."

Nebylo na pořádný prospekt, říká o konci projektu Supertatry šéf Metalexu

Nebylo na pořádný prospekt, říká o konci projektu Supertatry šéf Metalexu

Projekt si MTX financuje z vlastních zdrojů. "Ostatně, jako prakticky všechno ve své historii. Úvěr jsme si brali pouze jednou," dodává generální ředitel.

V současnosti má MTX dva provozy - jeden v Mělníku, který se zabývá přestavbami a vestavbami například policejních, hasičských a vojenských vozů, a druhý je v Plzni. "Jeho hlavní náplní jsou výroby dělicích přepážek. "Lidé, kteří tady kdysi dělali formule a další špičková závodní auta už bohužel kvůli věku odešli, a navíc doba už je někde jinde," vysvětluje Bold. Kromě toho firmu živí například distribuce dálničních známek.

" I když máme jen zhruba sedmdesát zaměstnanců, dosáhli jsme na obrat 1,6 miliardy korun," říká generální ředitel. Úspěšnost jeho firma dokladuje i získané ocenění Podnik roku 2015 v automobilovém průmyslu, které MTX přebral vloni v říjnu.

Na některé úspěšné projekty z historie firmy MTX se podívejte v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

23.  9.  2018 | Miro Mihálik | 30 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků