Příští rok chce mít MTX české létající auto. Práce na "dárku" k 50. výročí začaly

Existující typ vírníku by bylo možné obestavět silničním podvozkem a do kabiny zabudovat klasický volant

Létající auto. To je podle generálního ředitele společnosti MTX Petra Bolda důstojný projekt, kterým hodlá firma příští rok oslavit 50. výročí svého vzniku.

"O mě se ví, že jsem už před řadou let propadl letadlům a létání, takže tato technologie budoucnosti je podle mého logickým pokračováním směřování dřívějšího a současného Metalexu - MTX." svěřil se Bold v rozhovoru se redaktorem Autorevue.cz.

"Zatím ještě nevím, zda budeme úspěšní, ale máme odhodlání tento projekt uskutečnit," dodal.

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

Ze socialistických dílů jsme udělali skvělá auta, říká zakladatel Metalexu

Na rozdíl například od slovenské firmy nechce MTX jít cestou vozu s křídly, plánují využít existující typ vírníku a k němu dodělat silniční podvozek a ovládání.

"Letadlo musí startovat z letiště, vírníku stačí poměrně krátká rozjezdová dráha," vysvětluje jednu ze zásadních výhod tohoto řešení Bold. Jelikož ale na rozdíl od vrtulníku nemá poháněný rotor motorem (využívá principu autorotace), nemůže startovat kolmo vzhůru jako klasický vrtulník.

"Dvoumístný vírník má ovládání z pravé sedačky, my doděláme volant, pedály a další prvky pro ovládání na zemi na levou stranu, dodal. Vlastně tak z nevýhody udělají výhodu. Řidič-pilot nebude muset před vzletem nebo po přistání dělat složité úkony s přenastavováním systémů. Postačí, aby si přesedl z jedné sedačky na druhou.  

Další technická řešení, ani design zatím prozrazovat nechtěl. "Vše se teprve řeší."

Nebylo na pořádný prospekt, říká o konci projektu Supertatry šéf Metalexu

Nebylo na pořádný prospekt, říká o konci projektu Supertatry šéf Metalexu

Projekt si MTX financuje z vlastních zdrojů. "Ostatně, jako prakticky všechno ve své historii. Úvěr jsme si brali pouze jednou," dodává generální ředitel.

V současnosti má MTX dva provozy - jeden v Mělníku, který se zabývá přestavbami a vestavbami například policejních, hasičských a vojenských vozů, a druhý je v Plzni. "Jeho hlavní náplní jsou výroby dělicích přepážek. "Lidé, kteří tady kdysi dělali formule a další špičková závodní auta už bohužel kvůli věku odešli, a navíc doba už je někde jinde," vysvětluje Bold. Kromě toho firmu živí například distribuce dálničních známek.

" I když máme jen zhruba sedmdesát zaměstnanců, dosáhli jsme na obrat 1,6 miliardy korun," říká generální ředitel. Úspěšnost jeho firma dokladuje i získané ocenění Podnik roku 2015 v automobilovém průmyslu, které MTX přebral vloni v říjnu.

Na některé úspěšné projekty z historie firmy MTX se podívejte v následující fotogalerii:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků