Přísnější emisní normy zvyšují prodeje kamionů i autobusů

Trh s nákladními vozy a autobusy se řídí trochu jinými pravidly než trh osobních aut. Po propadech v letech 2008 a 2009 se počty nových aut, které odebírají soukromé speditérské firmy a firmy provozující dopravu městskou a meziměstskou, stabilizovaly.
Přísnější emisní normy zvyšují prodeje kamionů i autobusů

Provozovatelé nákladní dálkové dopravy mají tendenci své flotily obměňovat častěji nejen kvůli ojetí vozů, ale hlavně kvůli šetření provozních nákladů. V letošním roce se státní kasa potýká s nižším výběrem mýtného na zpoplatněných dálnicích a rychlostních silnicích i silnicích první třídy, protože se českými silnicemi prohání větší množství ekologických tahačů s emisní normou Euro 5. Pokud má dopravní společnost takový automobil, inkasuje stát z mýtného o 50 procent méně než ostatní kamiony (v sousedním Rakousku jen 12 procent).

Zatímco před několika lety se vozů TIR s motory Euro 5 pohybovala na našich dálnicích jen čtvrtina, v roce 2012 to bylo přes 35 procent. Pokud dnes pořizují spediční společnosti nový kamion, výhradně ve třídě Euro 5.

Modernizace zvýšila počty nových kamionů v roce 2012 o 11 procent, u autobusů to bylo bezmála 30 procent. V případ autobusů přispěla výměna starších typů za nízkopodlažní bezbariérové varianty vozů MHD.

Jedničkou na českém trhu s kamiony je od roku 2004 bezkonkurenčně Mercedes-Benz, pouze letos v prvních osmi měsících zaostal za DAF. Druhou a třetí příčku si průběžně v posledních 11 letech předávají práce zmiňovaný DAF, MAN a Iveco.

Přes relativní oživení v předcházejících letech a růst se však dá letos očekávat mírnější pokles v obou kategoriích, případně stejná čísla, jako v letech 2011 a 2012.

Nejvýznamnější část kamionů tvoří kategorie mezi 18 až 22 tunami (mezi 50 až 60 %), u autobusů se jedná o kategorii meziměstských linkových autobusů (od 30 do 70 procent z celkového počtu).

Registrace nových autobusů v letech 2004-2013
2004 – 954 ks
2005 – 816
2006 – 944
2007 – 949
2008 – 1191
2009 – 775
2010 – 751
2011 – 837
2012 – 731
2013 (leden-srpen) - 484

Registrace nových nákladních vozů v letech 2004-2013 (6-22 tun a více)
2004 – 7930
2005 – 8629
2006 – 9927
2007 – 11587
2008 – 10851
2009 – 4760
2010 – 5445
2011 – 7962
2012 – 7234
2013 (leden-srpen) - 4777

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 16 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků