Přísnější emisní normy zvyšují prodeje kamionů i autobusů

Trh s nákladními vozy a autobusy se řídí trochu jinými pravidly než trh osobních aut. Po propadech v letech 2008 a 2009 se počty nových aut, které odebírají soukromé speditérské firmy a firmy provozující dopravu městskou a meziměstskou, stabilizovaly.
Přísnější emisní normy zvyšují prodeje kamionů i autobusů

Provozovatelé nákladní dálkové dopravy mají tendenci své flotily obměňovat častěji nejen kvůli ojetí vozů, ale hlavně kvůli šetření provozních nákladů. V letošním roce se státní kasa potýká s nižším výběrem mýtného na zpoplatněných dálnicích a rychlostních silnicích i silnicích první třídy, protože se českými silnicemi prohání větší množství ekologických tahačů s emisní normou Euro 5. Pokud má dopravní společnost takový automobil, inkasuje stát z mýtného o 50 procent méně než ostatní kamiony (v sousedním Rakousku jen 12 procent).

Zatímco před několika lety se vozů TIR s motory Euro 5 pohybovala na našich dálnicích jen čtvrtina, v roce 2012 to bylo přes 35 procent. Pokud dnes pořizují spediční společnosti nový kamion, výhradně ve třídě Euro 5.

Modernizace zvýšila počty nových kamionů v roce 2012 o 11 procent, u autobusů to bylo bezmála 30 procent. V případ autobusů přispěla výměna starších typů za nízkopodlažní bezbariérové varianty vozů MHD.

Jedničkou na českém trhu s kamiony je od roku 2004 bezkonkurenčně Mercedes-Benz, pouze letos v prvních osmi měsících zaostal za DAF. Druhou a třetí příčku si průběžně v posledních 11 letech předávají práce zmiňovaný DAF, MAN a Iveco.

Přes relativní oživení v předcházejících letech a růst se však dá letos očekávat mírnější pokles v obou kategoriích, případně stejná čísla, jako v letech 2011 a 2012.

Nejvýznamnější část kamionů tvoří kategorie mezi 18 až 22 tunami (mezi 50 až 60 %), u autobusů se jedná o kategorii meziměstských linkových autobusů (od 30 do 70 procent z celkového počtu).

Registrace nových autobusů v letech 2004-2013
2004 – 954 ks
2005 – 816
2006 – 944
2007 – 949
2008 – 1191
2009 – 775
2010 – 751
2011 – 837
2012 – 731
2013 (leden-srpen) - 484

Registrace nových nákladních vozů v letech 2004-2013 (6-22 tun a více)
2004 – 7930
2005 – 8629
2006 – 9927
2007 – 11587
2008 – 10851
2009 – 4760
2010 – 5445
2011 – 7962
2012 – 7234
2013 (leden-srpen) - 4777

bazar

Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 158 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 856 km
Cena: 310 000 Kč
Mercedes GLK 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 125 544 km
Cena: 350 000 Kč
Mercedes Viano 2,1
Rok výroby: 2006
Stav: 187 647 km
Cena: 290 000 Kč
Mercedes CLS 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 185 012 km
Cena: 250 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 34 727 km
Cena: 470 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků