Přísnější emisní normy zvyšují prodeje kamionů i autobusů

Trh s nákladními vozy a autobusy se řídí trochu jinými pravidly než trh osobních aut. Po propadech v letech 2008 a 2009 se počty nových aut, které odebírají soukromé speditérské firmy a firmy provozující dopravu městskou a meziměstskou, stabilizovaly.
Přísnější emisní normy zvyšují prodeje kamionů i autobusů

Provozovatelé nákladní dálkové dopravy mají tendenci své flotily obměňovat častěji nejen kvůli ojetí vozů, ale hlavně kvůli šetření provozních nákladů. V letošním roce se státní kasa potýká s nižším výběrem mýtného na zpoplatněných dálnicích a rychlostních silnicích i silnicích první třídy, protože se českými silnicemi prohání větší množství ekologických tahačů s emisní normou Euro 5. Pokud má dopravní společnost takový automobil, inkasuje stát z mýtného o 50 procent méně než ostatní kamiony (v sousedním Rakousku jen 12 procent).

Zatímco před několika lety se vozů TIR s motory Euro 5 pohybovala na našich dálnicích jen čtvrtina, v roce 2012 to bylo přes 35 procent. Pokud dnes pořizují spediční společnosti nový kamion, výhradně ve třídě Euro 5.

Modernizace zvýšila počty nových kamionů v roce 2012 o 11 procent, u autobusů to bylo bezmála 30 procent. V případ autobusů přispěla výměna starších typů za nízkopodlažní bezbariérové varianty vozů MHD.

Jedničkou na českém trhu s kamiony je od roku 2004 bezkonkurenčně Mercedes-Benz, pouze letos v prvních osmi měsících zaostal za DAF. Druhou a třetí příčku si průběžně v posledních 11 letech předávají práce zmiňovaný DAF, MAN a Iveco.

Přes relativní oživení v předcházejících letech a růst se však dá letos očekávat mírnější pokles v obou kategoriích, případně stejná čísla, jako v letech 2011 a 2012.

Nejvýznamnější část kamionů tvoří kategorie mezi 18 až 22 tunami (mezi 50 až 60 %), u autobusů se jedná o kategorii meziměstských linkových autobusů (od 30 do 70 procent z celkového počtu).

Registrace nových autobusů v letech 2004-2013
2004 – 954 ks
2005 – 816
2006 – 944
2007 – 949
2008 – 1191
2009 – 775
2010 – 751
2011 – 837
2012 – 731
2013 (leden-srpen) - 484

Registrace nových nákladních vozů v letech 2004-2013 (6-22 tun a více)
2004 – 7930
2005 – 8629
2006 – 9927
2007 – 11587
2008 – 10851
2009 – 4760
2010 – 5445
2011 – 7962
2012 – 7234
2013 (leden-srpen) - 4777

Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 77 076 km
Cena: 185 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků