Přísnější emisní normy zvyšují prodeje kamionů i autobusů

Trh s nákladními vozy a autobusy se řídí trochu jinými pravidly než trh osobních aut. Po propadech v letech 2008 a 2009 se počty nových aut, které odebírají soukromé speditérské firmy a firmy provozující dopravu městskou a meziměstskou, stabilizovaly.
Přísnější emisní normy zvyšují prodeje kamionů i autobusů

Provozovatelé nákladní dálkové dopravy mají tendenci své flotily obměňovat častěji nejen kvůli ojetí vozů, ale hlavně kvůli šetření provozních nákladů. V letošním roce se státní kasa potýká s nižším výběrem mýtného na zpoplatněných dálnicích a rychlostních silnicích i silnicích první třídy, protože se českými silnicemi prohání větší množství ekologických tahačů s emisní normou Euro 5. Pokud má dopravní společnost takový automobil, inkasuje stát z mýtného o 50 procent méně než ostatní kamiony (v sousedním Rakousku jen 12 procent).

Zatímco před několika lety se vozů TIR s motory Euro 5 pohybovala na našich dálnicích jen čtvrtina, v roce 2012 to bylo přes 35 procent. Pokud dnes pořizují spediční společnosti nový kamion, výhradně ve třídě Euro 5.

Modernizace zvýšila počty nových kamionů v roce 2012 o 11 procent, u autobusů to bylo bezmála 30 procent. V případ autobusů přispěla výměna starších typů za nízkopodlažní bezbariérové varianty vozů MHD.

Jedničkou na českém trhu s kamiony je od roku 2004 bezkonkurenčně Mercedes-Benz, pouze letos v prvních osmi měsících zaostal za DAF. Druhou a třetí příčku si průběžně v posledních 11 letech předávají práce zmiňovaný DAF, MAN a Iveco.

Přes relativní oživení v předcházejících letech a růst se však dá letos očekávat mírnější pokles v obou kategoriích, případně stejná čísla, jako v letech 2011 a 2012.

Nejvýznamnější část kamionů tvoří kategorie mezi 18 až 22 tunami (mezi 50 až 60 %), u autobusů se jedná o kategorii meziměstských linkových autobusů (od 30 do 70 procent z celkového počtu).

Registrace nových autobusů v letech 2004-2013
2004 – 954 ks
2005 – 816
2006 – 944
2007 – 949
2008 – 1191
2009 – 775
2010 – 751
2011 – 837
2012 – 731
2013 (leden-srpen) - 484

Registrace nových nákladních vozů v letech 2004-2013 (6-22 tun a více)
2004 – 7930
2005 – 8629
2006 – 9927
2007 – 11587
2008 – 10851
2009 – 4760
2010 – 5445
2011 – 7962
2012 – 7234
2013 (leden-srpen) - 4777

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2006
Stav: 163 510 km
Cena: 276 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 97 958 km
Cena: 650 000 Kč
Mercedes Viano 2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 969 km
Cena: 372 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 119 323 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků