Duben je na zábavné srovnávací testy celkem bohatý. Po Mazdě MX-5 vs. Subaru BRZ tu máme trojici „horkých hatchbacků“

Duben je na zábavné srovnávací testy celkem bohatý. Po Mazdě MX-5 vs. Subaru BRZ tu máme trojici „horkých hatchbacků“

Jinak řečeno, postavili jsme proti sobě Peugeot 308 GTi, Seat Leon Cupra 290 a Hondu Civic Type R

Jinak řečeno, postavili jsme proti sobě Peugeot 308 GTi, Seat Leon Cupra 290 a Hondu Civic Type R

Civic se svým gigantickým křídlem vypadá jako hatchback po těžkém tuningu. Nebo naopak, Cupra a GTi vypadají vedle Hondy jako zcela obyčejné automobily

Civic se svým gigantickým křídlem vypadá jako hatchback po těžkém tuningu. Nebo naopak, Cupra a GTi vypadají vedle Hondy jako zcela obyčejné automobily

Peugeot jako jediný používá šestnáctistovku, Seat i Honda mají dvoulitr

Peugeot jako jediný používá šestnáctistovku, Seat i Honda mají dvoulitr

Mimochodem modrý Seat Leon Cupra jsme ještě neviděli. Tahle barva mu ale sluší

Mimochodem modrý Seat Leon Cupra jsme ještě neviděli. Tahle barva mu ale sluší

Obrovský difuzor a zadní spoiler na Hondě Civic Type R naznačují, kde hledat nejostřejší hot-hatch současnosti

Obrovský difuzor a zadní spoiler na Hondě Civic Type R naznačují, kde hledat nejostřejší hot-hatch současnosti

Cupra dorazila do testu se standardními brzdami

Cupra dorazila do testu se standardními brzdami

Na fotkách to není poznat, ale to křídlo Hondy je fakt gigantické

Na fotkách to není poznat, ale to křídlo Hondy je fakt gigantické

Přeplňovaný benzinový motor je samozřejmostí. Dvoulitr je standardem, Peugeot si ale vystačí s menším objemem

Přeplňovaný benzinový motor je samozřejmostí. Dvoulitr je standardem, Peugeot si ale vystačí s menším objemem

Seat znovu potvrdil, že má vyloženě skvělý podvozek

Seat znovu potvrdil, že má vyloženě skvělý podvozek

Takhle vypadá výhoda klasické ruční brzdy...

Takhle vypadá výhoda klasické ruční brzdy...

... nebo vypadá takto

... nebo vypadá takto

Peugeot musíte rozhoupat, aby se nechal poslat alespoň trochu bokem

Peugeot musíte rozhoupat, aby se nechal poslat alespoň trochu bokem

Francouzský příspěvek do této kategorie vypadá slibně

Francouzský příspěvek do této kategorie vypadá slibně

Dvě velké koncovky produkují sympatický zvuk

Dvě velké koncovky produkují sympatický zvuk

Všimněte si těch obrovských brzd vpředu. Fungují parádně

Všimněte si těch obrovských brzd vpředu. Fungují parádně

Na Civic Type R jsme čekali vážně dlouho

Na Civic Type R jsme čekali vážně dlouho

Testovací exemplář ale má už bohužel za sebou dost novinářských zápůjček a je to na něm vidět

Testovací exemplář ale má už bohužel za sebou dost novinářských zápůjček a je to na něm vidět

Ačkoliv má Civic řadu sportovních doplňků, základní tvary karoserie jsou prostě zvláštní a výsledek tak na pohled (tedy alespoň podle našeho názoru) příliš nenadchne

Ačkoliv má Civic řadu sportovních doplňků, základní tvary karoserie jsou prostě zvláštní a výsledek tak na pohled (tedy alespoň podle našeho názoru) příliš nenadchne

Seat Leon Cupra je dnes už klasika. Nově motor posílil o pár koní

Seat Leon Cupra je dnes už klasika. Nově motor posílil o pár koní

Už předchozí Cupra ale měla výkon blízký 300 koní. Jak je na tom v reálu silnější verze? Odpověď známe a brzy se o ní podělíme

Už předchozí Cupra ale měla výkon blízký 300 koní. Jak je na tom v reálu silnější verze? Odpověď známe a brzy se o ní podělíme

Seat Leon Cupra působí na silnici velmi lehce

Seat Leon Cupra působí na silnici velmi lehce

Civic Type R nemá rád běžnou jízdu, ale miluje hodně ostré svezení. Čím ostřejší, tím lepší

Civic Type R nemá rád běžnou jízdu, ale miluje hodně ostré svezení. Čím ostřejší, tím lepší

S Leonem se můžete i relativně pohodlně kochat

S Leonem se můžete i relativně pohodlně kochat

Civic létá po okreskách jako zběsilý. Jeho schopnosti v zatáčkách jsou působivé

Civic létá po okreskách jako zběsilý. Jeho schopnosti v zatáčkách jsou působivé

Ani Peugeot není v zatáčkách špatný, přestože má nejméně komunikativní řízení

Ani Peugeot není v zatáčkách špatný, přestože má nejméně komunikativní řízení

308 GTi je z celé trojice nejpohodlnější

308 GTi je z celé trojice nejpohodlnější

Zatím to vypadá tak, že 308 GTi představuje velmi rychlý, ale pořád celkem pohodlný automobil, Civic je absolutní opak (ještě rychlejší, ale o poznání méně pohodlný) a Cupra představuje výborný kompromis

Zatím to vypadá tak, že 308 GTi představuje velmi rychlý, ale pořád celkem pohodlný automobil, Civic je absolutní opak (ještě rychlejší, ale o poznání méně pohodlný) a Cupra představuje výborný kompromis

Jinak řečeno, postavili jsme proti sobě Peugeot 308 GTi, Seat Leon Cupra 290 a Hondu Civic Type R
Civic se svým gigantickým křídlem vypadá jako hatchback po těžkém tuningu. Nebo naopak, Cupra a GTi vypadají vedle Hondy jako zcela obyčejné automobily
Peugeot jako jediný používá šestnáctistovku, Seat i Honda mají dvoulitr
Mimochodem modrý Seat Leon Cupra jsme ještě neviděli. Tahle barva mu ale sluší
28
Fotogalerie

Připravujeme: Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Mají výkon kolem tří stovek koní, samosvorný diferenciál, pohon předních kol a ambice stát se tím nejlepší v kategorii „horkých hatchbacků“. No tak se podívejme na to, který z nich je nejlepší.

Po nedávném srovnávacím testu dvou hodně zábavných, lehkých a relativně dostupných zadokolek tu máme další a neméně zábavné srovnání. Tentokrát ale v trochu jiném podání. Postavili jsme proti sobě tři předokolky, které ovšem mají taktéž ambice svou posádku hezky adrenalinově povozit. 

Původně měl být tento srovnávací test ještě početnější, ale to víte, ne vždy vyjde vše podle představ. Buďme rádi za tyto tři a hlavně za to, že vydrželo počasí, protože během focení a ježdění občas i sněžilo, což je u takto výkonných předokolek postavených na letních (a u Hondy dost ojetých) pneumatikách věc, kterou vážně nepotřebujete. 

_DSC1934.jpg_DSC1927.jpg_DSC1932.jpg
Tahle trojice krásně ukazuje, kam se posunuly schopnosti ostrých hatchbacků s pohonem předních kol. Peugeot 308 GTi má samosvor a výkon 270 koní, ale v kontextu ostatních je to dnes už pouze takový pěkný standard

Na úvod trocha základních čísel: Nejmladším z této trojice je Peugeot 308 GTi. V podstatě jde o techniku Peugeotu RCZ R implantovanou do karoserie typu hatchback. I když je francouzský hot-hatch nejslabší a má nejmenší motor, rozhodně není pomalý a už vůbec ne nezajímavý. Maximální výkon dosahuje na 200 kW (270 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 330 Nm. Na přeplňovanou šestnáctistovku úctyhodná čísla...

Druhý hot-hatch je španělského původu a pokud patříte mezi naše pravidelné čtenáře, určitě vám ho nemusíme blíže představovat. Minulý rok nám Leon Cupra dělal v redakci společnost celých šest měsíců a ano, je to půl roku, na který vzpomínáme opravdu rádi. Cupra od té doby prošla drobnou modernizací, když vyměnila výfuk a na výkonu přidala dalších deset koní, takže by teď měla být ještě lepší, než dříve. Uvidíme...

A to zejména proto, že třetí do party by měl být papírově hodně těžkým soupeřem. Civic Type R už na první pohled dává jasně najevo, že to je právě on, kdo chce být v kategorii rychlých předokolek tím absolutně nejsportovnějším. Kromě všech těch obrovských spoilerů, křídel a různých výdechů na vás zapůsobí i základní parametry. 

_DSC1937.jpg_DSC1938.jpg_DSC1947.jpg
Čemu dáváte přednost? Chcete velmi svižný a v zatáčkách hodně schopný cestovní vůz? Nebo hledáte čistokrevný sporťák? A nebo chcete něco mezi?

Dvoulitrový přeplňovaný motor VTEC Turbo nabídne 228 kW (310 k) a 400 Nm. Stovka by měla být pryč za 5,7 s a maximální rychlost dosahuje na 270 km/h. Tipnete si, kdo bude nejlepší? 

My si vše ještě chvíli necháme projít hlavou, abychom dojmy pěkně vstřebali. Vy se zatím můžete v diskuzi zeptat na to, co vás ohledně této trojice zajímá. Níže následují, tak jako vždy, první bezprostřední dojmy. 

  • Když postavíte Peugeot 308 GTi a Leon Cupra 290 vedle Hondy Civic Type R, vypadají jak ty nejobyčejnější hatchbacky na světě. Nebo naopak. Civic vedle nich vypadá, jako kdyby prošel řádnou péči nějakého tunera.
  • Hodně velké rozdíly odhalí už pohled do interiéru. Všichni tři mají trochu jinou koncepci. Peugeot pořád používá budíky nad volantem, Seat má klasický přístrojový štít pod volantem a Honda má pro jistotu budíky pod volantem a displeje nad volantem. Seat je v tomto ohledu nejpřehlednější. Suverénně. 
  • Kdyby to někoho zajímalo, tak největší kufr má Honda Civic Type R a jednoznačně nejméně místa vzadu nabízí Peugeot. Zkrátka když patříte mezi vyšší postavy, musíte coby řidič sedět s nohami více nataženými, abyste si mohli dát volant níže a viděli tak na budíky. Odnesou to ti vzadu. 
  • Nejsportovnější sedačky má Civic, nejhodnotněji z této trojice vypadá interiér Peugeotu. 
  • Už od prvních metrů poznáte, že Civic Type R si nehraje na nějaký hatchback pro běžné cestování. Tuhý podvozek, tuhé řízení, tužší pedály... Tohle je především sportovní auto. 
  • Peugeot a Seat mají jiné ambice. Chtějí být dobře použitelní v běžném provozu. Dokud nezmáčknete tlačítko Cupra nebo Sport u Peugeotu, není problém s nimi cestovat na dlouhé vzdálenosti. S Hondou to jde samozřejmě také, jen je uvnitř větší hluk a auto vás více natřese. 
  • První vytočení japonského dvoulitru znamená zklamání. Zvuk motoru v interiéru není moc pěkný. Vlastně jsme se s kolegy shodli na tom, že je dost ošklivý. 
  • Uvnitř nejlépe zní Cupra, jenže její „vylepšovač zvuku“ vám v režimu Cupra rozvibruje palubní desku tak, že začne drnčet. Škoda. Peugeot je uvnitř nejtišší. 
  • Rychlá jízda s Hondou Civic Type R je vážně zážitek. Pod plynem zatáčí neuvěřitelně přesvědčivě. S řízením se budete trochu prát, ale zvyknete si. 
  • Seat Leon Cupra není takovým hulvátem, ale pořád jde o pekelně rychlý hatchback. Seat nám znovu připomněl, jak skvělý má podvozek. 
  • U Peugeotu je potřeba si zvyknout na řízení. Možná to je miniaturizovaným volantem, možná něčím jiným, ale na sebemenší otočení volantu vůz zareaguje vyloženě přehnaně. Chvíli to trvá, než se naučíte neprojíždět zatáčky příliš trhaně. Řízení v Peugeotu je také nejméně citlivé. 
  • Peugeot jako jediný používá pouze elektronickou parkovací brzdu. Jsou chvíle, kdy vás to bude mrzet. 
  • 308 GTi ovšem vyniká v jiné věci. Její brzdy jsou skvělé. Uvidíme, zda to potvrdí přesné hodnoty z měření. 
  • Naopak brzdy Hondy Civic Type R už mají dávno své nejlepší kilometry za sebou. Při měření brzdné dráhy začala přední náprava tak vibrovat, že jsme radši tyto pokusy s Hondou ukončili. Ve výsledném článku je tedy bohužel nenajdete. 
_DSC1933.jpg_DSC1948.jpg_DSC1956.jpg_DSC1974.jpg_DSC1994.jpg_DSC2008.jpg_DSC2026.jpg_DSC2028.jpg_DSC2031.jpg_DSC2035.jpg_DSC2066.jpg_DSC2069.jpg_DSC2073.jpg_DSC2104.jpg_DSC2113.jpg_DSC2140.jpg_DSC2146.jpg_DSC2148.jpg_DSC2150.jpg_DSC2173.jpg_DSC2174.jpg_DSC2185.jpg

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud