Připravujeme: Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Mají výkon kolem tří stovek koní, samosvorný diferenciál, pohon předních kol a ambice stát se tím nejlepší v kategorii „horkých hatchbacků“. No tak se podívejme na to, který z nich je nejlepší.

Po nedávném srovnávacím testu dvou hodně zábavných, lehkých a relativně dostupných zadokolek tu máme další a neméně zábavné srovnání. Tentokrát ale v trochu jiném podání. Postavili jsme proti sobě tři předokolky, které ovšem mají taktéž ambice svou posádku hezky adrenalinově povozit. 

Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost  

Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost  

Původně měl být tento srovnávací test ještě početnější, ale to víte, ne vždy vyjde vše podle představ. Buďme rádi za tyto tři a hlavně za to, že vydrželo počasí, protože během focení a ježdění občas i sněžilo, což je u takto výkonných předokolek postavených na letních (a u Hondy dost ojetých) pneumatikách věc, kterou vážně nepotřebujete. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tahle trojice krásně ukazuje, kam se posunuly schopnosti ostrých hatchbacků s pohonem předních kol. Peugeot 308 GTi má samosvor a výkon 270 koní, ale v kontextu ostatních je to dnes už pouze takový pěkný standard

Na úvod trocha základních čísel: Nejmladším z této trojice je Peugeot 308 GTi. V podstatě jde o techniku Peugeotu RCZ R implantovanou do karoserie typu hatchback. I když je francouzský hot-hatch nejslabší a má nejmenší motor, rozhodně není pomalý a už vůbec ne nezajímavý. Maximální výkon dosahuje na 200 kW (270 k) a točivý moment vrcholí hodnotou 330 Nm. Na přeplňovanou šestnáctistovku úctyhodná čísla...

Peugeot 308 GTi: První jízdní dojmy z mosteckého okruhu

Peugeot 308 GTi: První jízdní dojmy z mosteckého okruhu

Druhý hot-hatch je španělského původu a pokud patříte mezi naše pravidelné čtenáře, určitě vám ho nemusíme blíže představovat. Minulý rok nám Leon Cupra dělal v redakci společnost celých šest měsíců a ano, je to půl roku, na který vzpomínáme opravdu rádi. Cupra od té doby prošla drobnou modernizací, když vyměnila výfuk a na výkonu přidala dalších deset koní, takže by teď měla být ještě lepší, než dříve. Uvidíme...

Seat Leon Cupra 290: Může být vůbec lepší? [první jízdní dojmy]  

Seat Leon Cupra 290: Může být vůbec lepší? [první jízdní dojmy]  

A to zejména proto, že třetí do party by měl být papírově hodně těžkým soupeřem. Civic Type R už na první pohled dává jasně najevo, že to je právě on, kdo chce být v kategorii rychlých předokolek tím absolutně nejsportovnějším. Kromě všech těch obrovských spoilerů, křídel a různých výdechů na vás zapůsobí i základní parametry. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čemu dáváte přednost? Chcete velmi svižný a v zatáčkách hodně schopný cestovní vůz? Nebo hledáte čistokrevný sporťák? A nebo chcete něco mezi?

Dvoulitrový přeplňovaný motor VTEC Turbo nabídne 228 kW (310 k) a 400 Nm. Stovka by měla být pryč za 5,7 s a maximální rychlost dosahuje na 270 km/h. Tipnete si, kdo bude nejlepší? 

My si vše ještě chvíli necháme projít hlavou, abychom dojmy pěkně vstřebali. Vy se zatím můžete v diskuzi zeptat na to, co vás ohledně této trojice zajímá. Níže následují, tak jako vždy, první bezprostřední dojmy. 

  • Když postavíte Peugeot 308 GTi a Leon Cupra 290 vedle Hondy Civic Type R, vypadají jak ty nejobyčejnější hatchbacky na světě. Nebo naopak. Civic vedle nich vypadá, jako kdyby prošel řádnou péči nějakého tunera.
  • Hodně velké rozdíly odhalí už pohled do interiéru. Všichni tři mají trochu jinou koncepci. Peugeot pořád používá budíky nad volantem, Seat má klasický přístrojový štít pod volantem a Honda má pro jistotu budíky pod volantem a displeje nad volantem. Seat je v tomto ohledu nejpřehlednější. Suverénně. 
  • Kdyby to někoho zajímalo, tak největší kufr má Honda Civic Type R a jednoznačně nejméně místa vzadu nabízí Peugeot. Zkrátka když patříte mezi vyšší postavy, musíte coby řidič sedět s nohami více nataženými, abyste si mohli dát volant níže a viděli tak na budíky. Odnesou to ti vzadu. 
  • Nejsportovnější sedačky má Civic, nejhodnotněji z této trojice vypadá interiér Peugeotu. 
  • Už od prvních metrů poznáte, že Civic Type R si nehraje na nějaký hatchback pro běžné cestování. Tuhý podvozek, tuhé řízení, tužší pedály... Tohle je především sportovní auto. 
  • Peugeot a Seat mají jiné ambice. Chtějí být dobře použitelní v běžném provozu. Dokud nezmáčknete tlačítko Cupra nebo Sport u Peugeotu, není problém s nimi cestovat na dlouhé vzdálenosti. S Hondou to jde samozřejmě také, jen je uvnitř větší hluk a auto vás více natřese. 
  • První vytočení japonského dvoulitru znamená zklamání. Zvuk motoru v interiéru není moc pěkný. Vlastně jsme se s kolegy shodli na tom, že je dost ošklivý. 
  • Uvnitř nejlépe zní Cupra, jenže její „vylepšovač zvuku“ vám v režimu Cupra rozvibruje palubní desku tak, že začne drnčet. Škoda. Peugeot je uvnitř nejtišší. 
  • Rychlá jízda s Hondou Civic Type R je vážně zážitek. Pod plynem zatáčí neuvěřitelně přesvědčivě. S řízením se budete trochu prát, ale zvyknete si. 
  • Seat Leon Cupra není takovým hulvátem, ale pořád jde o pekelně rychlý hatchback. Seat nám znovu připomněl, jak skvělý má podvozek. 
  • U Peugeotu je potřeba si zvyknout na řízení. Možná to je miniaturizovaným volantem, možná něčím jiným, ale na sebemenší otočení volantu vůz zareaguje vyloženě přehnaně. Chvíli to trvá, než se naučíte neprojíždět zatáčky příliš trhaně. Řízení v Peugeotu je také nejméně citlivé. 
  • Peugeot jako jediný používá pouze elektronickou parkovací brzdu. Jsou chvíle, kdy vás to bude mrzet. 
  • 308 GTi ovšem vyniká v jiné věci. Její brzdy jsou skvělé. Uvidíme, zda to potvrdí přesné hodnoty z měření. 
  • Naopak brzdy Hondy Civic Type R už mají dávno své nejlepší kilometry za sebou. Při měření brzdné dráhy začala přední náprava tak vibrovat, že jsme radši tyto pokusy s Hondou ukončili. Ve výsledném článku je tedy bohužel nenajdete. 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

dnes | Milan Lažanský
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků