Připravte svůj automobil na zimu

Co všechno musíte pro svůj vůz udělat, abyste jej zdárně připravili na zimu? Máme pro vás několik zásad, které by vám neměly uniknout. Provozní kapaliny, pohonné hmoty, brzdy, akumulátor atp. Nevynechali jsme ani zimní obutí. Myslíte, že je zbytečné?
Připravte svůj automobil na zimu

Zimní období ale neznamená jen sníh, led a mráz. Pro automobilisty začíná rozhodně dřív, proto bychom se měli naučit mnoha problémům předcházet. Všichni řidiči by si před zimou měli uvědomit, že jejich čtyřkoloví miláčci změnou klimatických podmínek taktéž trpí, není proto na škodu zopakovat si pár základních zásad, jak různým problémům předcházet a zimní období si tak nezprotivit. Štěstí přeje totiž jen připraveným!

Přestože jako řidič dodržujete intervaly servisních kontrol, pokud jste to ještě neudělali, navštivte svůj servis před prvním sněhem ještě jednou. Vyhnete se tak mnoha starostem spojených s přípravou auta na zimu. U řady autorizovaných prodejců můžete prohlídku zaměřenou na nejtěžší roční období absolvovat zdarma.

Ach, ta fyzika!

Kapaliny v zimě prostě mrznou, tomuto fyzikálnímu jevu se nevyhneme. Jedna z nejdůležitějších kontrol patří právě jim. První zrak by měl být upřen na stav chladící kapaliny. Nové vozy jsou většinou vybaveny celoroční směsí, problém však může nastat tehdy, když nevíte, zda jste během roku nedolévali kapalinu například pouze destilovanou vodou, což je většinou případ majitelů starších vozů. V tomto případě se nabízí dvě možnosti: buď chladič vypustit a doplnit nemrznoucí směsí, nebo navštívit servis, kde vám změří hodnotu mrazuvzdornosti kapaliny a případně poradí, jak situaci řešit.

Na trhu je spousta tzv. „antifreezů“, mezi nejznámější patří již po několik let populární a českými řidiči hojně využívaný Fridex. Pokud se budete řídit doporučením výrobce vašeho vozu, rozhodně nic nezkazíte. Důležité je to, aby směs byla odolná i teplotám okolo 30ti stupňů pod nulou. Stejně byste měli postupovat i u náplně do ostřikovačů. Uvědomte si, že v zimě budete ostřikovače používat daleko častěji než v létě. S tím souvisí i kontrola stěračů, jejichž výměna je doporučována v půlročních intervalech.

Další kapitolou je kontrola motorového oleje. Důležitá je nejen jeho hladina, ale i hustota. Pokud je olej příliš hustý, tudíž na zimu nevhodný, můžete jej ředit například technickým benzínem, nebo různými speciálními zušlechťujícími aditivy. Nejlepší je ale opět rada odborníků v servisu. Za zmínku stojí i starost majitelů dieselových motorů, nafta má totiž, jak je známo, při teplotách blížících se nule náchylnost k zamrzání. Čerpací stanice však mají od 01. října nařízeno prodávat tzv. „zimní“ naftu, která je teplotám pod bodem mrazu odolná. Pokud by přišly neočekávané výkyvy teplot směrem dolů, do paliva lze přidávat různá nemrznoucí aditiva. Na škodu není opět se informovat, tentokráte přímo na čerpací stanici. Snad vědí, co nám cpou do nádrže.

Pakliže se pro návštěvu servisního zařízení rozhodnete, určitě si nezapomeňte zkontrolovat i brzdy. Souměrnost brzdící soustavy se lépe než na válcích zkontrolovat nedá. Co se týče brzdové kapaliny, její stáří by nemělo být delší než dva roky, to vám ale v servisu taktéž zjistí, žádný strach. Než přejdeme k zimním pneumatikám, ještě pár slov o akumulátoru. Nízká teplota značně ovlivňuje jeho kapacitu, například při teplotě 20 stupňů pod nulou klesá až na polovinu! Zvlášť pokud vlastníte starší automobil, nechte rovněž prověřit stav jeho nabití.

Poslední slovo první části patří pravidlu „vidět a být viděn“. Se změnou letního času v zimní musíme od 27. října svítit po celý den. Výsledky i výzkumy zkušeností řady evropských států potvrzují, že osvětlení motorových vozidel i ve dne je pro bezpečnost silničního provozu rozhodně přínosem. Zkusme si na to, milí kolegové řidiči, zvyknout i tehdy, kdy nám to silniční vyhláška nenařizuje. Tato činnost se dá velice lehce zautomatizovat a potom vám to ani nepřijde jako nějaký problém. Uděláte tím něco nejen pro sebe, ale i pro ostatní.

Nebojte a obujte

Většina automobilových průzkumů říká, že zákazníci při výběru vozu dbají především na aktivní a pasivní bezpečnost. Podle prodejců automobilů je ale realita o poznání jinde. Čerstvý majitel raději utratí zbylých pár tisíc za vybavení, které nějakým způsobem souvisí s komfortem (klimatizace, audio systém apod.), než aby své peníze investoval například do zimních pneumatik.

Stále se mezi řidiči najdou tací, jež tomuto výdobytku moderního automobilového průmyslu nepřikládají žádnou výjimečnou důležitost. Nevěří tomu, že by se pořízení sady zimních mohlo stát efektivní investicí, argumentují například tím, že na nás chtějí výrobci pneumatik jen vydělat. Mít osm (resp. deset) pneumatik na „jedno“ jediné auto, které má pouze „čtyři“ kola je přeci hromada peněz. Pro průměrnou českou rodinu je však cena jejich pořízení silným argumentem, většinou rozhodujícím.

Pokud se však podíváme na reálná čísla nejrůznějších statistik dopravních nehod či prodejnosti zimního pneu ve světě, měli bychom se zamyslet. Dnešní zimní pneumatiky už nejsou hlučné, nevzhledné a neúčinné, jak tomu bylo zvykem dříve. Technický vývoj v této oblasti ušel v posledních letech významný kus dopředu, dokládá o tom obrovský boom po celé Evropě. O jejich oblibu se do jisté míry postaraly i nejrůznější propagační kampaně či výrazná podpora pojišťoven. Výsledkem je jejich každoroční nárůst v desítkách procent, což je vzhledem ke stagnaci prodeje letního pneu zajímavé. Největší podíl trhu zaujímají v Evropě logicky alpské (Německo, Rakousko, Švýcarsko) a skandinávské země (Švédsko, Norsko, Finsko).

S výměnou letního obutí za zimní bychom neměli čekat až na první sníh. Zimní pneu totiž není určeno jen na sníh a led, který se tvoří hluboko pod bodem mrazu. Už při teplotách okolo pěti až sedmi stupňů Celsia nad nulou začíná směs, ze které je tvořena letní pneumatika, tvrdnout a ztrácí tak své vlastnosti – zejména přilnavost. To se významně projeví v délce brzdné dráhy. Zimní pneumatiky dokáží tyto vlastnosti prodloužit až do 20ti stupňů pod nulou. Jejich konstrukce v současné době dovoluje použití v nejrůznějších podmínkách, které nám zima běžně nadělí. Na první pohled by se tedy od letní neměla svým vzhledem lišit. Ale pozor, na letní ježdění taky není, při překročení 12 – 15 stupňů nad nulou se zimní pneumatika začne výrazně rychleji opotřebovávat.

Jak tedy postupovat? Pokud se rozhodnete přezout, letní pneumatiky uskladněte na tmavém, suchem a spíše chladném místě. Před odmontováním si pláště označte, abyste je po zimě dali na správné místo. Lepší z dvojice pneumatik ale patří na poháněnou nápravu. Pokud skladujete pneumatiky bez ráfku, postavte je vertikálně (vedle sebe), v opačném případě horizontálně (na sebe) nebo zavěsit. To kvůli zabránění deformace ráfků. Právní předpisy stanovují hloubku dezénu pouze obecně – a to 1,6 mm – výrobci však u zimních pneumatik doporučují minimálně 4 mm.

Jak se svými penězi naložíte, to je samozřejmě na vás, vezměte však v potaz, že pořízením zimních pneumatik de facto šetříte ty letní, které se v nízkých teplotách výrazně rychleji opotřebovávají. Stejně to funguje i naopak. Koupí zimního obutí tedy investujete nejen do bezpečnosti, ale i do trvanlivosti letní sady. Pakliže se vám zdá investice okolo 10 000 – 20 000 Kč (4 pneu) vysoká, můžete zakoupit jen dvě a umístit je na poháněnou nápravu. Univerzálnímu pneu bych se vyhnul, v této souvislosti mě napadla jedna metafora: „Ani ryba, ani rak.“ Dejte tedy zimě na frak! Šťastnou cestu…

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků