Připravte se na srážku s blbcem, přišel čas značky „zimní výbava”

Připravte se na srážku s blbcem, přišel čas značky „zimní výbava”

Každý rok se s blížící se zimou rozvíří debaty na téma kdy, či zda vůbec přezout na zimní pneumatiky. Pro tento rok naši zákonodárci zřejmě chtěli tyto debaty učinit o něco snazšími a dali za vznik značce přikazující použití zimních pneumatik na určitém místě, v určitém období a za jakýchkoli okolností. Místo osobní odpovědnosti tak (alespoň na daných místech) dali přednost osvědčenému paternalismu. Jako každý paušální a ničím jiným než časovým faktorem neomezený příkaz je však i tento především důkazem hlouposti svých tvůrců.

Nová značka pro pozorného motoristu jistě není překvapením. Tedy pochází-li z České republiky, neboť jde o ryze českou specialitu. A ač se nerad opakuji, musím říci, že i v tomto případě tato ryze česká záležitost není důkazem výjimečné moudrosti nějakého Čecha, ale spíše jeho deficitu obyčejného selského rozumu.

Co nová značka říká? Nechme hovořit zákon: „Dopravní značka zimní výbava přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N v období od 1. listopadu do 30. dubna pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 6 mm na všech hnacích kolech; použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů.”

V praxi to tedy znamená, že pokud od této soboty až do konce dubna přijedete na silnici doprovázenou touto značkou, máte za povinnost bez ohledu na další okolnosti mít na voze zimní pneumatiky s vzorkem hlubokým minimálně 4 milimetry, nebo, a to je obzvláště pikantní, na jakýchkoli pneumatikách sněhové řetězy. Může tedy být klidně jasno, sucho a 20°C, když na vaší cestě rázem uvidíte značku zimní výbava. Takže logicky po suché a od slunce rozehřáté silnici dále pojedete na svých vhodně zvolených letních pneu? Co vás nemá, takto porušovat zákon? To se chcete vystavit finančnímu postihu do výše 1 000 Kč a udělení jednoho trestného bodu? Kdepak, poklidně zastavíte, nasadíte na své letní pneu sněhové řetězy (které byste ovšem neměli použít jinde než na sněhu, těžko říci, který předpis zde má přednost) a s veselým klapotem cirkusových koní pojedete rychlostí okolo 15 km/h až do místa, kde tato vhodně zvolená povinnost pomine. Absurdní? Jistě, ale tak tomu zákonodárce chtěl. Že se počítá s tím, že žádný chytrý policista (kolik jich asi tak je...) za takových podmínek přece nebude naplnění této povinnosti vymáhat? Jste si tak jistí? A i kdybyste si jistí byli, nikdo mi nevymluví, že toto ustanovení mělo samo o sobě počítat i s trochu jinými situacemi, než že od listopadu do dubna bude nepřetržitě sněžit (to by u nás byla hotová rarita).

Nemám globálně nic proti povinnosti použit zimní pneu za určitých podmínek, pakliže se vždy spolehlivě najde dostatek hlupáků „na druhé straně barikády”, kteří na sněhu vyjedou s pneumatikami vhodnými spíše na pobřežní silnice středozemního moře. Pak ovšem zvolme německý či rakouský model, který (ve zkratce řečeno) konstatuje, že zimní pneumatiky je povinné použít, pokud je vozovka pokryta sněhem či ledem. Jednoduché, bez připomínek. Ovšem u nás si na podobné situace musíme udělat zvláštní značku, která nejenže neřeší nic navíc, dokonce přináší ustanovení řádově nesmyslnější - přikazuje zimní pneu či řetězy tam, kde vůbec nemusí být třeba, a naopak vůbec neřeší, že po silnici bez této značky bude možné jezdit na letních pneu za jakýchkoli podmínek.

Možná nejde o hloupost, ale opět jen o výsledek „investice” pneumatikářů či výrobců dopravních značek. Ať už je to tak či onak, naštěstí nikoho (alespoň zatím) nenapadlo umístit tu krásnou modrou značku se sněhovou vločkou na opravdu významnou silnici první třídy či dálnici (sešlo i z úvah o umístění na úseky dálnice D1). Pokud však máte tu smůlu a podobnou značku vám umístili podél silnice, po které denně jezdíte do práce a opravdu si nechcete ničit zimní pneumatiky na suché a zahřáté silnici, pak vám nezbude než si na své „letňáky” napsat M+S. Úřednickému šimlu bude učiněno za dost a vaší hrdosti též, co je vlastně zimní pneu se totiž jinak definovat nedá...

Přeji vám, aby vás tuto zimu nic horšího než srážka s lidskou blbostí na českých silnicích nepotkalo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tak to je ona, nová chlouba ministra dopravy

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků