Připravovaná ekologická daň staré ojetiny ze silnic nevytlačí

Připravovaná ekologická daň staré ojetiny ze silnic nevytlačí

O šest let by se měla v Česku posunout hranice u ojetých aut, za která se při registraci platí ekologická daň. Stát chce omladit vozový park, který je u nás jeden z nejstarších v Evropě, a snížit tak šíření škodlivých emisí. Poplatek se zatím vybírá u ojetin vyrobených do roku 2000, změna by měla platit od roku 2014. Jenže existují pochybnosti, jestli toto opatření může neekologická auta z českých silnic vytlačit a zda není kvalita ovzduší jen zástěrkou na získání peněz do státní pokladny.

Vozy se k nám hojně vozí ve stáří přes deset let. Vláda chtěla přísun přestárlých aut zastavit, a proto zavedla poplatek za emise. To se však nelíbilo dovozcům, kteří si postěžovali u Evropské unie, že se jedná o nerovnoprávné postavení a Ministerstvo životního prostředí poplatek rozšířilo i na vozidla, která budou u nás přeregistrována.

Klepněte pro větší obrázek

„Není to ekologický poplatek, protože ten by měli platit všichni, kteří mají auto bez katalyzátoru. Ne pouze řidič, co si ho koupí a zaregistruje. Kdo totiž takové auto neprodá, nikdy daň platit nebude,“ řekl AutoRevue.cz tajemník svazu dovozců Pavel Tunkl. „Poplatek za převody se zavedl proto, aby se EU zdůvodnilo, že nechceme stará auta, pak ale ministerstvo zřejmě podlehlo tlaku unie. Na jednu stranu se má snižovat zatížení ovzduší nebezpečnými emisemi, ale stará auta, která vyprodukují z celkového množství škodlivin polovinu, při tom najedou jen šest procent kilometrů.“

Ekologický poplatek se vybírá při přihlášení dovezených ojetin, nebo při první změně vlastníka starších aut. Za vozidlo s emisní normou Euro 1 (v rozmezí 1993 – 1995) se nyní platí pět tisíc korun. Za ještě starší deset tisíc. Za auta, která splňují normu Euro 2 (1996 – 1999), nechá při registraci nový majitel státu tři tisíce korun, za novější vozy s normou Euro 3 (do roku 2006) se zatím neplatí nic. Po změně to budou tři tisíce korun, Euro 2  vyjde pět tisíc a vozidla s normou Euro 1 a starší na deset tisíc. Jedná se tedy zřejmě o další krok, jak z motoristů vytáhnout peníze.

„Stará auta se tím určitě z dopravního provozu nevytlačí. Je to jen nekoncepční záležitost, která nepřispěje k obměně vozového parku. Poplatek bude pořád pouze pro někoho. Pokud chcete jezdit s neekologickým autem, nic za něj platit nemusíte. Jednodušší je nic nepřevádět a nechat starý vůz chrlit emise,“ dodal Tunkl.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků