Připravovaná ekologická daň staré ojetiny ze silnic nevytlačí

Připravovaná ekologická daň staré ojetiny ze silnic nevytlačí

O šest let by se měla v Česku posunout hranice u ojetých aut, za která se při registraci platí ekologická daň. Stát chce omladit vozový park, který je u nás jeden z nejstarších v Evropě, a snížit tak šíření škodlivých emisí. Poplatek se zatím vybírá u ojetin vyrobených do roku 2000, změna by měla platit od roku 2014. Jenže existují pochybnosti, jestli toto opatření může neekologická auta z českých silnic vytlačit a zda není kvalita ovzduší jen zástěrkou na získání peněz do státní pokladny.

Vozy se k nám hojně vozí ve stáří přes deset let. Vláda chtěla přísun přestárlých aut zastavit, a proto zavedla poplatek za emise. To se však nelíbilo dovozcům, kteří si postěžovali u Evropské unie, že se jedná o nerovnoprávné postavení a Ministerstvo životního prostředí poplatek rozšířilo i na vozidla, která budou u nás přeregistrována.

Klepněte pro větší obrázek

„Není to ekologický poplatek, protože ten by měli platit všichni, kteří mají auto bez katalyzátoru. Ne pouze řidič, co si ho koupí a zaregistruje. Kdo totiž takové auto neprodá, nikdy daň platit nebude,“ řekl AutoRevue.cz tajemník svazu dovozců Pavel Tunkl. „Poplatek za převody se zavedl proto, aby se EU zdůvodnilo, že nechceme stará auta, pak ale ministerstvo zřejmě podlehlo tlaku unie. Na jednu stranu se má snižovat zatížení ovzduší nebezpečnými emisemi, ale stará auta, která vyprodukují z celkového množství škodlivin polovinu, při tom najedou jen šest procent kilometrů.“

Ekologický poplatek se vybírá při přihlášení dovezených ojetin, nebo při první změně vlastníka starších aut. Za vozidlo s emisní normou Euro 1 (v rozmezí 1993 – 1995) se nyní platí pět tisíc korun. Za ještě starší deset tisíc. Za auta, která splňují normu Euro 2 (1996 – 1999), nechá při registraci nový majitel státu tři tisíce korun, za novější vozy s normou Euro 3 (do roku 2006) se zatím neplatí nic. Po změně to budou tři tisíce korun, Euro 2  vyjde pět tisíc a vozidla s normou Euro 1 a starší na deset tisíc. Jedná se tedy zřejmě o další krok, jak z motoristů vytáhnout peníze.

„Stará auta se tím určitě z dopravního provozu nevytlačí. Je to jen nekoncepční záležitost, která nepřispěje k obměně vozového parku. Poplatek bude pořád pouze pro někoho. Pokud chcete jezdit s neekologickým autem, nic za něj platit nemusíte. Jednodušší je nic nepřevádět a nechat starý vůz chrlit emise,“ dodal Tunkl.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků